בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
עורמתו של פרעה
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » עורמתו של פרעה

עורמתו של פרעה

הרב מאיר אסטריק י״ד באדר א׳ תשע״ט (19.2.19) 12:06

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

כאשר החלה מכת ברד, קרא פרעה למשה ואהרן ואמר להם "חטאתי הפעם, ה' הצדיק ואני ועמי הרשעים" (פרק ט פס' כז). וביאר הרמב"ן שרק במכה זו טען פרעה "חטאתי הפעם" ותלה בעצמו את האשמה, אולם בשאר המכות שהיו עד עתה טען שלא חטא לבדו אלא "אני ועמי הרשעים". ואף במכת ארבה אמר פרעה "חטאתי לה' אלקיכם ולכם, ועתה שא נא חטאתי אך הפעם" (י טז-יז). ויש להבין מדוע דווקא בשתי מכות אלו – ברד וארבה, תלה פרעה את האשמה בו יותר משאר המכות שאף בהם לא שמע לקול ה' והבטיח ולא קיים.

וקודם מכת ארבה אמר הקב"ה למשה "בא אל פרעה כי אני הכבדתי את לבו ואת לב עבדיו" (י א), והקשה המושב זקנים (לבעלי התוספות) דבשעת מעשה אין אנו רואים את הכבדת לב עבדיו ואדרבה הם טענו לפרעה "שלח את האנשים ויעבדו את ה' אלוקיהם הטרם תדע כי אבדה מצרים" (שם ז), ותירץ שעבדי פרעה אמרו לו שישחרר את ה"אנשים" כלומר הגברים בלבד, וידעו שמשה רבנו לא יסכים לכך כפי שאכן קרה, ובכך הכביד ה' ליבם, שמיאנו לשחרר את בני ישראל. ויש להעיר, ראשית, היכן באה לידי ביטוי הכבדת ליבם יותר משאר המכות שבהם כלל לא אמרו לפרעה שישחרר את ישראל. ועוד, מדוע להם להתחכם ליתן עצה שידעו מתחילה שלא תועיל מאומה. ועוד, מדוע לאחר המכה אמר פרעה "שא נא חטאתי הפעם" ותלה האשמה בו, והרי הוא קיים את עצת עבדיו, ויש לתלות האשמה בהם.

והנראה בזה, שאף שלפרעה היה כח שלטון עצמאי ועל פיו ישק כל דבר, מכל מקום הוא הסווה את החלטותיו תחת רצון העם ויועציו וכפי שמוצאים אנו בתחילת השעבוד "ויאמר אל עמו הנה עם בני ישראל רב ועצום ממנו; הבה נתחכמה לו וגו'" (א ט-י) שלמרות שהוא החליט על שעבוד בני ישראל עשה זאת כביכול בהתייעצות עם עמו וראשי השלטון. וממילא, בכל המכות שבאו על מצרים תלה פרעה את האשמה גם ברצון העם וחמק מאחריות בלעדית, אולם במכת ברד מלבד בקשת משה לשחרר את בני ישראל הוסיף לומר שכל אחד מהמצרים יכול להציל את מקנהו על ידי הכנסתו לבית, ואף פרעה לא מנע מעמו לעשות כן כמבואר בתורה "הירא את דבר ה' וגו' הניס את עבדיו ואת מקנהו" (ט כ) ורבים מהעם המצרי הוכיחו שמאמינים הם למשה רבנו ולפיכך לא הייתה לפרעה ברירה אלא להודות "חטאתי הפעם" שבמכה זו הוכרח להודות שלא היה הדבר תלוי אלא בו.

ובמכת ארבה, לא רצו עבדי פרעה לשחרר את ישראל, אולם מאידך חששו מתוצאות המכה, ולפיכך דקדקו בלשונם לומר "שלח את האנשים" וישנן שתי אפשרויות להגדיר מהם "אנשים", או העם כולו, או גברים בלבד. וחשבו בליבם, שכיון שהם הסכימו לשחרר את ישראל לא תבוא עליהם המכה, אך מאידך השאירו פתח לפרעה לפרש דבריהם שהכוונה לגברים בלבד, ומשה רבנו לא יסכים לכך, וממילא הם גם יפטרו מהעונש כיון שהביעו רצונם לשחרר את ישראל, וגם השעבוד ימשך כי פרעה יפרש דבריהם באופן שמשה ימאן לכך. וכאן מתגלית הכבדת ליבם וקשיות ערפם, שלמרות שחששו מהמכה והאמינו בדברי משה רבנו, חיפשו תחבולות להמשיך ולשעבד אתד ישראל.

ואכן, פרעה בחר לומר למשה רבנו "לכו נא הגברים ועבדו את ה'" (י יא) וכביכול מילא בזה את רצון עבדיו למרות שידע שרק בשחרור כל העם יפסקו המכות, אך בהתרחשות המכה לא יכול היה לתלות את תוצאותיה בעבדיו שהרי הם מצד עצמם הסכימו לשלחם וניתן היה לפרש דבריהם "שלח את האנשים" את כל העם, אלא שפרעה בהחלטתו העצמית בחר לפרש את דבריהם כרצונו ולשעבד את ישראל ולפיכך הודה "חטאתי לה' אלוקיכם" (י טז).

 

 

מאמרים נוספים

דרכה של אמונה

"ויספר משה לחותנו את כל אשר עשה ה' לפרעה ולמצרים על אודות ישראל וגו' ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל

קרא עוד ←

השלבים בקריעת ים סוף

הרב מאיר אסטריק

"ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים, והמים להם חֹמה מימינם ומשמאלם" (פרק יד פס' כט). והנה לעיל (פס' כב) נאמר

קרא עוד ←

האור שבמכת חושך

הרב מאיר אסטריק

לאחר שהמשיך פרעה למאן לשלח את ישראל, נטה משה את ידו בציווי ה' והביא את מכת חושך על מצרים. וזה

קרא עוד ←
מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת וארא רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס