בס"ד

הכנס

כ״א באייר תשפ״ה (19.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
נקם שאינו ברית
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » נקם שאינו ברית

נקם שאינו ברית

הרב מאיר אסטריק ט״ז באייר תשע״ט (21.5.19) 21:34

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

נאמר בפרשת הקללות "והבאתי עליכם חרב נקמת נקם ברית" (פרק כו פס' כה) ופרש"י "ויש נקם שאינו בברית, כדרך שאר נקמות, וזה סימוי עיניים של צדקיהו", ורבים נתחבטו בהבנת דברי רש"י באיזה ברית אמורים הדברים, ומה עניין סימוי עיניו של צדקיהו דווקא [עיין תו"כ ורבינו הלל וגר"א שם, ובמפרשים].

ובהבנת הדברים נקדים את סיפור הדברים. צדקיהו נכנס לחדרו של נבוכדנצאר ומצאו אוכל ארנבת חיה, נתבייש נבוכדנצאר בכך וביקש מצדקיהו שישבע לו שלא יגלה לאחרים דבר זה, ונענה צדקיהו ונשבע על כך. לאחר זמן, רצה צדקיהו לגלות סוד זה, הלך והתיר שבועתו אצל החכמים, כששמע מכך נבוכדנצאר ייסר את החכמים ואת צדקיהו ואף סימא את עיניו.

והנה, נחלקו הראשונים באדם שנשבע דבר לחבירו אם מועילה התרה שלא בפני חבירו. שיטת ר"ת (הובא ברמב"ן רשב"א ועוד גיטין לה ב) שמועילה התרה. אך שיטת הראב"ד (שם) שאין מועילה התרה. ושניהם הוכיחו שיטתם ממעשה דצדקיהו. ר"ת הוכיח שמועילה התרה מכך שצדקיהו הלך אצל החכמים להתיר שבועתו, והתירוהו – ואם אין מועילה התרה מדוע הלך צדקיהו להתיר שבועתו והיאך התירו חכמים השבועה. אך הראב"ד הוכיח שאין מועילה התרה, מכך שהחכמים וצדקיהו נענשו על כך.

אך באמת קשה ממה נפשך, אם אכן מועילה התרה לנשבע לחבירו מדוע נענש צדקיהו, ואם אינה מועילה מדוע הלך צדקיהו אצל החכמים להתיר שבועתו, והיאך התירו לו את השבועה.

רגילים אנו שהמחייב הבלעדי לקיום המצוות הוא מה שנצטוונו בתורה, אך מוצאים אנו במקרא וברבותינו שישנו חיוב נוסף והוא מצווה שהדעת והסברא נותנת לקיימם [במקום שאינו סותר דבר מן התורה]. עה"פ "ועשית הישר והטוב בעיני ה'" (דברים ו יח) ביאר הרמב"ן "גם באשר לא ציוך, תן דעתך לעשות הטוב והישר בעיניו", וכן כתב הר"ן (הקדמה לספר המפתח) "כי כל המצוות שהן תלויים בסברא ובאובנתא דליבא, כבר הכל מתחייבים בהם מן היום אשר ברא אלוקים אדם על הארץ" ובזה יתבארו דברי הנביא (יחזקאל לז מט) "הנה זה היה עון סדום וגו' ויד עני ואביון לא החזיקה" פירוש שחלק מעונשה של סדום הוא על שלא קיימו מצוות צדקה. וקשה, שמצוות צדקה אינה מז' מצוות בני נח ומדוע נענשו על כך, אלא שאף הגויים נצטוו במצוות שהשכל מחייבם, וכפי שמשמע ברמב"ם (מלכים ט א) "על ששה דברים נצטווה אדם הראשון וכו' והדעת נוטה להן" [וכן הוא במדרש לקח טוב (בראשית ב טו) ובחזקוני (שם ז כא) וברמב"ם (שם ו יג) ועוד].

ובנשבע לחבירו, מלבד החיוב לקיים את שבועתו מכח דין התורה "לא יחל דברו" (במדבר ל ג), עוד יש בזה חיוב שכלי שראוי לאדם לעמוד בדיבורו ולקיים התחייבותו [ובכך ביאר האבני נזר (יו"ד ח"ב שו אותיות טז-יז) את עניין השבועה קודם מתן תורה]. ומעתה יש לומר שע"י התרה בבי"ד מתבטל בזה האיסור תורה, אך החיוב לחבירו, בעינו עומד.

ובזה מתבאר עניינו של צדקיהו, שמחד הלך אצל החכמים והתיר בזה את איסור התורה, ומאידך נענש על שביטל את ציווי השכל וההגיון שאין לו לאדם להפר דיבורו.

ונשוב לדברי רש"י "ויש נקם שאינו בברית וגו' וזה סימוי עיניים של צדקיהו" וביארו התרגומים (אונקלוס; יונתן) שהכוונה לברית של תורה [כמבואר בסו"פ משפטים], וכך כוונת רש"י – שכל הקללות שנכתבו בתורה עוסקים במבטל את מצוות ה"ברית" – התורה, אך מצינו דבר נוסף והוא קבלת עונש על מצווה שאינה כתובה בתורה, והוא סימוי עיניו של צדקיהו שנענש על מצווה שכלית שלא עמד בהתחייבותו לנבוכדנצאר.

ומדוקדקים בזה דברי חז"ל "לכן כה אמר ה' אלוקים חי אני אם לא אלתי אשר בזה ובריתי אשר הפר ונתתיו בראשו" (ויק"ר ו ה) ומקשה המדרש "ושאר הגוף לא לקה?" "ר' שמואל בר נחמן בשם ר' יונתן, זה סימוי עיניים, שהוא תלוי בראש" שלא נענש צדקיהו על שביטל מצווה ממצוות התורה אלא שביטל דבר התלוי בדעתו ובסברא שבראשו.

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת בחוקותיי רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס