בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
עניינו של התנאי
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » עניינו של התנאי

עניינו של התנאי

הרב מאיר אסטריק י״ד באדר א׳ תשע״ט (19.2.19) 12:17

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

מבואר במדרש (שמו"ר כא ו) שבשעה שברא הקב"ה את הים התנה עמו שכאשר יצאו בני ישראל ממצרים, הוא יקרע בפניהם. והנה, כאשר בא משה לבקוע את הים – סירב הים להיבקע וטען כנגד משה " [וכי] מפניך אני נקרע אני גדול ממך שאני נבראתי בשלישי [ביום השלישי לבריאה, ואילו אתה] נבראת בשישי [שהאדם נברא רק ביום השישי לבריאה]" ולא הצליח משה לבוקעו עד שבא הקב"ה בעצמו ורק אז נקרע הים בפניו (שמו"ר שם). ויש להבין, דמאחר ומתחילת בריאתו של הים הותנה עמו שיבקע בפני בני ישראל – באיזו טוענה סירב לקיים את התנאי.

עוד יש להעיר, דהמקור לאותו תנאי עם הים נלמד מהכתוב (יד כז) "וישב הים לפנות בוקר לאיתנו" – לתנאו הראשון. ויש להעיר, דפסוק זה עוסק בזמן שחזר הים והפך לאחד, ולכאורה יותר ראוי היה שהתורה תציין את התנאי בשעת קריעתו של הים ולא בשעת חזרתו. עוד מבואר במדרש, שאף כאשר עם ישראל נכנסו לתוך הים, הוא טרם נבקע. ורק כשנכנסו לתוכו, והגיעו המים לחטמן – רק אז נבקע (שם כא י), ויש לבאר עניין זה.

והנראה בזה, דמה שאמרו חז"ל שהקב"ה התנה עם הים שיבקע, אין הפירוש שהתנה שיבקע דווקא באותו שביעי של פסח לאחר יציאת מצרים, אלא שהקב"ה קבע בטבע חוקים שאינם משתנים. אולם, חוקים אלה תקפים לשאר האומות, אבל ישראל שהם למעלה מן המזל (בראשית טו ה), אזי כאשר הם זקוקים לכך – כל חוקי הטבע נכפפים בפניהם (יעויין באור החיים יד כז).

ומבואר בחז"ל (ילקו"ש בשלח רלד) שבשעה שאמר ה' למשה "דבר אל בני ישראל ויסעו", שאלו מלאכי השרת את הקב"ה מדוע הוא מציל את בני ישראל והורג את המצרים, והרי הללו עובדי ע"ז והללו עובדי ע"ז. השיב להם הקב"ה, וכי לדעתם עבדוה והלא לא עבדו אלא מתוך שעבוד ומתוך טרוף דעת ואין אני דן שוגג כמזיד ואונס כרצון וכו'. ומבואר, שמצד מעשיהם היו עם ישראל זהים למצרִים עד שלא ראו מלאכי השרת סיבה להצילם, אלא שטען להם הקב"ה שפנימיותם טהורה היא, ולא חטאו אלא מתוך קושי השעבוד.

ומעתה יש לבאר את התנגדותו של הים להיבקע, לפי שהתנאי עמו היה שחוקיו יתבטלו כנגד מעלתם של ישראל בני אברהם יצחק ויעקב, וטען הים שאותם שבאו לפניו אין ניכרת בהם מעלתם, שהלא זהים הם לחלוטין למצרים, ומפני אנשים אלו לא הותנה עמו שיבקע. וכיון שכך, הוצרך הקב"ה לבקוע את הים על כרחו. אולם חפץ היה הקב"ה להוכיח לשרו של ים את טהרת ליבם של ישראל – ולפיכך ציוה עליהם להיכנס לים, ואף שנכנסו עדיין הים לא נקבע, ובכל זאת התקדמו עם ישראל במים יותר ויותר עד שהגיעו המים לחוטמן והסתכנו בטביעה, ואף לאחר שנבקע האמינו בקב"ה ולא חששו שמא ישובו עליהם המים ויכסום – על ידי כך נתגלתה אותה אמונה טהורה ושלימה של עם ישראל בקב"ה שהסתתרה תחת כל הטומאה שהמיטו עליהם המצרים, והראו ישראל שאכן ראויים הם לאותו התנאי שהותנה עם הים בשעת בריאתו.

ועתה מתבאר מדוע רמזה התורה לאותו תנאי רק לאחר קריעת ים סוף ולא טרם בקיעתו. דמתחילה לא היו ראויים ישראל לאותו תנאי שהרי היו זהים למצרִים ולפיכך הוצרך הקב"ה לבקוע את הים על כרחו, ורק לאחר שנכנסו לים והראו את אמונתם הפנימית והשלימה, רק אז נתגלה שנכללים הם באותו התנאי, ולכן רק כשסיים הים להיבקע והוכיחו ישראל את סיבת זכותם – עתה כתבה התורה לאותו התנאי.

 

 

מאמרים נוספים

דרכה של אמונה

"ויספר משה לחותנו את כל אשר עשה ה' לפרעה ולמצרים על אודות ישראל וגו' ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל

קרא עוד ←

השלבים בקריעת ים סוף

הרב מאיר אסטריק

"ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים, והמים להם חֹמה מימינם ומשמאלם" (פרק יד פס' כט). והנה לעיל (פס' כב) נאמר

קרא עוד ←

האור שבמכת חושך

הרב מאיר אסטריק

לאחר שהמשיך פרעה למאן לשלח את ישראל, נטה משה את ידו בציווי ה' והביא את מכת חושך על מצרים. וזה

קרא עוד ←
מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת בשלח רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס