בס"ד

הכנס

ה׳ בסיון תשפ״ה (1.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
נבואתו של בלעם
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » נבואתו של בלעם

נבואתו של בלעם

הרב מאיר אסטריק ט״ז בתמוז תשע״ח (29.6.18) 16:55
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

"ויאמר בלעם לבלק התיצב על עלתך ואלכה אולי יקרה ה' לקראתי ודבר מה יראני והגדתי לך וילך שפי" (פרק כג פס' ג) ופירש"י "אולי יקרה ה' לקראתי. אינו רגיל לדבר עמי ביום".

 

כתב הרמב"ם (יסודי התורה ז א) "אין הנבואה חלה אלא על חכם גדול בחכמה גבור במדותיו ולא יהא יצרו מתגבר עליו בדבר בעולם". והקשו המפרשים היאך זכה בלעם לנבואה, והרי רשע גדול היה ונגוע במידות רעות. והגם שביאר רש"י (כב ה) דבלעם זכה לנבואה על מנת שלא יאמרו אומות העולם לקב"ה שלבני ישראל העמדת נביאים ולכן היטיבו דרכיהם, ואילו לנו לא נתת ולכן הרשענו. אך עדיין קשה שברמב"ם משמע שתנאי הוא במציאות שאין הנבואה מתקשרת באדם שפל, לפי שאין חושיו עדינים דיים כדי לקבל נבואה, וכיצד נתפסה אפוא הנבואה אצל בלעם.

עוד יש להבין מדוע חשב בלעם שהקב"ה יקרה אליו ביום, והלא אין דרכו של הקב"ה לדבר עמו ביום. ואמנם כתב רש"י (כג ד) שהקב"ה נקרה אליו ביום בשביל כבודם של ישראל, אך עדיין קשה מהיכן ידע זאת בלעם שאמר "אולי יקרה ה' לקראתי".

עוד יש להקשות דעל הכתוב "וילך שפי" כתב בבעל הטורים "וילך שפי, בגימטריה חיגר ברגל (456) דבר אחר מלשון שף מדוכתיה [ניתק ממקומו] משום שנאמר ותלחץ את רגל בלעם אל הקיר". ומבואר בדבריו שבלעם נעשה חיגר מכך שהאתון לחצה את רגלו אל הקיר. וצ"ב אם זה מעניינינו דבלעם היה חיגר מדוע לא הזכיר זאת הכתוב מיד כשנעשה חיגר כאשר האתון לחצה את רגלו אל הקיר, ואם אין זה מעניינינו לא היה מזכיר זאת הכתוב כלל, ומדוע המתין הכתוב מלהזכיר את מומו עד שהלך לקלל את ישראל. עוד יש להעיר דבלעם הדגיש בנבואתו "נאום הגבר שתום העין" (כד ג), ופירש רש"י דסתום העין היינו שהיה עיוור באחת מעיניו, ויש להבין לשם מה הזכיר זאת בלעם, ומה הנפקותא בכך.

ושמא יש לבאר ע"פ מה שייסד המכתב מאליהו (ח"ד עמ' 162) במהותו של הכישוף וז"ל "כל הידיעות הבאות לנו מבחוץ מגיעות אל תודעתנו דרך המוח וכו' אבל לא תמיד היה ככה אצלינו, הגמ' (נדה ל ב) מלמדת לנו שכל אדם בהיותו עובר במעי אמו "צופה ומביט מסוף העולם ועד סופו" וכו' והשגות אלו ודאי לא דרך המוח באו לו, אלא השגות פנימיות הן השופעות על הנפש בלי הגבלות זמן ומקום בלי הרף ובלי אמצעי ומהעולם העליון הן באות ממקור הדעת ב"ה.

נמצא שתפקיד המוח הוא להיות מסך והסתר לנפש האדם וכו' קשה מאוד לחדור דרך מחיצה זו, אך ידועים מקרים של התנוצצות האור הפנימי דרך המסך וכו' גם כשאדם במצב השתוממות, או שבריאות נפשו נתערערה, לפעמים מתרכך המסך ואז עלולה הנפש להרגיש דברים מאחורי פרגוד הזמן והמקום. זה ענין הקוסם שהיה יכול לפעמים להגיד עתידות וכו' ואולי מענין זה הוא מה שאמרו ז"ל (בב"ב יב ב) מיום שחרב ביהמ"ק נתנה נבואה לשוטים ולתינוקות שאצלם המסך אינו כל כך חזק".

כלומר, ייסד הרב דסלר שכאשר גופו או שכלו של האדם אינו יציב יכול הוא לזכות בגילויים ממרום מה שלא ניתן להשיג בדרך כלל מחמת החיץ שיוצר המוח בין הנפש הבלתי מוגבלת לבין השגות מרוממות. ועתה אפשר לומר דמכיון שהיה צריך להעמיד נביא לאומות העולם והקב"ה בחר בבלעם, אלא שעל פי כללי הטבע אין הנבואה יכולה לחול על בלעם שהיה מושחת במידותיו, על כן הוצרך הקב"ה לפגום במסך הגשמי המפריע לאדם להגיע להשגות, ומשום כך פגם הקב"ה בדבר הקשור בחיותו של בלעם – שעשהו עיור באחת מעיניו, וכמאמרם (נדרים סד ב) שאחד מהחשובים כמת הינו הסומא, וכאשר נפגמה עינו זכה לנבואה לא מצד גודל מעלתו אלא מצד הסרת חלק המסך המסתיר התגלות אלוקית, ועל כן הדגיש בלעם בנבואתו שהוא "שתם העין" לבאר היאך זכה למעלת הנבואה.

אלא שבמצב זה יכול בלעם לקבל נבואה רק בלילה, ועתה שנצרך לקבל נבואה ביום, צריך היה לפגום בעוד חלק גשמי שבו. ומבואר בתנחומא (פנחס ג) שהרואה אדם שהיה שלם ונשתנה מברך עליו ברוך דין אמת. ועל כן הזכיר הכתוב שנהיה חיגר כאשר הלך לקלל את ישראל ביום, כדי ליתן טעם היאך זכה שתתקשר אליו הנבואה ביום. ואף בלעם כיון שראה שגופו נפגם יותר, הסיק שמעתה אפשר שיקבל נבואה אף ביום, ואין זה מכח גדלותו אלא מכח שבירת המסך הגשמי החוצץ בקבלת נבואה.

 

 

פוסטים נוספים

דרכה של אמונה

"ויספר משה לחותנו את כל אשר עשה ה' לפרעה ולמצרים על אודות ישראל וגו' ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל

קרא עוד ←

השלבים בקריעת ים סוף

הרב מאיר אסטריק

"ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים, והמים להם חֹמה מימינם ומשמאלם" (פרק יד פס' כט). והנה לעיל (פס' כב) נאמר

קרא עוד ←

האור שבמכת חושך

הרב מאיר אסטריק

לאחר שהמשיך פרעה למאן לשלח את ישראל, נטה משה את ידו בציווי ה' והביא את מכת חושך על מצרים. וזה

קרא עוד ←
מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת בלק רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס