לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה
"ויחל נח איש האדמה ויטע כרם" (פרק ט פס' כ) ובמדרש (תנחומא יג) "אמרו חכמים, בו ביום נטע, בו ביום עשה פירות, בו ביום בצר, בו ביום דרך, בו ביום שתה, בו ביום נשתכר, בו ביום נתגלה קלונו". והקשה המגיד מדובנא (אהל יעקב נח) מפני מה עשה הקב"ה נס להכשיל את נח לאלתר.
ולהלן (ט כה) קילל נח את חם "ארור כנען עבד עבדים יהיה לאחיו" ופירש רש"י "ארור בנך רביעי להיות משמש את זרעם של אלו הגדולים". ומבואר, שאותה שעה היו לחם ד' בנים. ויש לתמוה, שהרי בזמן המבול לא היו לו בנים כלל, וכפי שכתב רש"י (יח לב) "דור המבול היו ח', נח ובניו ונשיהם", וזמן המבול היה שנה אחת בלבד ותכף לאחריו נטע נח את הכרם והשתכר כמבואר בכתוב (ט כ) "ויחל נח איש האדמה ויטע כרם" ופירש רש"י שזו הייתה הנטיעה הראשונה שנטע, והיאך תוך זמן קצר כל כך נולדו לחם ד' בנים. וביותר קשה שכתב רש"י (פס' כב) שיש מרבותינו שנקטו שכנען דיבר באותה שעה עם אביו [ויש שנקטו שכנען עשה הרעה לנח, אבן עזרא (פס' כד) דעת זקנים רא"ש וחזקוני (פס' כה)], והיאך הספיק כנען לגדול ולהיות בר דעת בשיהוי זמן קצר כל כך.
והנראה בזה, דמבואר במדרש (ב"ר סג יג) שהחיות היו יראות מבגדו של אדם הראשון, ועשיו קיבל בגד זה (יעויין פרקי דרבי אליעזר כד; ספר הישר פ' נח ותולדות), ואלו היו בגדי החמודות (להלן כז טו) שהיה לובש בזמן שיצא לציד. וביאורן של דברים, שבתחילת הבריאה היו החיות נשלטות על ידי האדם, אולם לאחר שהרג קין את הבל, אף החיות התחילו להרוג בבני האדם, ועל כן אומר קין לקב"ה "והיה כל מוצאי יהרגני" (ד טו) וביאר רש"י שחשש מהחיות, שמעתה ואילך הורגים הם בני אדם. אולם, בגדיו של אדה"ר, שהיו אצלו קודם חטאו של קין עוד בזמן שהחיות היו יראות מן האדם, נשתייר בהם הרושם והפחד שהיה להם מן האדם כפי שהיה בתחילת הבריאה.
עוד יש להקדים, דמבואר בחז"ל (ב"ר לו א; תנחומא ז) שקודם המבול הייתה אישה מתעברת ויולדת באותו יום, ומיד בהיוולדם היו התינוקות בני דעה. עוד מבואר (ב"ר כה ב) שבזמן נח היה האדם שולט באדמה והייתה נשמעת לו ונחרשת בנקל. ונראה, שכפי שהיו מולידים באותו יום, וכפי שהאדמה הייתה נשמעת לאדם ונחרשת בנקל, אף האילנות היו מצמיחים פירותיהם לאלתר.
ומעתה נראה לחדש, שאף שלאחר המבול נשתנה טבע הבריאה ויש לעמול בגידול התבואה ובהעמדת צאצאים, יש לומר שטבע זה נתחדש רק לאותם שנבראו לאחר המבול, אך אותם שהיו בעולם עוד קודם המבול, נשאר בידם הטבע ששלט בעולם קודם המבול. וכפי שמצינו בבגדי אדם הראשון, שאף שנשתנה טבע הבריאה, מכל מקום בגדיו שהיו קודם לכן, לא שלט בהם שינוי זה. ובכך מתבאר היטב היאך באותו יום שנטע נח את הכרם צמחו בו הפירות. שלא היה זה בדרך נס, אלא שלדידו של נח היה זה טבע האדמה. ומתבאר היאך הוליד חם ד' בנים בשיהוי זמן קצר כל כך, שכיון ששלט בו הטבע שלפני המבול, ממילא היה מוליד תוך יום אחד ובניו נולדו בני דעת, ורק הדור שנולד לאחר המבול היו צריכים לעמול באדמה ובגידול הבנים.
מאמרים נוספים
השלבים בקריעת ים סוף
"ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים, והמים להם חֹמה מימינם ומשמאלם" (פרק יד פס' כט). והנה לעיל (פס' כב) נאמר
האור שבמכת חושך
לאחר שהמשיך פרעה למאן לשלח את ישראל, נטה משה את ידו בציווי ה' והביא את מכת חושך על מצרים. וזה