בס"ד

הכנס

י״ח באייר תשפ״ה (16.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
ענוותנותו של יעקב
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » ענוותנותו של יעקב

ענוותנותו של יעקב

הרב מאיר אסטריק ז׳ בכסלו תשע״ט (15.11.18) 9:27

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

"ויחרד יצחק חרדה גדלה עד מאד ויאמר מי אפוא הוא הצד ציד וגו' גם ברוך יהיה" (פרק כז פס' לג). פירוש, אחר שהוברר ליצחק שלא עשיו קיבל את הברכות, נחרד עד למאוד [אף יותר מפחד העקידה (ב"ר סז ב)] ותמה מי הוא אותו אדם שנטל את הברכות. וסיים יצחק ואמר "גם ברוך יהיה" ופירש"י "שלא תאמר, אילולי שרימה יעקב לאביו לא נטל את הברכות, לכך הסכים וברכו מדעתו". והתמיה גלויה, כיון שפחד יצחק מטעות זו עד למאוד ואף לא ידע מי הוא אותו אדם שנטל את הברכות, כיצד הסכים עם גניבת הברכות וקיימם בידי יעקב. עוד יש להקשות מהמבואר ברש"י שאמר יצחק שאף בלא עורמתו של יעקב היה נותן לו את הברכות, וכיון שכך מדוע מתחילה ייעד את הברכות לעשיו. עוד יש להעיר שיצחק תמה מי הוא אותו אדם שגנב ממנו את הברכות, ומשמע שלא ידע את זהותו, אך הוא עצמו אמר לאלתר "בא אחיך במרמרה ויקח ברכתך" (פס' לה), הרי שהכיר בכך שזהו יעקב.

ובעיקר פרשת גניבת הברכות מצינו סתירה לכאורה בדברי חז"ל האם נהג יעקב אבינו כשורה או שמא לאו. מחד כל מעשהו היה ע"פ נבואה שניתנה לרבקה (מכות כד א) ואף הקב"ה סימא את יצחק כדי לאפשר ליעקב ליטול את הברכות (ב"ר ס"ה ח). ומאידך, מצינו שנענש על כך במלוא חומר הדין, דעל אותם שנים שהיה צריך לברוח מעשיו ולא שימש את יצחק נענש בכ"ב שנה שנלקח ממנו יוסף (מגילה יז א) ובזוהר (דף קמד) מבואר בהרחבה שכנגד כל צער שגרם יעקב ליצחק נענש במידה כנגד מידה, על שגרם לו חרדה גדולה נחרד אף הוא כשנלקח ממנו יוסף, ועל שגרם ליצחק לשאול "האתה זה בני עשיו אם לא" נשאל אף הוא "הכתנת בנך היא אם לא" וכן הלאה. ואף לדורות נענש על כך כמבואר במדרש (סז ד), שכנגד זעקתו של עשיו נענשו ישראל והוצרך מרדכי לזעוק בשושן הבירה. וא"כ שומא עלינו להבין האם נטילת הברכות הייתה כדין או לאו.

והנראה, שמפתח העניין נמצא בדברי המדרש (רבה סה ו) המבאר, שרצתה רבקה שיעקב יטול את הברכות כדי שלא יקויים ביצחק דברי הכתוב "מצדיק רשע ומרשיע צדיק, תועבת ה' גם שניהם" (משלי יז טו). והנה, מה שאמרה רבקה שיצחק "מצדיק רשע" ביאורו שטעה בעשיו הרשע שהצדיקו, אך יש להבין מהו שאמרה שיצחק "מרשיע צדיק". ונקדים ונאמר שאין בכוחנו הדל להשיג ולדון על דרכיהם של אבותינו הקדושים אשר "בסוד קדושים מי יעמוד", ולא באנו אלא לחקור ולהפיק לקחים עבורנו ממה שגילו לנו חז"ל.

מבואר במדרש (שמו"ר א א) שמלבד מה ששגה יצחק וחשב את עשיו לצדיק, עוד שגה ביעקב ויסרו בשבט כדי שיתקן דרכיו. ונראה מכך שדרכו של יעקב הייתה להצניע עצמו ולא לגלות לאביו את כוחו האמיתי בתורה, וכדברי התרגום (הובא ברש"י כז לה) ש"יעקב" עניינו "וכמני" כלומר מסתתר. וכפי שרואים מהכתוב שרק בזמן גניבת הברכות נודע ליצחק על מכירת הבכורה (רש"י כז לו מהתנחומא) אך יעקב מצד עצמו לא גילה שהוא הראוי לעבודת הקרבנות, וכן לא נהג כדרכו של עשיו שהיה שואל את יצחק שאלות מפולפלות להראות כביכול את צדקותו (רש"י כה כז), וכל זה הביא לידי כך שיצחק טעה בו ולא העריכו כפי הראוי לו, ולכן רצה לתת את הברכות לעשיו שחשבו לצדיק.

אולם, כאשר נכנס אליו יעקב הרגיש בו יצחק שאדם גדול הוא, וכמבואר בחז"ל (ב"ר סז ב) "טעם מכל מה שנברא מששת ימי בראשית, ומכל טוב שהוא מתוקן לעוה"ב", והריח בו ריח גן עדן, ומחלקי העיזים הריח ריח קטורת (תרגום יב"ע), אך עדיין טרם ידע שזהו יעקב וחשב לתומו שכל זה בא מעשיו. אולם, בשעה שנכנס אליו עשיו, הבין למפרע שיעקב הוא שעמד לפניו קודם, ותפס יצחק עוצם טעותו ששגה שנים רבות במהותו של יעקב ועל כן "ויחרד יצחק חרדה גדולה" ועל כך שאל "מי אפוא הוא הצד ציד" כלומר, היכן הוא אותו שצד אותי בפיו וגרם לי לטעות בו כל ימיו, וכיון שעתה הוברר שיעקב הוא הראוי האמיתי לברכות, סיים יצחק ואמר "גם ברוך יהיה".

והנה, אילולא היה יעקב מצניע את דרכיו מיצחק, היה מונע מתחילה את נתינת הברכות לעשיו וכלל לא היה נצרך לגניבת הברכות, אולם בדיעבד אחר שרצה יצחק ליתן את הברכות לעשיו גלגל הקב"ה והשיב את הברכות ליעקב, אך כיון שעל ידי מעשיו של יעקב – שהצניע עצמו יתר על המידה – נתגלגל מעשה זה, והקב"ה מדקדק עם חסידיו כחוט השערה, נענש על כך במידה כנגד מידה.

 

 

מאמרים נוספים

דרכה של אמונה

"ויספר משה לחותנו את כל אשר עשה ה' לפרעה ולמצרים על אודות ישראל וגו' ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל

קרא עוד ←

השלבים בקריעת ים סוף

הרב מאיר אסטריק

"ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים, והמים להם חֹמה מימינם ומשמאלם" (פרק יד פס' כט). והנה לעיל (פס' כב) נאמר

קרא עוד ←

האור שבמכת חושך

הרב מאיר אסטריק

לאחר שהמשיך פרעה למאן לשלח את ישראל, נטה משה את ידו בציווי ה' והביא את מכת חושך על מצרים. וזה

קרא עוד ←
מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת תולדות רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס