בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
פרשת נח | הגשם והרוח
ראשי » יהדות » ווארטים » פרשת השבוע » פרשת נח | הגשם והרוח

פרשת נח | הגשם והרוח

shmuel כ״ט בתשרי תשע״ח (19.10.17) 16:45

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

"וכפרת אותו מבית ומחוץ בכופר" (ו, י"ד). וברש"י שם: "בתיבתו של משה, ע"י שהיו המים תשים (חלשים), דיה בחומר מבפנים וזפת מבחוץ, ועוד כדי שלא יריח אותו צדיק ריח רע של זפת. אבל כאן, מפני חוזק המים (שהיו רותחין וחזקים) זפת מבית ומבחוץ" עכ"ל.

ולכאורה נשאלת השאלה, אכן כאן בשל המים החזקים צריך לכפור את התיבה מבית ומחוץ. אבל רואים אנו שהזפת נותן ריח רע, מדוע לא לצַפות את הזפת שבפנים ע"י חומר וכך לא יהא ריח רע בתיבתו של נח?

אם נעקוב אחרי מעשיהם של אבותינו בחומש בראשית נראה דבר מעניין. אברהם רוצה להיפרד מעל לוט בשל ריב בין הרועים, וכך אומר לו: הלא כל הארץ לפניך, הפרד נא מעלי. אם השמאל ואימינה ואם הימין ואשמיאלה (י"ג, ט). ולוט מתבונן ורואה את כיכר הירד כי כולה משקה כגן ה' כארץ מצרים. ומסביר רש"י ש"כולה משקה" – ארץ נחלי מים, "כגן ה'" – לאילנות, "כארץ מצרים" – לזרעים.

לוט רואה כל זאת ובוחר לשכון בכיכר הירדן. לכאורה, מדוע מאפשר אברהם ללוט לבחור את שהוא חפץ, וכי לאברהם אין משפחה ועבדים ומקנה אשר להם יש צורך במקום ראוי וטוב? ומדוע הוא משאיר את כל האפשרויות פתוחות בפני לוט?

בפסוק נוסף (כ"ו, ו') מצאנו שאברהם נתן לבני הפלגשים מתנות "וישלחם מעל יצחק בנו בעודנו חי קדמה אל ארץ קדם". ופירש רש"י: "נתן אברהם מתנות" – פירשו רבותינו – שם טומאה מסר להם. דבר אחר: מה שניתן לו על אודות שרה ושאר מתנות שנתנו לו, הכול נתן להם, שלא רצה ליהנות מהן (מהמתנות) עכ"ל.

צריך להבין מדוע אברהם נותן את כל הכסף הרב שקיבל מפרעה ומתנות נוספות, לבני הפלגשים. הרי לאברהם יש את יצחק ומשפחה שנשארה בארץ ישראל. כל הכסף הזה הרי הוא לא מחזיר לפרעה, ומדוע לוותר עליו בקלות כזו? בפרשת ויחי (נ', ה') אומר יוסף לפרעה כאשר הוא רוצה לעלות ולקבור את אביו בא"י, "אבי השביעני לאמור הנה אנוכי מת בקברי אשר כריתי לי בארץ כנען שמה תקברני". ורש"י שם: אשר כריתי: ועוד מדרשו לשון כרי שנטל יעקב כל כסף וזהב שהביא מבית לבן ועשה אותו כְּרֵי, ואמר לעשיו טול זה בשביל חלקך במערה. עכ"ל. וגם כאן צריך לשאול, מה הוויתור הגדול הזה שמוותר יעקב לעשיו. הרי מדובר על סכום כסף גדול מאוד שהעשיר יעקב בעודו בבית לבן. וכי ליעקב אין משפחה גדולה מאוד שיכולה ליהנות מכסף זה ומדוע הוא מעביר הכול לעשיו?

מתוך כל השאלות האלה נראה שמבטם של האבות היה מעבר לשיקול כספי. לא הכסף הדריך אותם בכל מעשיהם. השיקול של הכסף היה משני לגבי מהלך חייהם. הם התבוננו על החיים במבט גבוה יותר מהכסף, וכשדברים חשובים היו לפני הכרעתם, הרי שלכסף היה שיקול משני בלבד.

לכן כשצריך אברהם להיפרד מלוט, הרי שהעיקר כרגע להיפרד זה מזה. ואף אם הדבר יגרום לנזק כספי, שווה הדבר. השיקול הרוחני שמצריך כרגע היפרדות שווה גם הפסד של כסף.

אברהם אבינו חושב שהכספים שקיבל מפרעה לא ראוי שיישארו אצלו. ואולי גם מהסיבה של "ולא תאמר אני העשרתי את אברהם" – רק הקב"ה מעשיר אותו ואני נהנה ממנו ואיני זקוק לבטוח במתנתם של אנשים. כיוון שהגיע להחלטה כזו, שמבחינה רוחנית ראוי להיפטר מכספים אלה, אין לו קושי לתת אותם – ואפילו שרבים הם – ולהוציא אותם מרשותו. השיקול הרוחני גבוה וחשוב יותר מהמבט הפשוט של איסוף ושמירת ממון.

וכך גם אצל יעקב. רכוש רב צבר אצל לבן וחזר לא"י, עם ממון רב. "ויפרוץ האיש מאוד מאוד ויהי לו צאן רבות ושפחות ועבדים וגמלים וחמורים" (ל', מ"ג). אבל הוא הגיע למסקנה שאין הדבר ראוי שהכסף יישאר אצלו, למרות המשפחה הגדולה שיש לו. אולי בגלל התחושה שהכספים הושגו בעזרת תכסיסים שונים ומשונים. וכאן שהשיקול היה דרך מבט שהחיים הם אינם כסף בלבד. ישנם שיקולים חשובים יותר. יכול היה לעשות כרי מכל הכסף הזה ולתיתו לעשיו.

ומכאן גם תשובה לשאלה מדוע נח לא ציפה את התיבה מבפנים בחומר כדי שלא יהא ריח רע מהזפת. נח נכנס לתיבה כדי להציל את האנושות ומחשבתו הייתה להאכיל את האריה ולקיים את הבריאה. השיקולים היו של הטבה ועזרה לאנשים ולבהמות והחיות. לכן שיקולי נוחות לא היו כאן. המבט היה גבוה יותר ולא הטריד אותו הריח הרע שנדף מהזפת.

 

פרשת נח רב שמואל קובר
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס