הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה
"לא הגידה אסתר את עמה ואת מולדתה כי מרדכי צוה עליה אשר לא תגיד". במשך 5 שנים בנחישות מוחלטת לא מגלה אסתר לאחשוורוש את עמה ומולדתה. אפי' שהוא מנסה בכל דרך אפשרית לגלות זאת, ומעיל לחץ אדיר, במשתה הגדול שערך, ו"מהנחה למדינות עשה" ובכל זאת אסתר עומדת בנסיון ולא מגלה והכל בגלל סיבה אחת – "כי מרדכי צוה עליה אשר לא תגיד" – וביותר לא מצאתי ההסבר מדוע הורה לה מרדכי לא להגיד וניתן להניח שאם לא מובאת הסיבה גם מרדכי לא אמר זאת לאסתר ובכל זאת אפי' שלא הבינה קיימה זאת ??
איך הצליח מרדכי לטעת כזה חינוך טוב באסתר????
ההסבר – נראה בפסק' "ויהי אומן את הדסה .. "כי אין לה אב ואם" – "ובמות אביה ואמה לקחה מרדכי לו לבת" ולכא' זה כפילות הרי כבר אמר שהוריה מתו אז למה שוב כת' לקחה לו לבת???
הרב פינקוס נהג לומר שאדם יתן לילד סוכריה בבית כנסת אף אחד לא יעיר לו "יש לך רשות לתת לו – שאלת את אביו אם הוא מרשה?? אבל אם אדם יראה את הילד משתולל ויתן לו סתירה , מיד יתנפלו עליו "מה אתה אבא שלו??
כלומר – "אבא יכול לתת סתירה.." – לאבא מותר להגיד "לא" לילדיוץ
מורנו הגראי"ל שטיינמן היה שואל – איך יתכן שהדבר הקריטי ביהדות – חינוך הדור הבא מופקד בידי זוג צעיר וחסר ניסיון???שלא עבר שום קורס הורות??
והסביר – "חנוך זה אהבה !!!!! אין בעולם אהבה גדולה מאהבת הורים לילדיהם. בורא העולם נותן להורים ילד, ונוטע בהם את האהבה לילד, ובעזרת ה' הם כבר יחנכו אותו טוב יותר מכל אדם אחר.
זה מה שהמגילה מספרת לנו – מה הסוד מאחורי שתיקתה של אסתר- איך הצליחה בזאת.
"במות אביה ואמה" – לא היה מרדכי רק אומן , אלא נהג עם אסתר כאב עם בתו, וממילא היה כח רב בחינוך שהעניק לאסתר. על כן גם בעת שהורה לה הוראה קשה לביצוע, שאין לה כל הסבר. עמדה אסתר בנסיון ולא גילה "כאשר ציווה עליה מרדכי"