בס"ד

הכנס

ד׳ בתמוז תשפ״ה (30.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
פרשת שמות
ראשי » יהדות » ווארטים » פרשת השבוע » פרשת שמות

פרשת שמות

itay י״ח בטבת תשע״ו (30.12.15) 17:20
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

המדרש (ילקוט שמעוני חוקת רמז תשס"ג) מביא: "קח את המטה", זה שאמר הכתוב: "מטה עוזך ישלח ה' מציון" זה המטה שהיה ביד יעקב אבינו שנאמר "כי במקלי עברתי", והוא המטה שהיה ביד יהודה שנאמר: "חותמך ופתילך ומטך אשר בידך". והוא היה ביד משה שנאמר "ואת המטה הזה תקח בידך". הוא היה ביד אהרן שנאמר "וישלך אהרן את מטהו". והוא היה ביד דוד שנאמר "ויקח מקלו בידו". והוא היה ביד כל מלך ומלך עד שחרב בית המקדש. וכן עתיד אותו המטה לימסר למלך המשיח, וכן עתיד לרדות בו את אומות העולם לכך נאמר "מטה עוזך ישלח ה' מציון".

ולכאורה מה ענין המטה שעבר מדור דור החל מיעקב אבינו אל יהודה משה ודוד עד מלך המשיח.

אלא כתב בספה"ק דגל מחנה אפרים (פרשת וישלח) לבאר את הפסוק: "כי במקלי עברתי את הירדן הזה" על פי מעשה שהיה עם זקינו הבעל שם טוב הקדוש, שפעם אחת עבר את נהר הנעסטר בלי שום "שם", רק היה מניח חגורו ועבר עליו. ואמר, שבאמונה גדולה הוא שעבר. וזה יש לומר שרימז יעקב אבינו עליו השלום "במקלי" גימטריא יעקב, היינו בשמו שהוא יעקב מידת אמת, והיינו לגודל אמונה שלו בזה עברתי את הירדן והבן. עכ"ל. נמצא כי המקל מסמל את האמונה, וכל גאולת משה אשר היתה על ידי המטה מלמדת את גודל האמונה שהיה למשה אהרן ולכל ישראל, ואשר בזכותה נגאלו. וכך גם ביאת המשיח תלויה במידת האמונה, אשר על ידה נזכה שיתגלה המטה של המשיח ויגאלנו בו.

בזה נבין דברי הירושלמי (נדרים פ"ט ה"א, ובמועד קטן פ"ג ה"א) שמביא מעשה בזקן אחד שנדר נדר והתחרט עליו ובא לבקש שיתירו לו את הנדר. אולם אף חכם לא הצליח למצוא פתח לנדרו, עד שהגיע רבי שמעון בן אלעזר (שהגמרא בחולין ו. אומרת שהיה תלמידו המובהק של רבי מאיר) ובחכמתו הצליח למצוא לו פתח. כשבאו לשבחו על חכמתו הגיב, כי אין זה מחכמתו אלא "מקלו של רבי מאיר היתה לי והיא היתה מבינתו דעת".

ויש להבין מה מעלת מקלו של רבי מאיר המועיל לתוספת דעת וחכמה?

אלא הרחבנו בספר נחלת שדה (פרשת בראשית אות א') שחלק מההצלחה בתורה היא בכוחה של האמונה, שצריך להאמין שיש מי ש"חונן לאדם דעת" – בלידתו, אבל גם "ומלמד לאנוש בינה" שבעתיד יראה את ההצלחה גם אם עתה עדיין לא רואה הצלחה. וזהו "מקלו של רבי מאיר היתה לי והיא היתה מבינתו דעת". שה"מקל" מסמל אמונה, להאמין שהקב"ה יפתח ליבו בתורה ויצליח.

בזה יבואר עוד, מובא מדרש זרובבל (שהוא מוסמך מהקדמונים, וגם המהרח"ו בספרו עץ הדעת טוב פרשת ויחי מביא ממנו), וז"ל: "ואני זרובבל שאלתי לשרצבא ה' על אודות אותות הקץ, ויאמר אל מטה ישועות יתן ה' לחפצי בה אם מנחם בן עמיאל. והמטה הוא שוהם הוא הגנוז ברקת עיר נפתלי, והוא המטה אשרנתן ה' לאדם ולנח ולשם, לאברהם וליצחק ויעקב ויוסף, למשה ואהרן, ליהושע ולדוד המלך. ומשם יוציאהו אליהו ויתנו לאדם שמו נחמיה בן חושיאל בןאפרים בן יוסף, והוא יביאנו אל חפצי בה אם מנחם בן עמיאל". ע"כ.

ומבואר במדרש כי המטה שממתין למלך המשיח נמצא בעיר "רקת", שאומרת הגמרא במגילה (ו.) שהיא טבריה, ולפי דרכינו יש לומר, כי טבריה נקראה כן משום ש"טובה ראייתה" (מגילה שם), היינו שהנמצאים בה רואים ומכירים בבורא יתברך, ולכן המטה של המשיח המסמל את האמונה נמצא בעיר טבריה, שכל עניינה אמונה, ועתיד המשיח להתגלות בעיר טבריה.

כמו שכתב הרמב"ם (פי"ד מהלכות סנהדרין הי"ב), בתחילה כשנבנה המקדש, היו בית דין הגדול יושבין בלשכת הגזית שהייתה בעזרת ישראל; והמקום שהיו יושבין בו חול היה, שאין ישיבה בעזרה אלא למלכי בית דויד. וכשנתקלקלה השורה, גלו ממקום למקום. ולעשרה מקומות גלו, וסופן לטבריה; ומשם לא עמד בית דין גדול, עד עתה. וקבלה היא שבטבריה עתידין לחזור תחילה, ומשם נעתקין למקדש. עכ"ל. וכתב הרדב"ז בפירושו שם כתב, אמרו רז"ל שעתיד המשיח להגלות תחילה בגליל, ואפשר שהוא יסמוך ב"ד שם בטבריה שהיא חריבה עתה תבנה, ומשם יעלו לירושלים, יראו עינינו וישמח לבנו אמן. עכ"ל.

ובילקוט שמעוני (ויחי רמז קס"א) מובא: אמר ר' יוחנן טבריא היא משלמת למשיח. ובפרש"י על המדרש (בר"ר סו"פ ויחי) טבריא משלמת למשיח, משלמת הגאולה, שבטבריא פסקה סנהדרין שמשם ואילך לא גלתה, דשם ממתנת התורה עד שיבוא מלך המשיח. ע"כ. ולפי דברי הרמב"ם והרדב"ז זה מובן היטב, שהכוונה היא שסנהדרין יקומו בטבריה, ומשם יבוא המשיח.

פרשת שמות קהילתנו רב איתי בן אהרון
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס