הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה
לשם מציאת פשר הדבר נחפש את המספר ארבע מאות בתנ"ך:
את המספר ארבע מאות אנו מוצאים בפרשת 'חיי שרה'. עפרון דרש מאברהם ארבע מאות שקל כסף, סכום גבוה מאד, תמורת מערת הקבורה בשדה המכפלה. אמנם בתחילה רצה עפרון להעניק את השדה במתנה, על כל פנים כך הוא אמר, אך כשסירב אברהם לקבל מתנות והציע תשלום, בהקו עיני עפרון מפאת חמדת הממון, והוא דרש מחיר מופרז.
מידתו של עפרון הייתה עין רעה. הוא לא היה מסוגל למכור את השדה במחיר סביר. ואמנם, בגימטריה (בחישוב ערכן המספרי של אותיות מילים אלו), נמצא כי ערכן המספרי של שתי המילים: "רע עין" הוא ארבע מאות. "רע" = 270, "עין" = 130, וביחד 400, להורות שמידה זו היא שהובילה את צעדיו של עפרון. זאת ועוד, עפרון כתוב באחת הפעמים בתורה ללא האות ו', להורות על החסרון ברוחניות שאירע לו עקב עינו הרעה. ואמנם, ערכו המספרי של השם "עפרן" (ללא ו'), גם הוא ארבע מאות.
פעמים נוספות מופיע בתנ"ך המספר ארבע מאות, בהקשר לעין רעה:
א. אחי יוסף, עינם היתה רעה באחיהם יוסף, ועל ידי כך התגלגל הדבר וירדו כולם למצרים ונותרו שם שנים ארוכות. גלות מצרים נחשבת כבת ארבע מאות שנה, כי מתחילים למנות אותה מהולדת יצחק אבינו. וכך אמנם נאמר לאברהם בברית בין הבתרים: "כי גר יהיה זרעך בארץ לא להם ועבדום ועינו אותם ארבע מאות שנה". אמנם בסופו של דבר הם שהו במצרים רק 210 שנים, אך קושי השעבוד שבו השתעבדו בני ישראל במצרים, היה שקול לגלות בת 400 שנה מלאות.
ב. נבל הכרמלי, היה ידוע כרע עין. דוד בא אליו עם ארבע מאות חיילים (שמואל א', כ"ה, י"ג), כדי ללחום בו. ללמדנו שוב שנגד רע עין פועל במסתרים המספר 400, והוא זה שיכול לגבור עליו ולשנותו.
ג. "ולא נמלט מהם איש, כי אם ארבע מאות איש נער אשר רכבו על הגמלים וינוסו" (שמואל א', ל', י"ז). העמלקים הם המסמלים את רוע העין בעולם. במלחמתו של דוד מולם, לא נותרו מהם אלא 400 איש שהמשיכו את מורשת עמלק.
גם בענייננו. עינו של עשיו היתה רעה באחיו יעקב. הוא התקנא בו על הברכות אשר ברכו אביו, ולכן הוא בא עם ארבע מאות איש, מסמלי אותה עין כדי להילחם בו.
מאת: זאב גרינוולד, ערכים (מקור)