בס"ד

הכנס

ו׳ בסיון תשפ״ה (2.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
רחמנותם של ישראל
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » רחמנותם של ישראל

רחמנותם של ישראל

הרב מאיר אסטריק כ״ה באב תשע״ח (6.8.18) 10:15

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

"ונתן לך רחמים ורחמך והרבך כאשר נשבע לאבותיך" (פרק יג פס' יח). פירוש, עיר שרוב יושביה עבדו עבודה זרה, נצטווינו להרגם בסיף ולשרוף את כל רכושם, והבטיחה התורה שפע של רחמים לאותם שיהרגו את אנשי עיר הנידחת. והנה, הכתוב תולה את שכר נתינת הרחמים בהבטחה שניתנה לאבותינו. ויש לידע, היכן מצינו שנשבע הקב"ה שבשכר שנעשה דין באנשי רשע יתן לנו הקב"ה רחמים.

ובעיקר קבלת הרחמים בהריגת אנשי עיר הנידחת כתבו המפרשים (דעת זקנים; רא"ש; בכור שור) "ונתן לך רחמים – כיון שלא ריחמת על מכעיסיו הוא ירחם עליך", ומשמע שחלף האכזריות שנעשתה לשם שמים, ייתן הקב"ה תמורתה השפעה של רחמים. ויש להעיר, שכידוע מידתו של הקב"ה לשלם במידה כנגד מידה (סוטה ח ב), ובשלמא אם תחת הריגת אנשי עיר הנידחת היה השכר שאף הקב"ה יפרע מאויבינו, היה בזה מידה כנגד מידה, אולם עתה שכנגד האכזריות מבטיחה התורה שנזכה לרחמים יש להבין היכן היא המידה כנגד מידה.

מבואר בגמ' (יבמות עח ב) שדוד המלך נמנע מלצרף את ה"נתינים" לעם ישראל כיון שזיהה בהם את מידת האכזריות, ואילו אצל עם ישראל נאמר "ונתן לך רחמים ורחמך", שמידתם רחמים. ויש להקשות, שפסוק זה עוסק בשכר שהקב"ה ייתן לעם ישראל עבור הריגתם של אנשי עיר הנידחת, והיאך למד מכך דוד שזוהי תכונתם של ישראל מטבע ברייתם. עוד יש להקשות דכתב הרמב"ם (שמונה פרקים פרק שביעי) שדוד המלך לא בנה את בית המקדש כיון שנמצאה בו מידת האכזריות במלחמות הרבות שהנהיג. וקשה, מדוע לא התקיים בו הכתוב "ונתן לך רחמים ורחמך" שבמַקום שמתנהגים באכזריות במצוות שמים, הקב"ה משפיע על האדם מידת רחמים.

ובישוב הקושיות יש להקדים ולהקשות מהכלל הנקוט בידינו "שכר מצוה בהאי עלמא ליכא" (קידושין לט ב) שאין שכר המצוות ניתן בעולם הזה, והיאך בהריגת אנשי עיר הנידחת מבטיחה התורה שכר גשמי חלף המצווה. והביאור בזה, על פי מה שכתב בס' טעמא דקרא (להגרח"ק פ' חיי שרה) שכוונת חז"ל במה שאמרו "שלוחי מצווה אינם ניזוקים" שאין מציאות שהאדם יפסיד או יאונה לו רע בשל קיום מצווה [אולם במקום שבלאו הכי נגזר על האדם הפסד, אפשר שיקרה הדבר תוך כדי עשיית מצווה], וכמאמר הנביא (ישעיהו לב יז) "והיה מעשה הצדקה שלום, ועבודת הצדקה השקט ובטח עד עולם".

ולפיכך אברהם אבינו לאחר עקידת יצחק שבה פעל באכזריות כנגד טבעו, הבטיחו הקב"ה "כי ברך אברכך וגו' והתברכו בזרעך כל גויי הארץ, עקב אשר שמעתי בקולי" (בראשית כב יז-יח) כלומר, שמלבד ההבטחה לאברהם אבינו שמידת הרחמים הטבועה בה לא תינזק (משך חכמה שם), הבטיחו הקב"ה שאף זרעו אחריו יהיה טבוע בו מידת רחמים, ועל כן אומרת הגמ' (ביצה לב ב) "כל מי שאינו מרחם על הבריות בידוע שאינו מזרעו של אברהם אבינו", לפי שזרעו של אברהם מובטח שיהיה בו רחמים מטבע ברייתו.

וזהו שכתבו המפרשים שההורגים את עיר הנידחת חלף מידת האכזריות שהשתמשו בה, יזכו למידת רחמים, שאין זה בתורת שכר, אלא כמילוי החסר שנוצר, דמכיון שהאדם נפעל כפי פעולותיו (חינוך מצוה טז) ואף אדם הרחמן מטבעו על ידי אם יעשה מעשים אכזריים יהפך טבעו לאכזר (יעויין באור החיים), לפיכך הבטיח הקב"ה שהאדם לא ינזק מכך וישיב אל האדם את מידת הרחמים שהייתה טבועה בו קודם הריגת אנשי העיר.

 

ומעתה מתבאר היאך למד דוד מהבטחה זו שטבעם של עם ישראל היא מידת הרחמים. לפי שלא הבטיח הקב"ה נתינת שכר של רחמים, אלא רק להשיב את אותה מידת הרחמים שהייתה טבועה בעם ישראל קודם לכן – ומוכח מכאן, שטבעו של היהודי הוא רחמן. ולפיכך, דוד המלך שמטבעו נולד אדמוני עם תכונות של מלחמה (ב"ר סג יא), לא נזדכך במידת הרחמים בעבור מלחמותיו, כי כל ההבטחה של "ונתן לך רחמים" אינה אלא שלא יהיה עושה מעשה מצווה נפסד, אולם אין זה מקנה לו זכויות יותר על מה שלא היה לו קודם.

מאמרים נוספים

דרכה של אמונה

"ויספר משה לחותנו את כל אשר עשה ה' לפרעה ולמצרים על אודות ישראל וגו' ויאמר יתרו ברוך ה' אשר הציל

קרא עוד ←

השלבים בקריעת ים סוף

הרב מאיר אסטריק

"ובני ישראל הלכו ביבשה בתוך הים, והמים להם חֹמה מימינם ומשמאלם" (פרק יד פס' כט). והנה לעיל (פס' כב) נאמר

קרא עוד ←

האור שבמכת חושך

הרב מאיר אסטריק

לאחר שהמשיך פרעה למאן לשלח את ישראל, נטה משה את ידו בציווי ה' והביא את מכת חושך על מצרים. וזה

קרא עוד ←
מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת ראה רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס