בס"ד

הכנס

כ״ב באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
עניינו של הכיור
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » עניינו של הכיור

עניינו של הכיור

הרב מאיר אסטריק כ״ו באדר תש״פ (22.3.20) 21:40

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

לאחר שציותה התורה על עשיית הכלים, המשכן, ומשיחת הכהנים כותבת התורה "ועשית כיור נחשת וכנו נחשת לרחצה ונתת אותו בין אהל מועד ובין המזבח ונתת שמה מים" (פרק ל פס' יח), וצריך ביאור מדוע נכתב הכיור בנפרד ולא יחד עם שאר כלי המקדש, הארון המנורה והמזבח. וכן בפרשת פקודי כאשר ערך משה רבינו את חשבון הזהב הכסף והנחושת שנתרמו, לא הזכיר את הכיור.

ותירצו המפרשים (ספורנו; ריב"ש; חזקוני) שבכל כלי המקדש הייתה מטרה בעצם עשייתם אף בלא השימוש שהשתמשו בהם, וכגון הארון שלא היה בו כל השתמשות אלא שדין המשכן שיהיה בו ארון, ואף מזבח החיצון אע"פ שנצרך הוא לזריקת הדם ולהקרבת האימורים, דין הוא שאילו היה המזבח פגום בשעת שחיטת הקרבן, הקרבן פסול (זבחים נט א), לפי שיש דין במשכן שיהיה בו מזבח אף שלא בזמן השימוש המעשי שבו. אך שונה הוא הכיור שהכלי לכשעצמו לא נצרך, אלא שנצטוו הכהנים לקדש ידיהם ורגליהם במים טרם עבודתם בקודש, והוצרכו לעשות כלי שיחזיק את המים הללו ולכך עשו את הכיור. ונמצא שלא היה הכיור אלא כ"הכשר מצוה" להחזיק את המים ולפיכך נמנה בנפרד משאר הכלים. ואפשר שמשום כך לא הוזכר בחשבון בפרשת פקודי לפי שאינו בחשבון הנדבה של כלי המשכן (יעויין אברבנאל לח כא).

וראיה ליסוד זה יש להביא מכך שבכל כלי המקדש פרטה התורה תחילה את מידות הכלי וצורת עשייתו ורק לאחמ"כ את מטרתו, ואילו אצל הכיור התחילה התורה לאלתר במטרתו – שישמש לקידוש ידיים ורגלים. לפי שבכל הכלים מלבד השימוש בהם יש מטרה בעצם עשייתן ואילו בכיור כל יצירתו הוא בשביל שיחזיק את המים. ובכך מתבאר מדוע לא פירטה התורה בעשיית הכיור את מידותיו, לא ציוותה על עשיית בדים ואף אפשר ליצור בו פתחים רבים (יומא לז א), לפי שאין מטרה בעצם עשייתו אלא רק שיחזיק את המים וממילא כל זמן שהוא משמש לכך, אין נפקותא בצורתו.

אמנם, אחר שנעשה הכיור ודאי שיש לו דין של "כלי קודש" (יומא לז א; סוכה מח ב), ומעתה יש לשאול מדוע לא הזכירה התורה את הכיור בשעת המסעות (במדבר פרקים ג ד), ומצינו בכך ג' דרכים.

באבן עזרא ובחזקוני (שמות לה טז) כתבו "לא היו להם בדים והיו נשואים על העגלות". ולמדנו מדבריהם חידוש גדול. דהנה, ככלל, המשכן עצמו נישא בעגלות על ידי בני גרשון ומררי. ואילו כלי השרת – הארון השולחן המנורה ושני המזבחות, נישאו על ידי בני קהת. ועל בני קהת שנשאו את כלי המשכן נאסר להשתמש בעגלות, כמפורש בכתוב (ז ט) "בכתף ישאו", וכיון שחידשו שאת הכיור לא נשאו בכתף אלא בעגלות, משמע שאין הכיור חלק מכלי הקודש, אלא חלק מהמשכן.

ברמב"ן (שמות לח כא) ביאר שאכן הכיור נישא על ידי בני קהת ככל שאר כלי הקודש, אלא שלא נכתב במפורש אלא נכלל בכתוב "ומשמרתם הארון וגו' וכלי הקדש אשר ישרתו בהם" (במדבר ג לא). אלא שיש להעיר, מדוע לא כתבה התורה את הכיור במפורש שהרי אפילו כלים קטנים כגון המזלגות והמחתות וכדו' נכתבו בתורה. אולם, לפי מה שנתבאר שהכיור אינו אלא "הכשר מצוה" שיוכלו לקדש בו הכהנים קודם עבודתן, יש לומר שלפיכך השמיטתו התורה לפי שאין לו חשיבות עצמית כ"כ.

ובספר אוזנים לתורה (לה טז) ביאר בדרך מחודשת מדוע לא נכתב הכיור בזמן המסעות הגמ' (יומא לז א) אומרת שבן קטין (כך שמו) התקין "בוכני" לכיור. פירוש, כיון שהכיור הוא כלי שרת, וכל דבר השוהה בכלי שרת במשך לילה נפסל בלינה, ואין ראוי שישפכו את המים שהיו בכיור מידי בוקר, לפיכך התקין בן קטין "מוכני" שזה מעין גלגלת שעל ידה היו מורידים את הכיור לעומק האדמה, ושם היה הכיור מתחבר למי מעיין ולא היה נפסל בלינה.

והעיר האוזנים לתורה שתיקון זה הועיל לכיור שהיה במקדש, אך במשכן שלא היה מעיין תחתיו צריכים המים ליפסל בלינה. וחידש שנראה לו שהיו מטמינים את הכיור בבארה של מרים, וכיון שהיה הכיור מחובר למי הבאר לא היו נפסלים בלינה. וביאר על פי זה הטעם שלא הוזכר הכיור במסעות לפי שאכן הוא לא נישא בידי שבט לוי, אלא היו מניחים את הכיור בתוך בארה של מרים והיא הייתה מתגלגלת עימם.

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת כי תישא רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס