בס"ד

הכנס

י״א בתמוז תשפ״ה (7.7.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
בלוג
ראשי » בלוג (עמוד 4)
ravbenporat ט׳ בטבת תשע״ו (21.12.15) 12:03

הרב בן פורת: איפה היה אלוקים בשואה

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

השואה יצרה משבר אמונה אצל הרבה אנשים. ומאידך, גרמה להרבה אנשים לחזור בתשובה ולהתחזק באמונה. מה ההסבר לתוצאות ההפוכות?!

אמונה מושג מאוד רחב, על כן, יש אנשים שמגדירים את עצמם כמאמינים, בעוד שלמעשה הם רחוקים מאוד מן האמונה האמיתית.

כדי לדעת אמונה מה היא, יש ללמוד היטב את התורה שבכתב ואת התורה שבעל פה ולהבין, כיצד אלקים מנהיג את עולמו.

אצל אנשים רבים, הצטיירה בטעות, תמונת ההנהגה האלוקית כ`טוב` במובן הילדותי.

אצל ילד, סוכריה זה טוב. טיפול שיניים זה רע. כלומר, מבט שטחי מבלי להבין את סיבת הדברים ולא את תכליתם.

המאמין האמיתי רואה עולם גדול יותר, מקיף יותר בספקטרום רחב יותר. ואז, הטוב הוא בעל משמעות אחרת והרע, הוא בעל הגדרה אחרת.

אז, הנהגת האלוקים, משמעותה `טוב אמיתי`. מכיוון שכך, הסביר אלוקים, שבאם תהיינה סטיות מן הטוב האמיתי, והוא החיים המובילים את האדם אל עולם הנצח – עולם הבא, אזי, תהייה התערבות אלוקית בכדי לתקן סטייה זו, אף באמצעים דרסטיים ביותר.

השואה – מבטאת את הבלימה הפתאומית – לפני `קיר המוות` – שנועדה להציל את עם ישראל מהתבוללות מוחלטת ומהיעלמותו כעם  ה`.

קרא עוד ←
arachim ד׳ בטבת תשע״ו (16.12.15) 9:44

סימני גאולה

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

סימני התקופה שלפני הגאולה מופיעים בתלמוד (מסכת סוטה דף מ"ט ב'). נציג תחילה את לשון המשנה ככתבה, ולאחר מכן ננסה לבחון את האקטואליה שלה בימינו:
בעקבות משיח: "חוצפא יסגא, והיוקר יאמיר, הגפן תתן פריה, והיין ביוקר. מלכות תיהפך למינות – ואין תוכחת. בית ועד יהיה לזנות, והגליל ייחרב, והגולן יישום, ואנשי הגבול יסובבו מעיר לעיר ולא יחוננו, וחכמת סופרים תסרח, ויראי חטא יימאסו, והאמת תהיה נעדרת. נערים פני זקנים ילבינו. זקנים יעמדו בפני קטנים. בן מנוול אב, בת קמה באמה, כלה בחמותה. אויבי איש אנשי ביתו. פני הדור כפני הכלב… בן אינו מתבייש מאביו… ועל מה יש לנו להשען – על אבינו שבשמים!"

חוליי החברה המוצגים במשנה מקיפים את כל תחומי החיים – מהכלל אל הפרט, מהדברים המפורסמים והידועים ביותר עד לדברים האינטימיים והרגישים ביותר. נסביר את הדברים לפי סידרם:

"חוצפא יסגא" – החוצפה, עזות המצח, "יסגא" – תתרומם ותורגש בראש כל חוצות. הנימוס והערכים יאבדו את ערכם בעיני הבריות. לעומת זאת, האדם החצוף והדורסן יהפוך לסמל ההצלחה.

"היוקר יאמיר" – יווצר מצב כלכלי פרדוקסלי, מחד גיסא, מוצרי היסוד יהיו בשפע. למדינות העולם יהיו משאבים רבים, ועל כן סביר היה להניח שמחיר המוצרים יהיה יציב ומאוזן. יש כיום הערכות שהעולם מייצר באופן תמידי מזון עבור עשרה מיליארד בני אדם, הרבה יותר מכל יושבי כדור הארץ. ולמרות זאת, "היוקר יאמיר" – במקומות רבים בעולם האינפלציה דוהרת ובמקומות אחרים היא מאיימת ממש. קיימת אבטלה גורפת, ומצב של תוהו ובוהו שורר בתחום הכלכלי.

"הגפן תתן פריה" – הגפן הפכה לסמל. לא זו בלבד שיהיו מוצרים נחוצים בכמות מספקת, אלא שאף היין, הנחשב למותרות, יהיה בשפע. ולמרות כל זאת…

"והיין ביוקר" – האדם מצפה שמחירי היין ירדו, אך האינפלציה ויוקר המחיה אינם פוסחים גם על מחירו של היין, למרות שהוא מצוי בשפע כה רב.

"מלכות תהפך למינות" – המלכות, השליטה, נתונה בידי אנשים שאינם מאמינים בה'. מינות משמעותה כפירה. השליטים בתקופה החדשה הינם אנשים שנדמה להם שהם, ורק הם, מהווים את מרכז היקום.
'ברוני התקשורת', האלילים החדשים של זמננו, הם הקובעים את 'סדר היום' העולמי. ברצונם – תיפתח מלחמה, ובלחצם – יתחילו גישושי שלום. כל קריין המחזיק בידו מיקרופון, יכול להפוך לאימת השלטון. כדי להשתלב בקבוצה השלטת, צריך מעט מרפקים, שליטה בעיתון ובטלויזיה – והאדם הופך לכל יכול…

"ואין תוכחת" – הביקורת הציבורית ההוגנת נעלמה מן האופק. אם העיתונות, 'כלב השמירה' של הדמוקרטיה, הינה קומץ של אינטרסנטים, מי יוכל לעמוד בשער ולהוכיח את מעוותי הדרך? אותה קבוצת אנשים, משכמה ומעלה, שעמדה בעבר בפרץ, וללא מורא הטיחה את האמת בפני השליט ובפני הציבור, הצטיינה בנקיון כפיים, והתנהגותה היתה ללא משוא פנים, ללא מקח שוחד, ללא אינטרסים פוליטיים או כלכליים – דמויות אלו נעלמו והיו לנחלת העבר.

"בית ועד יהיה לזנות" – מעולם לא מיסדו את הפריצות, כפי שהיא ממוסדת כיום. בכל העולם המערבי הכל פרוץ. הלבוש שנחשב במשך דורות לסמל המכובדות, איבד את ערכו. מה שהיה מוגדר בעבר כתועבה, נחשב כיום, לנאור ולחלק אינטגרלי, מהדברים החשובים ביותר שהאדם המודרני חייב לדעת ולראות…
תחת הכותרת: 'אמנות מודרנית', ניתן כיום להציג את האשפה הדוחה ביותר, ואף להגדיר אותה כ'אמנות'. כך הם פני הדברים בספרות, במדיה לגווניה ובכל תחום שהאדם עוסק בו.

"והגליל יחרב, והגולן יישום" – אם ח"ו תפתח מלחמה מהצפון, הגליל עלול להחרב, והגולן יהפך לשממה.

"ואנשי הגבול יסובבו מעיר לעיר ולא יחוננו" – מאימת המלחמה ייאלצו התושבים הגרים סמוך לגבול לברוח לתוך הארץ. אולם מחמת הלחץ והפחד מפני הבאות לא ידעו להיכן לפנות, והם ינדדו מעיר לעיר.

"וחכמת הסופרים תסרח" – אנשים חכמים, לא יתפסו מקום של כבוד. איש לא יתעניין בחכמתם. אנשים יפסיקו להעריך אדם חכם, אלא אם כן יוכל לקדם אותם מבחינה כלכלית, פוליטית וכדו'. היחס לחוכמה יהיה כזה: "מוכנים אנו לשמוע דבר חוכמה, רק אם נוכל להפוך אותו לנזיל…"

"ויראי חטא יימאסו, והאמת תהיה נעדרת" – נעדרת מלשון עדרים – קבוצות, וכמובן מלשון נעדר-חסר. האמת נעשית "עדרים עדרים והולכת לה" (סנהדרין צ"ז).
צו האופנה קובע כי "כל אחד והאמת שלו". חשיבה זו גורמת לכך שהאמת האובייקטיבית תהיה נעדרת! אלפי האמיתות המדומות מערערות את חוסנה הפנימי של החברה ומביאות לקריסתה.
בעיה זו יוצרת מצוקה אמיתית בחברה בת זמננו. מי שמחפש צדק, מבקש אמת או טוהר, ייאלץ לנדוד למרחקים, כמו עדר הנודד ממקום למקום. הוא ימצא מעט אמת פה, יעבור למקום אחר וימשיך לחפש. השלמות, שהיא המכלול של כל המעלות והאמיתות, תיעלם.

"נערים פני זקנים ילבינו, זקנים יעמדו לפני קטנים" – אם החברה אינה מטפחת את הערכים היסודיים והבסיסיים ביותר, התוצאות אינן מאחרות לבוא! נער יבייש זקן, יצחק לו ויבזה אותו. זקנים יעמדו בפני קטנים – אלו הם מעשים שבכל יום, ישיש עולה לאוטובוס וממשיך לעמוד, כאשר קטין יושב מולו ולא חושב לפנות לו מקום!

"בן מנוול אב, בת קמה באמה, כלה בחמותה" – לפני מספר שנים עדיין ניסו להסתיר את המשבר בחינוך. ניסו לחפות על ההרס שנוצר כתוצאה מאובדן הסמכות של האב והאם, דיברו על ה'חינניות' הקיימת ב'חברות' שנוצרה בין ההורים לילדיהם. אולם כיום, להורים אין זכות להביע את דעתם, האלימות בבתי הספר הפכה למכת מדינה, והמורים עוסקים רוב הזמן במגננה מפני התלמידים.

"אויבי איש – אנשי ביתו" – הולכות ונעלמות המסגרות המשפחתיות האמינות, החמות, המעניקות לאדם ביטחון עצמי ושמחה, הבונות היררכיה במשפחה ויוצרות אי של שקט ושלווה בתוככי ים החיים הסוער שבחוץ. מעולם לא היה היקף כה נרחב ומזעזע של 'פירוק משפחות מרצון', כפי שהוא קיים כיום!
מציאות קשה זו נותנת אותותיה בילדים. לא פלא הוא שבמצב זה מלבינות שערות ראשו של האב, בטרם עת, בגלל הבן 'יקיר' שלו. "והבת קמה באמה" – אין סמכות במשפחה, אין כבוד להורים, אין חינוך. "אבי לא יקבע לי מה אעשה, אמי לא תאמר לי לאן אני 'אצא' ומתי"… "ההורים לא יכתיבו לי היכן ללמוד". שיביאו כסף, והרבה…

"פני הדור – כפני הכלב" – המנהיגים המופיעים על המרקעים, שאמורים 'להוביל' את האומה, לפנים, נוהגים כמנהג הכלב. דרכו של הכלב להלך מספר צעדים לפני אדונו, לעשות עצמו כמוביל וכמנהיג, אולם בפועל הוא מתבונן לאחור כל העת, במטרה לוודא שהוא אכן הולך ב'תלם'… 'מנהיג' הלומד לכלכל את צעדיו לפי סקרי דעת קהל מזדמנים, חסר לו 'עמוד שדרה' קבוע ויציב. אין לו די אומץ או די יושר לשרטט את האסטרטגיה שלו בלי תמיכת 'גיבוי' מאסיבית של סקרי סוף השבוע. המנהיגים אינם נבחרים לפי כישוריהם, אלא לפי מצבם בסקרים.

לאחר תיאור ממושך זה, מסכמת המשנה:
"ועל מה יש לנו להשען? על אבינו שבשמים" – האדם, בראותו את המתחולל, מבית ומחוץ, חפץ לחזור לטוב, לטוהר, לשלווה ולאמת. חפץ להיצמד לערכים, ליציבות, לשלום, למסגרת משפחתית תקינה, לחכמה, לחינוך, לסדר ולאחריות. באותה שעה הוא מבין, כי האפשרות היחידה העומדת לפניו היא התקרבות לאבינו שבשמים! הוא, ורק הוא, יוכל להוות עבור האדם קרש הצלה בפני הגלים השוצפים. בסופו של התהליך יגיע האדם למסקנה, שאין לו גורם כלשהו שהוא יכול לסמוך עליו מלבד – אבינו שבשמים.

(מקור)

קרא עוד ←
shmuel כ״ז בכסלו תשע״ו (9.12.15) 20:10

חברות אמת

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

חיים אנו כיום בדור שהתקשורת זמינה ואפשרות השיחה בין אנשים היא קלה ופשוטה. הדיבור המרובה שנוצר כתוצאה מכך, גורם למצבים מסוימים ביחסים בין בני האדם. הטכנולוגיה הזו משפיעה עלינו.

רואים את הצורך של האנשים להיות בקשר – להביע חוויות חדשות ולספר "מה חדש" ו"מה קורה" ו"מה העניינים". דיבורים הנועדים לעתים קרובות כדי לוודא שהקשר בין המשוחחים נשמר ומחזיק מעמד.

הדיבורים המרובים מראים שיש צורך תמידי לרענן ולחדש את הקשר. הקשר הוא שטחי ולכן צריך כל הזמן לתחזק אותו ולשמור עליו.

יכול גם להיות שהדבר מתחיל הפוך – כיוון שאפשרות העברת המידע קלה ופשוטה, כתוצאה מכך הקשר איננו מתהדק. אנחנו מסתמכים ע"כ שהקשר יישאר בינינו ע"י התקשורת התדירה ולכן אין את המאמץ להעמיק את הקשר ולעשותו שורשי ורציני. הדיבור הזמין והמרובה יוצר גם שיח רדוד. אנחנו מדברים רבות ולכן חלק גדול ממנו הוא שטחי ובנאלי. מדיבורים כאלה לא נוצר בין אנשים קשר הדוק וחזק. הדיבורים הללו הם ללא מחשבה מרובה, ללא התבוננות להבין את הצד השני וליצור מכנה משותף עמו.

כיצד נוצרת קירבה בין אנשים?

כאשר האדם מתבונן מעט על צרכיו של הזולת, הפיזיים והרגשיים, חשוב לו לדעת מה חסר לחבר ומה אפשר להוסיף לו, במעשה, בדיבור או אפילו במחמאה טובה. כאשר זהו הכיוון, אכן נוצר קשר הדוק. כשהשיחה היא כדי להבין את הצד השני ולנסות בשעה זו להיות, לחיות ולחוות את השני, הרי שרמת השיחה והתוצאה ממנה היא  שונה לחלוטין. הקשר הנוצר מכך הוא עמוק ואמיץ. קשר שיישאר ויחזיק מעמד גם ללא תיחזוק וריענון יומיומיים.

כבר היו מעשים אצל אנשים גדולים, אשר הגיעו לבקר איש אצל רעהו, שהו בבית זמן מה ויצאו כשהם כמעט ולא דיברו ביניהם דבר. ישבו יחד ללא אומר ודברים.

גם כך אפשר לבקר וליצור קשר. אנשים חכמים יודעים לכבד ולחזק ידידות, גם ללא דיבורים רבים. מעבירים הם מסרים גם בדרכים אחרות שלעתים הנם מסרים עמוקים וחזקים יותר מן הדיבורים. זאת כיוון שבדיבור יש מגבלות – מה שנאמר נאמר ולא מעבר לכך – לעומת מסרים אחרים, כשתיקה למשל ["שתיקה רועמת" אומרת הרבה יותר מצעקה. ה.מ], אשר יש להם משמעות ללא גבול וסוף.

אדם בעל הבנה, ייצור קשר עם הזולת גם ללא הקדשת זמן רב בדיבורים ושהייה רבה יחדיו. הקשר יהא חזק ועמוק באשר יודעים שני הצדדים את עומק הידידות האמיתיים שביניהם, מכירים היטב את תחושת החברות האמיצה שחש איש כלפי רעהו. רגועים הם בכך, אינם חשים צורך בתיחזוק ממושך ורצוף של הקשר. יודע האחד יפה שכשם שהוא חש תחושות של קירבת אמת כלפי הזולת, כך גם חש הצד שכנגד. לכן תוכל לראות אנשים שנפגשים לאחר זמן ממושך והידידות העמוקה והשמחה הגדולה בהיפגשם יחד ניכרת לעין כל. כאשר ריחוק הזמן והפגישות הנדירות לא פגמו בקשר ההדוק שביניהם.

לעומת זאת, נוכחים אנו לראות בני אדם המדברים רבות עם זולתם, מחליפים חוויות, מספרים חדשות ומעבירים מידע רב איש לרעהו. אך אם נתבונן נראה שהקשר ביניהם הנו חלש וללא ידידות אמיצה. הכיצד?

יכולים המדברים לעתים להשתמש בזולת כאדם שאמור לשמוע את דיבורם ולהיות להם לאוזן קשבת לחוויותיהם ולמחשבותיהם.

אולי גם כדי להוות חברותא באותה שעה, כדי שלא יהיו בודדים ללא אדם לצידם ואף להעברת זמן משעמם. במצב עניינים זה כאשר צד אחד אינו יכול מאיזו שהיא סיבה לשמש יותר כפרטנר לשיחה נעימה ומשעשעת כשהוא לא משתף פעולה בתור בר שיח חביב, הרי שהידידות ביניהם, שנתמכה כל העת על שיחות תדירות, נחלשת והקשר מתרופף.

הדברים ניכרים יותר בעת שהזולת נמצא במצוקה וכבר לא נעים ומהנה לדבר עמו. לפתע הידידות שנראתה קודם כפורחת לא עומדת במבחן המציאות.

לעתים קרובות נראה שהעוזרים לאדם בעת מצוקתו הם לא הידידים אשר שהו ודיברו עמו רבות, אלא חברים אחרים שידידותם לא התבטאה בקשר מילולי רצוף. אלו אנשים של ידידות אמת וחברות חזקה יותר, אשר בולטת וניכרת בעת שזקוקים אכן לידידות כנה הדוקה ואמיצה.

קרא עוד ←
heler כ״ה בכסלו תשע״ו (7.12.15) 18:39

קיבלנו מאבותינו

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

"שם" מלמדים שהיוונים נטלו מעם ישראל את ה"ריבונות", ועם ישראל החזיר אותה.

אותנו חינכו שאין אומתנו אומה אלא בתורותיה. הקב"ה נתן לנו תורה קדושה, ואנו מקבלים את נועם עולה בשמחה. לאור גדולי הדורות שפירשו אותה ותיקנו תקנות. ההלכה מחייבת כל אדם! יהודי ושאינו יהודי במה ששייך אליו. קבלה, חסידות וכו' אינם חובה והם "תוספת" בלבד, אבל ההלכה היא זו ששמרה עלינו להישאר עם. אל תחליף לחם ובשר בממתקים.

למה יוסף נקרא צדיק? מפני שלא התפתה לעבור על התורה.

מקובל לומר שמאכלות אסורות מטמטמות לבו של אדם. במקור כתוב בגמ' שעבירה מטמטמת לבו של אדם. אנו גאים בזה שאנו שומרי תורה ומצוות ולא רק שאין אנו מתביישים בזה אלא אנו בזים לאותם אומללים שלא זכו לזה השם ירחם עליהם.

מה שגרם לחשמונאים לסכן את עצמם הייתה העובדה ששמירת התורה ועבודת המקדש בסכנה. כל "תחליף" לתורתנו הקדושה הוא אפס (העובדה שהחשמונאים פתחו במרד רק לאחר שנפגמה קדושת בית המקדש ולא כאשר צרו על יהודה).

אנחנו הם חיילי צבא הגנה לישראל העומדים על משמר ארצנו וערי אלוקינו, לא רק מהים ועד הנהר הגדול אלא בכל מושבות ישראל.

הבנות שלנו עושות שרות לאומי כל חייהם. אם אין קמח אין תורה ואם אין תורה אין קמח, אבל מה עיקר ומה תפל? ישנם אחים מבולבלים שטועים בזה. אסור לדגים להתפתות להצעות המרגשות של השועל על שפת הנהר, ועלינו להמשיך בהנחלת התורה לדורות הבאים בדיוק כמו שאבותינו העבירוה אלינו!

קרא עוד ←
arachim כ׳ בכסלו תשע״ו (2.12.15) 15:42

ביקורת בונה: 14 טיפים

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

1."הוכח תוכיח את עמיתך" המצווה להוכיח מותנית "בעמיתך" קודם להרגיש את עמיתך כחבר וידיד שאתה אוהב, ובכך אתה גם מקיים את הציווי  "את אשר יאהב יוכיח" רק אם אתה גם מפרגן ומחמיא לעמיתך, אתה יכול גם להעיר לו.ע"כ אין מצווה להוכיח כל עובר אורח  אשר מעשיו אינם נראים לך.

2. "רגע חושבים"  לפני שאנו מבקרים את זולתנו, עלינו לחשוב לו את אותה ביקורת הייתי אני זקוק לקבל כיצד אני הייתי רוצה שיפנו אלי? כך בדיוק ניגש לזולתנו, רק בגישה  מכובדת זו יש סיכוי שהביקורת תתקבל.

3. "סלח לי , אפשר אולי להעיר משהו?" בקשת הרשות לפני ההערה מעניקה הרגשה שלא התפרצנו לשטח פרטי בלי רשות, אלא קודם קיבלנו אותה. כמובן שאם יאמרו לנו "לא מתאים לי, אז לא. כך מלמדים אותנו חז"ל: "כשם שמצווה לומר את הדבר הנשמע, כך מצווה שלא לומר את הדבר שלא נשמע".

4. על  ההערה להאמר בנחת וברוגע ואפילו בחיוך… אם תשמע נימת רוגז או עצבים נחסם בפני קבלת הדברים. "דברי חכמים בנחת נשמעים".

5. לא מספיק שהדברים יהיו נכונים, צריך שגם העיתוי יהיה מתאים לשומע והוא יהיה רגוע מספיק כדי לשמוע ולהפנים.

6. התוכחה אמורה להיות כאשר רק שנינו נמצאים, קהל מסביב יגדיל את הפגיעה ויפחית את התועלת.

7. מטרת הביקורת היא לחזק ולא להחליש, חלילה, לכן כדאי למצוא את נקודות השבח באדם לפני שאנחנו מבקרים, עם זאת, כשהמטרה היא ביקורת אין טעם להגזים בדברי השבח… הנראים מלאכותיים.

8. "אובייקטיביות" כדאי לחשוב ולבדוק, אם התנהגותו של האדם אינה נכונה בעייני, אולי עלי לבקר את עצמי? אולי אינני מסוגל לסבול התנהגות שהיא איננה רעה אלא רק אחרת?

9. "חינוך עקיף" יש פעמים שבהן  די שתדבר על עצמך, "לפעמים אין לי חשק כל הזמן להתחשב באחרים…אך אחר כך אני מאד מצטער על כך!"  השני כבר  יתרגם את הדברים לעצמו.

10. "התמקדות" השתדלו לומר את הביקורת בקצרה, בלי לפרט, להסביר, להביא מובאות ודוגמאות, עצות והסברים. גם כך המצב אינו נעים במיוחד… עדיף שיהיה כמה שיותר קצר.

11. "לדעתי"  אם אפשר דברו על עצמכם . "היה לי לא נעים שדיברת בקול"  ולא  "איך לא התביישת לצרוח?". "קשה לי כשאתה מאחר",  ולא  "אוף, אי אפשר עם האיחורים המרגיזים שלך".

12. "תיבת הפנדורה" עדיף להיות ממוקדים במקרה ספציפי, ולא להיזכר בכל מה שרצינו להגיד מאז שאנחנו מכירים… בשיטה של  'אם כבר אז עד הסוף'… אל תפרטו את כל הבעיות שאתם זוכרים מאז שהחבר נולד.

13. "לא להגזים" פרטו את הנושא המדובר בלי הכללות. "חבל שלא הנחת את הכוס בכיור", ולא "אצלך תמיד הכוסות נשארות על השיש".

14. זכרו ! ההוכחה אינה כדי לקבל התנצלות על מה שהיה, אלא כדי לחשוב ביחד איך לגרום שהדבר לא יחזור על עצמו שוב, בעתיד.

מאת: רב דודי ברוורמן (מקור)

קרא עוד ←
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס