בס"ד

הכנס

ה׳ בסיון תשפ״ה (1.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
הנהגתו של יהושע
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » הנהגתו של יהושע

הנהגתו של יהושע

הרב מאיר אסטריק ג׳ בתשרי תשע״ט (12.9.18) 17:20

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

"וילך משה וידבר את הדברים האלה אל כל ישראל" (פרק לא פס' א). ויש להבין מה באה התורה ללמדנו בכך שמשה רבנו הלך ברגליו לאסוף את ישראל. וביארו בעלי התוספות (עה"ת) "וילך משה וידבר – מכאן שאין שלטון ביום המוות, שהלך בעצמו ולא קראם בחצוצרות, מלמד שנגנזו בחייו, לפי שאין שלטון ביום המוות". וכן אנו מוצאים להלן (לא כח) "הקהילו אלי את כל זקני שבטיכם ושטריכם ואדברה באזניהם" וכתב רש"י "ולא תקעו אותו היום בחצוצרות להקהיל את הקהל, לפי שנאמר עשה לך, ולא השליט יהושע עליהם, ואף בחייו נגנזו ביום מותו, לקיים מה שנאמר, ואין שלטון ביום המות". והדברים טעונים ביאור, דבפשטות עיקר השלטון בעם ישראל הוא עצם הנהגתם ואמירת דברי כיבושים בפניהם, אך צורת הקריאה בפה או בחצוצרות, לכאורה עניין שולי הוא, שאינו שייך למלכות. עוד יש להבין, דמבואר ברש"י שהחצוצרות נגנזו בימי משה ולא ניתנו ליהושע, וצ"ב הרי גם יהושע זקוק להם על מנת לכנוס את ישראל.

וברש"י (להלן לא ז) "משה אמר ליהושע, זקנים שבדור יהיו עמך, הכל לפי דעתן ועצתן, אבל הקב"ה אמר ליהושע כי אתה תביא את בני ישראל אל הארץ אשר נשבעתי להם, תביא על כרחם, הכל תלוי בך, טול מקל והך על קדקדן, דבר אחד לדור ולא שני דברים לדור". ותמהו המפרשים היאך אמר משה דבר שלא כדברי הקב"ה, ובפרט שמשה רבנו הנהיג את ישראל מ' שנה ובודאי ידע כלל זה שאין שני דברים לדור. עוד קשה דבנביא (יהושע כד לא) מבואר שאכן נעזר יהושע בהנהגת הזקנים, וכי עבר יהושע על עצת ה'. עוד יש להעיר, שדברי רש"י נסובים על הכתוב "כי אתה תבוא את העם" ופירש ש"עם" הכוונה לזקנים שבדור. והלא כלל הוא בידינו שעם משמעו הפחותים שבעם (רש"י במדבר יא י בשם הספרי ועוד), וכיון שהכתוב עוסק בצדיקים היה לו לכתוב "בני ישראל" לשון חשיבות.

והיסוד בזה, שהחצוצרות לא שימשו רק ככלי להשמעת קול המודיע על התאספות, שלשם כך לא היה נצרך ציווי מיוחד מהקב"ה על עשייתם ועל החומר ממנו הם עשויים, וכן לא הייתה כל מניעה למשה להשתמש בהם ביום פטירתו, ואף יהושע יכול היה להשתמש בהם. ועל כרחך, היו בחצוצרות סודות ועניינים עמוקים, וננסה לעמוד על אחד מהם.

בבקשת משה מהקב"ה למנות מנהיג תחתיו לעם ישראל, אמר "יפקוד ה' אלוקי הרוחות לכל בשר איש על העדה" (במדבר כז טו) וביאר רש"י שביקש משה רבינו מנהיג שיוכל להלוך כנגד רוחו של כל אחד ואחד מעם ישראל. אולם בפועל מבואר בילקוט שמעוני (במדבר תשעו) שלא נתמלאה כל בקשתו של משה. דמבואר שם שהראה הקב"ה למשה את מנהיגי ישראל עד סוף הדורות וכולם אין יכולים להלוך כנגד רוחם של ישראל אלא מלך המשיח (ששקול כמשה רבנו. רמב"ם תשובה ט ט). ואפשר שהסבר הדברים הוא עפ"י המבואר במשנה (אבות ו א) שככל שהאדם גדול יותר בתורה כך דבריו מתקבלים ונשמעים יותר, ולכן רק משה רבנו שהיה מושלם בתורה בזכּוּת מוחלטת מפי הקב"ה זכה ודבריו נשמעו ונתקבלו על לב כולם, אך יהושע על אף שהיה כמלאך ה', מ"מ הייתה מדרגתו בתורה פחותה ממשה (תמורה טו א) לפיכך לא היו דבריו מתקבלים מיד על לב כולם כמשה רבו. ונמצא, שבשונה מכל אדם שקודם שמוסר לחבירו ציווי או הנהגה צריך הוא למצוא מסילות ללב השומע, יחיד היה משה רבנו שכיון שהיה מושלם בתורה זכה שדבריו נשמעו כמות שהם בלא שהוצרך להקדים ולפייס כל אחד ואחד, כמבואר במדרש.

המשך בעמ' 3>>

ואפשר, שזהו אחד מהעניינים שבאו החצוצרות לבטא, שכדי לכנס את העם ולהשמיעם ציווים או דברי כיבושין אין משה רבנו זקוק אלא להשמיעם קול תקיעה על למנת להקהילם ומיד היה משמיע את דבריו. אולם אצל יהושע שאין העם שומע דבריו לאלתר כפי שנתבאר, על מנת שישמעו לדבריו צריך הוא להקדים ולילך כנגד רוחו של כל אחד ואחד עוד קודם שמשמיעם את דבריו.

והנה, מבואר ברש"י (לא א) שאותו יום נסתמו ממשה מעיינות חכמה, וכיון שירד כוחו בתורה כבר לא היה יכול להשתמש בהנהגת החצוצרות שעניינה השמעת דבריו בלא הקדמה וריצוי, ולכן הוצרך קודם דבריו "וילך משה" לילך בינות לעם ישראל ולדבר עימהם ולרצותם. ומבואר היטב מדוע אצל יהושע גנזו את החצוצרות, לומר, שהסתיימה הנהגה זו של משה שהיה אוספם בחצוצרות ומיד משמיע דבריו, אלא נצרך הוא לרצותם ולפייסם קודם שמצוום בדברים.

וכיון שכך יעץ משה רבינו ליהושע שכדי להגיע לליבות עם ישראל כדאי הוא להיעזר בזקנים שיסייעוהו בכך שמכירים הם את לב העם וימצאו מסילות לליבם, והוא שפירש רש"י על הפסוק "כי אתה תבוא את העם" שתסתייע בהנהגת הזקנים, שאין כוונת רש"י ש"עם" אלו הזקנים שהרי עם אלו הפחותים שבעם, אלא ביאר רש"י כיצד יוכל להגיע לאותם הפחותים שבעם, על ידי סיוע הזקנים. אמנם, כל זה טרם אמירת דבריו והזקנים רק מכשירים את העם לשמוע לקול יהושע, אך לאחר שהתאגדו העם סביב יהושע צריך הוא להנהיגם בתקיפות ובדרך אחת לפי ש"מנהיג אחד לדור ולא שני דברים" ונמצאו דברי משה ודברי ה' משלימים זה לזה, שמשה רבנו דיבר על הדרך להנהגה, ואילו הקב"ה ציווהו על ההנהגה בפועל.

 

 

מאמרים נוספים

דרכה של אמונה

"ויספר משה לחותנו את כל אשר עשה ה' לפרעה ולמצרים על אודות ישראל וגו' ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל

קרא עוד ←

השלבים בקריעת ים סוף

הרב מאיר אסטריק

"ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים, והמים להם חֹמה מימינם ומשמאלם" (פרק יד פס' כט). והנה לעיל (פס' כב) נאמר

קרא עוד ←

האור שבמכת חושך

הרב מאיר אסטריק

לאחר שהמשיך פרעה למאן לשלח את ישראל, נטה משה את ידו בציווי ה' והביא את מכת חושך על מצרים. וזה

קרא עוד ←
מאיר אסטריק מאיר עיניים רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »
ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס