בס"ד

הכנס

י״ט באייר תשפ״ה (17.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
עניינה של ברית
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » עניינה של ברית

עניינה של ברית

הרב מאיר אסטריק י״ד במרחשוון תשע״ט (23.10.18) 16:45

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

"וירא אליו ה' באלוני ממרא" (פרק יח פס' א) וכתב רש"י "הוא שנתן לו עצה על המילה לפיכך נגלה אליו בחלקו" ומקורו במדרש (תנחומא ג) שאחר שציוה הקב"ה את אברהם על המילה הלך לרעיו ענר אשכול וממרא ליטול מהם עצה. ענר ואשכול טענו שהמילה תסכנו ויש לו להימנע מכך, אולם ממרא טען "הלא הוא שהצילך מכבשן האש ועשה לך כל הניסים, והצילך מן המלכים, ואילולי כוחו וגבורתו היו הורגים אותך, והציל רמ"ח אברים שבכך, ומקצת אבר אחד אתה מבקש עצה, עשה כמצוותו".

ותמהו המפרשים, איך יתכן שאברהם אבינו שהפיל עצמו לכבשן האש ונתנסה בעשרה ניסיונות ועמד בכולן, שאל עצה על המילה שנצטווה עליה מפי הגבורה. ובדעת זקנים ביאר שלא שאל על עצם המילה אלא רק אם לעשותה בצנעא או בפרהסיא [ויעויין עוד בשפתי חכמים, רא"ם וגור אריה]. אך מתשובתו של ממרא אנו למדים שהשיאו עצה על עצם עשיית המילה ולא על עניין צדדי. ובגוף טענתו של ממרא –  שכיון שהקב"ה הצילו לאברהם ראוי מנגד למסור לכל הפחות מקצת אבר – יש להבין, וכי אם לא היה מצילו לא ראוי למסור נפש עבור אהבת ה'. עוד יש להבין מדוע רק מצוות המילה מכונה בשם "ברית" יותר משאר מצוות שפעמים רבות דורשות הקרבה מרובה יותר ממצות המילה. עוד הקשו המפרשים, מדוע לא קיים אברהם אבינו מצוות מילה קודם שנצטווה כפי שקיים את שאר מצוות התורה (בראשית כו ה וברש"י).

והביאור בזה, ששונה מצוות המילה משאר מצוות. כל המצוות נתנו כגזירת מלך ואין לבדוק אחריהם. אולם מצות המילה לא ניתנה מתחילה כחוב אלא ככריתת ברית. וביאורן של דברים, ברית עניינה הסכמה והתרצות של שני צדדים והתחייבות הדדית של האחד לזולתו שכל אחד יתן את חלקו, ונעשית היא מרצונם של שני הצדדים. ושאל הקב"ה את אברהם אם ברצונו לכרות עמו ברית, כאשר אברהם יקיים את חלקו על ידי מצוות המילה, והקב"ה מנגד ישרה אהבתו על זרע אברהם ויוריש לזרעו את ארץ ישראל.

ובכך מתבאר כיצד התייעץ אברהם אבינו עם רעיו בעניין המילה, שאילו היה זה ציווי כבשאר ציוויים לא היה מקום להתייעץ על כך, אך כיון שזו הצעה להיכנס בברית וליצור מחויבות הדדית, ואין זו חובה אלא רשות, יכול היה אברהם להתייעץ על כך עם רעיו. ומבואר מדוע דווקא מצוות המילה מכונה "ברית", לפי ששאר המצוות נתנו כפקודת מלך, ורק מצוות המילה ניתנה כמצווה היוצרת התחייבות הדדית. וממילא מתיישב הקושיא מדוע לא קיים אברהם מצוות מילה קודם שנצטווה, משום שכל מהותה של הברית היא הסכמה משותפת של שני הצדדים, וקודם שהתרצו ביניהם לא שייך שצד אחד ייצור ברית עצמאית.

ועתה נפתח פתח להבין את טענתו של ממרא. דמבואר במדרש (תנחומא ג) שענר ואשכול טענו לאברהם שמצות המילה תסכן אותו ואת זרעו יעויין שם, וכפי שנתבאר אברהם אבינו לא היה מחוייב להיכנס בברית זו, ועל כן יש מקום קבל את טענתם. אך טען לו ממרא שאילולא היה הקב"ה מצילו יש מקום לחשב רווח ותועלת מכריתת הברית, אך כיון שהקב"ה הציל את נפשו הרי הוא מחוייב מכח הכרת הטוב למסור את נפשו, וממילא אין מקום לשקול כדאיות ויש לו לכרות עמו ברית, ומתבארים כפשוטם דברי רש"י "הוא שנתן לו עצה על המילה, לפיכך נגלה אליו בחלקו".

 

 

מאמרים נוספים

דרכה של אמונה

"ויספר משה לחותנו את כל אשר עשה ה' לפרעה ולמצרים על אודות ישראל וגו' ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל

קרא עוד ←

השלבים בקריעת ים סוף

הרב מאיר אסטריק

"ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים, והמים להם חֹמה מימינם ומשמאלם" (פרק יד פס' כט). והנה לעיל (פס' כב) נאמר

קרא עוד ←

האור שבמכת חושך

הרב מאיר אסטריק

לאחר שהמשיך פרעה למאן לשלח את ישראל, נטה משה את ידו בציווי ה' והביא את מכת חושך על מצרים. וזה

קרא עוד ←
מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת וירא רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס