בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
שלח | חותם של עבדות
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » שלח | חותם של עבדות

שלח | חותם של עבדות

הרב מאיר אסטריק כ״א בסיון תשע״ח (4.6.18) 16:06
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

בסוף פרשת ציצית כותבת התורה "אני ה' אלקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים להיות לכם לאלוקים" (פרק טו פס' מא). ונתקשה רש"י מה השייכות בין ציצית ליציאת מצרים. וביאר, שכשם שביציאת מצרים במכת בכורות, הכיר הקב"ה מי הוא הבכור מהאב למרות שזוהי הבחנה דקה, כך בציצית מבחין הקב"ה במי שמחליף את תכלת הציצית של החילזון בתכלת של "קלא אילן" להיפרע הימנו. ויש להעיר, שטעם זה אינו מבאר דיו מדוע דווקא בפרשת ציצית הדגישה התורה עניין זה, והלא ברוב המצוות אפשר להחליף ולשקר בהם וכגון לאכול בהמה שלא נשחטו סימניה כדין וכדו', ומדוע הדגישה זאת התורה דווקא בפרשת ציצית.

ושמעתי לבאר בזה, ע"פ הגמ' (מנחות מג ב) "גדול עונשו של לבן מעונשו של תכלת". פירוש, בציצית יש להטיל שני סוגי חוטים, חוטי פשתן לבנים וחוט תכלת, ומחדשת הגמ' שעונשו של מי שאינו מטיל לבן בציצית גדול מעונשו של מי שאינו מטיל תכלת, משום שהלבן מצוי לכל, ואילו התכלת אינה מצויה בכל מקום, ולא בכל זמן (רמב"ם ציצית ב ט). והעונש על ביטול מצות עשה שקַל לקיימה, גדול מהעונש על מצות עשה שקשה לקיימה. ומוסיפה הגמ' "משל למה הדבר דומה למלך בשר ודם שאמר לשני עבדיו, לאחד אמר הבא לי חותם של טיט ולאחד אמר הבא לי חותם של זהב ופשעו שניהם ולא הביאו, איזה מהן עונשו מרובה, הוי אומר זה שאמר לו הבא לי חותם של טיט ולא הביא". וביארו התוס' שהמשל לחותם הוא בדווקא, שכן היו רגילים לחתום בעבדים סימן בזמן שקונים אותם, לידע למי הם שייכים, וכך גם הציצית מעידה על ישראל שהם עבדי ה'.

ולדברי התוס', שהציצית היא סימן וסמל לעבדות, מבואר היטב מדוע בסוף פרשת ציצית מוסיפה התורה "אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים", שאחר שהצריכה התורה שנלבש בגד עבדות, מנמקת היא את הטעם, לפי שהקב"ה פדה אותנו מעבדות פרעה להיות עבדי ה'. ויש להסמיך בזה את דברי הבעל הטורים עה"פ האמור בהשבת אבידה (דברים כב ב) "עד דרוש אחיך אותו" וביאר ש"אותו" משמעו שהמאבד יתן את "האות שלו" [הסימן שלו] וכשם ששולחן השייך לאדם קרוי "שולחנו" כך נתינת סימן בחפץ השייך לו קרוי אותו. ויש לומר שזהו שכתוב בפרשת ציצית "וראיתם אותו" שנראה את הסימן והאות שיש במצות ציצית.

ובגמ' (שבת לב ב) "אמר ריש לקיש כל הזהיר בציצית זוכה ומשמשין לו שני אלפים ושמונה מאות עבדים". והביאור בזה, על פי הידוע שמידתו של הקב"ה היא מידה כנגד מידה, ואף כאן כנגד מה שלבש אדם ציצית והראה שהוא עבד ה' זוכה לעתיד לבא שעבדים ישמשו אותו. ויש בכך נתינת טעם מדוע נסמכה פרשת ציצית לפרשת מקושש, שאחר שעסקה התורה באות של שבת [כי אות היא ביני ובין בנ"י] עסקה באות של ציצית.

ומאיר באור חדש הפסוק האמור בפרשת ציצית (פס' מ) "וראיתם אותו וזכרתם את כל מצוות ה'" וברש"י האריך לבאר היאך גימטריא של ציצית היא כנגד תרי"ג מצוות. אך לאמור, יש לפרש את הפסוק כפשוטו. והוא, על פי דברי הרבינו יונה (שערי תשובה א ו) "כי אם אמר יאמר העבד לרבו כל אשר תאמר אלי אעשה, זולתי דבר אחד – כבר שבר עול אדוניו מעליו" ולענייננו כיון שציצית מסמלת את היותנו עבדי ה' ממילא על ידה זוכים את כל מצוות ה', שהרי אם חסרה ולו מצוה אחת כבר נפגם עניין העבדות.

ובכך תתבאר היטב המשנה (ברכות ב ב) האומרת שהפרשה האחרונה בקריאת שמע – "ויאמר", אינה נוהגת אלא ביום ולא בלילה, לפי שבמצות ציצית שנאמרה בפרשה זו כתוב "וראיתם אותו" ולמדו מכך בגמ' (שבת כז ב; מנחות מג א) שכסות לילה פטורה מן הציצית, מפני שציצית אינה נראית בלילה. וצריך ביאור, שלכאורה עיקר הזכרת פרשת "ויאמר" היא בשביל הזכרת מצרים שנוהגת אף בלילה, ומה לי בכך שפרשת ציצית לא נוהגת אלא ביום. אך להמבואר, שמהותה של הציצית היא ביטוי לקבלת עבדות מבואר היטב, שבהזכרת יציאת מצרים אין העיקר בעצם ההזכרה אלא התוצאה הנובעת ממנה – עבדות ה' המתגלית ע"י הציצית, ולפיכך במקום שאין את לבישת ציצית נחסר אף מטעם הזכרת יציאת מצרים.

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת שלח רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס