בס"ד

הכנס

י׳ בתמוז תשפ״ה (5.7.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
צאן תועה (?)
ראשי » "ואני אומר" » צאן תועה (?)

צאן תועה (?)

אוהד שקד-מנדלבויים י״ג בכסלו תשפ״א (29.11.20) 17:52

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

יובל הראל, צעיר חילוני בתל-אביב, ניגש לייעוץ משפטי כלשהו. הוא ביקש לדעת דבר מה מאדם שאינו נגוע ויש לו "ראייה רחבה". ואכן, היועץ סייע לו בדבר שביקש לדעת. ר' משה כהן, צעיר חרדי בירושלים, ניגש באותו הזמן אל הרב שלו כדי לבקש ממנו ייעוץ ופסיקה בנושא דבר-מה. גם במקרה הזה הוא קיבל את מבוקשו והרב סייע לו בראייתו הרחבה את הדברים.

למעשה, מאז ומעולם, היהודי שהיה צריך יעוץ והכוונה, והיה תוהה בדבר זה או אחר, בין אם מדובר בעניין הלכתי ובין אם מדובר בעניין השקפתי, ניגש היה אל רבו. כך היה כל השנים, במשך אלפי שנים.

הרב היה בעולם היהודי מאז ומעולם עמוד התווך, האורים ותומים של הקהילה ושל הפרטים בה. מדוע? מה שונה ייעוצו של הרב מייעוצו של אדם אחר?

מה המעלות שיש לייעוץ בכלל וייעוץ והכוונה של הרב. מדוע במשך אלפי שנים נהגו כך היהודים?

יעוץ חיצוני מאפשר להגיע אל האמת משתי סיבות עיקריות: א. המייעץ אינו נגוע; ב. המייעץ בעל "ראייה רחבה" ויכול לראות פרטים שהאדם הנגוע לא יכול לראות. עד כאן אין הבדל כלל, לכאורה, בין יועץ זוגיות, יועץ מומחה בתחום כזה או אחר והרב כיועץ ומכוון.

אלא שאצל הרב יש נקודה אחת והיא המהותית והשונה בין יעוץ חיצוני ליעוץ של הרב: אנו מאמינים שהרב הוא דוברו של הקב"ה בעולמנו. הוא פיו של הקב"ה. הרב אינו רק בעל "ראייה רחבה" ואינו רק "בלתי נגוע", אלא הוא אומר את הדברים שצריך לומר – מאת השם יתברך ישירות. כל מי שמתייעץ עם רבו, שגדול בתורה, מרגיש זאת בחוש של ממש. נראה שאין הדבר רק בגדר של "צדיק גוזר הקב"ה מקיים", אלא ברמה של "פה אל פה אדבר" – הרב מוציא מפיו את דברי הקב"ה, לטוב ולמוטב.

אנו רגילים לשמוע מופתים מהרב הזה או מרב אחר, אבל האמת היא שאין זה מופת שדבר מסוים שהרב אמר באמת התרחש – כיוון שפיו של הקב"ה הוא הרב. זו אמונתנו במהלך אלפי השנים.

היהודי פנה אל הרב בכל דבר ודבר, בין שהבין בדבר זה ובין שלא הבין. והרב אמר את דברו. כל זאת עד שהגיע תקופת הנאורות וההשכלה, התקופה בה גם הרפורמים נכנסו אל חיי העם היהודי.

האמונה הפשוטה של הנאורות וההשכלה הייתה שהאדם צריך לחשוב לבדו. להבין למה מתרחשים דברים, להבין מה נכון ומה לא נכון. הוא אינו יכול להישען על אילן גבוה, אלא חייב להשתמש ברציונליות שלו – בחשיבה העצמית ובביקורת העצמית. הנאורות, מן הסתם, סתרה את אחד מהשורשים העיקריים של התפיסה היהודית – פונים אל הרב כדי לקבל הוראה. לא כי לא מבינים בדבר – אלא בגלל שהוא מכווין עפ"י רצון השם ועפ"י הוראת השם.

אין דבר כזה צאן תועה בהקשר היהודי. יהודי שהולך אל הרב ומקבל הוראתו לא יכול להיות תועה, כיוון שהרב אומר את דבריו לא מלבו -אלא מפיו של הקב"ה. זו האמונה שלנו. והיא זו שמפרידה אותנו מהצאן הטועה והתועה שבחוץ – אלו שהשליכו מעליהם הכול וחושבים שהם יודעים הכול ולא צריכים הכוונה (אבל מגיעים להתייעץ עם פסיכולוג, רופא וכו') ואלו שהשאירו עליהם את גלימת החזות התורנית והאמונית, אבל משתמשים ברב רק כדי לקבל הוראות המבחינות בין אסור למותר בהוראת הלכה. כאן אינם רואים שום הבדל בין הרב שהוא המומחה בתחום ההלכה לבין הרופא שהוא המומחה בתחום הרפואה. מבחינתם זה אותו הדבר. אנחנו, היהודים החרדיים, מאמינים שלא כך. הרב הוא הפוסק העליון בכל הקשור להלכה זה דבר אחד, אבל הוא גם המנחה, הרועה, המכווין – בכל מה שקשור להשקפה ולשאלות שאינם רק בגדר אסור ומותר. הרב הוא פיו של הקב"ה. זה המבדיל ביננו לתועים.

אם הרב לא קיבל לידיו מידע מסוים ולמרות זאת פסק דבר מה – זה מה שה' רוצה! ולכן לא הביא זאת אליו. אם הרב פסק דבר מסוים ולאחר שקיבל נתון מסוים שינה את פסיקתו אין הדבר אומר שהוא טעה אלא זה אומר שה' רצה שכך יהיה בעולמו. דבר ה' יתקיים!

כך, כאשר הגיעו אל הרב קנייבסקי שליט"א בימים הראשונים של התפרצות הקורונה ושאלו אותו בדבר המשך הלימוד בחיידרים, הרב פסק להמשיך ללמוד. כסילים ומלחכי פנכה המרידו וטענו כי הרב למעשה לא קיבל את כל הפרטים ולכן פסק כך, ולראייה – הוא שינה את עמדתו כבר יום למחרת, כשהוצגו לו ההוכחות.

האמנם הרב טעה? ודאי שלא! הפרטים שלא הובאו לפניו לא היו צריכים להיות לפני הרב כדי שהוא יורה ללמוד למחרת רגיל.

מי מאיתנו מבין ויודע – אולי בזכות הלימוד הזה מיליוני אנשים בעולם ניצלו ממוות. מארבע שעות הלימוד "טעות" האלו.

האמונה שלנו היא פשוטה הרב לא טועה לעולם. אם הוא טעה כביכול – כך רצה ה' שיקרה כדי שהדברים יתקיימו כמו שה' רוצה. כי דבר ה' חייב להתקיים!

ועכשיו תחליט אתה אם אתה יובל הראל או משה כהן.

המשך המאמר – האומנם הרב לא טועה?

אוהד שקד-מנדלבוים ואני אומר
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס