הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה
"ויאמר ה' אל משה קח לך סמים וגו'" (פרק ל פס' לד). ובגמ' (כריתות ו ב) "תני בר קפרא, אחת לשישים או לשבעים שנה הייתה באה של שיריים לחצאין". פירוש, בכל שנה היו מביאים לבית המקדש 368 מנים בעבור הקטורת, 365 מנים היו משמשים להקטרה היומיומית, וג' מנים היתרים שימשו לקטורת של יום הכפורים. אלא, שלא היו מקטירים ביום הכיפורים את כל הג' מנים, אלא מלא חופניו של הכהן גדול באותה השנה. וכיון שמלא חופניים הינו שיעור פחוּת מג' מנים, נמצא שבכל שנה נוצר מעט שיירי קטורת, ובהצטברות של ס' או ע' שנה היו השיריים עולים לכמות קטורת חצי שנתית סך 184 מנה.
ויש לתמוה, שהרי שיירי יום הכיפורים לא היו עולים על ג' מנים לשנה, וכעבור ס' שנים אין לנו אלא 180 מנים בלבד, וכמות חצי שנתית הינה כאמור 184 מנה, וכיון שכך לא יתכן שבשישים שנה הצטברו השירים לכמות חצי שנתית. ומצינו בכך כמה דרכים.
א. רוב המפרשים נוקטים שיש לגרוס בברייתא אחת לשבעים ושתים שנה. ומצינו ב' דרכים בביאור גירסא זו. בתוס' (שבועות י ב ד"ה מותר) ובשיטמ"ק (כריתות ו ב) ביארו שבכל שנה נותרו 2.5 מנים וכך כעבור 72 שנה עולה בקירוב שיעור חצי שנתי. אמנם לחשבון זה כעבור 72 שנה לא נותר אלא 180 מנה (2.5 X72) ולא 184 [ואכן במחזור ויטר++י (סימן קא) הביא גירסה לשבעים ושלוש שנה]. ויש ליישב בשני אופנים, או כפי שנקט בשיטמ"ק (שם) שהיה נשאר מעט יותר משנים וחצי מנים, או כהמהרש"א (שבועות שם) שנקט דהשיריים היו מספיקים לשנה פשוטה (354 יום) כאשר מחציתה עולה ל-174 מנה ובהוספת הג' מנים ליוהכ"פ עולה סך החשבון 180 מנה בדיוק.
ובתוס' בכריתות נוקטים שהכה"ג לא היה נוטל אלא חמישית המנה בלבד, ושיירי 72 שנה עולים ל-198 מנה כאשר מתוכם 184 מנים עולים לכמות החצי שנתית ועוד 14 מנה שימשו לנטילת חופני הכה"ג ב-72 שנים הבאות [וצריך לומר שרק בפעם הראשונה לקח 72 שנה, אך בפעמים הבאות לקח מעט פחות כי לא נחסר מהכמות השנתית נטילת חופניו של הכהן הגדול].
ב. קיום הגירסא שלפנינו: בשיטמ"ק מביא בשם הרא"ש שבזמן המקדש שלא היו מעברים ע"פ הלוח אלא לפי ראיה, פעמים והיו כמה שנים פשוטות יתרות שבהן נותרו 11 מנים יתרים וכך בשישים שנה פעמים ונותר 184 מנה.
ג. דרך מחודשת כתב בשו"ת הרדב"ז (אלף קט) שמלבד השס"ח מנים היו מוסיפים רבע קב של מלח סדומית, ובצירוף המלח לשיירי הקטורת היה עולה השיעור לס' שנים. אך יש לידע, דאין דבריו עולים אלא לשיטת הרמב"ם (הל' כלי המקדש ב ג) הנוקט שמערבים בקטורת מלח סדומית, אולם לשיטת התוס' בכריתות (שם) אין מערבין בקטורת מלח סדומית כלל, ופירוש הברייתא הוא כך: שבמקרה ולא מצא "יין קפריסין" כדי לשרות בו את הציפורן, אז מביא "חמר חורין עתיק" עם "רבע הקב מלח סדומית" כדי לשרות בו את הציפורן, ואף להסוברים שעל הקטרת הקטורת להיות מלווה במלח, אין מערבים בה את המלח כאחד ממרכיביה בעת הפיטום, אלא מולחים אותה בכל פעם לפני ההקטרה כפי שמולחים כל קרבן בטרם הקרבתו על גבי המזבח.
ד. ועל דרך הפשט יש ליישב שאין כוונת הברייתא שכל שישים או שבעים שנה כפשוטו, הייתה באה של שיריים לחצאין, אלא ביטוי זה משמש לתיאור של דבר שהתרחש פעם בתקופה ארוכה (יעויין ירושלמי יבמות ח ג ועוד), וכפי שנאמר (מנחות מד א) שפעם בשבעים שנה עולה חילזון עם צבע התכלת, ומרש"י בסנהדרין (צא א) משמע דאינו בדווקא. אך מדקדוק הלשון פעם בשישים או שבעים שנה משמע שהשיעור מכוון.
השלבים בקריעת ים סוף
"ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים, והמים להם חֹמה מימינם ומשמאלם" (פרק יד פס' כט). והנה לעיל (פס' כב) נאמר
האור שבמכת חושך
לאחר שהמשיך פרעה למאן לשלח את ישראל, נטה משה את ידו בציווי ה' והביא את מכת חושך על מצרים. וזה