הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה
כמה קל להוביל הסתה נגד מגזר. כבר שנים עושה זאת החברה היהודית בגולה ובא"י. מאז הרפורמים ועד ימינו אנו עדים למסע ההכפשה הבלתי נלאה של גורמים מסוימים בתוך העם היהודים עם או בלי מימון זר – כדי להכפיש את התורה, את מנהיגיה ואת מאמיניה. כבר שנים מחפשים כיצד להוציא תורה מהקשרה כדי לבזות, להשפיל ולמרר את חייהם של שומרי התורה.
היתרון בהסתה הוא פשוט מאוד – לא צריך הרבה כדי להדליק גל גדול של שנאה. גדולי שונאינו ידעו לעשות זאת מאז ומעולם, אבל גם הם הודו כבר – "כשרוצים לדעת איך לפעול נגד היהודים – פשוט לומדים זאת מהיהודים עצמם, שמנסים בכל צורה להוביל לשנאה נגד שומרי התורה".
לא צריך הרבה כדי לגרום לאנשים שחונכו במשך עשרות שנים על שנאת התורה, לומדיה ומקיימיה. רק תספר להם שרב גדול קרא לאתיופים "כושים" והשווה אותם ל"קופים" וגמרנו. רק תספר להם שאומרים כל בוקר "ברוך שלא עשני אישה" – וזהו. מיד מכאן אפשר להצית ערמות חציר של שנאה, ביתר קלות.
רק תספר לאותו מעונב ומשכיל, אשר בתוכו שונא את התורה ולומדיה (מתוך חוסר ידע במקרה הטוב, ומתוך קנאה במקרה הפחות טוב) שהבד"ץ ירושלים הורה לפטר שלושה עובדים אתיופים בשל שאלת יהדותם בפס יצור של יינות ברקן – וזהו. לא צריך עובדות וגם לא לשאול שאלות או לברר את הדברים מיסודם – זה מספיק כדי שגם אנשי שלומנו שאינם חרדים – יצאו מגדרם כדי להצטרף למקהלת השונאים.
והרי הסיפור – בד"ץ ירושלים, הידוע בדקדוקיו הרבים בנושא הכשרות, הורה לייקבי ברקן להעביר מפס הייצור של היין שלושה גברים דתיים יוצאי אתיופיה, לאחר שלא הצליחו להוכיח את יהדותם. כמובן שהדברים הגיעו לתקשורת, שמיהרה לעשות מכך מטעמים מדושני עונג ונוטפי דם של שנאה נגד "כל הדתיים שהם גזענים וחשוכים".
וזה כמובן הולם היטב עם העליהום הקודם בו הואשם הרב הראשי, הרב יוסף שליט"א, בגזענות בכך שהשווה בין האתיופים לקופים. דבר שכמובן לא היה ולא נברא. אבל מי צריך הוכחות כדי להסית.
אלא מה, שאף אחד בתקשורת לא באמת ניסה להבין מה השורש של הדברים בהוראת הבד"ץ ירושלים בנושא האתיופים ביקבי ברקן. ובכן, כל מי שעובד בפס הייצור של יקב המקבל הכשר של בד"ץ ירושלים (וזה אגב נהוג בכל הבד"צים) מחויב להיות שומר תורה ומצוות, שהרי אם לא כן – היין הוא יין נסך. לשם כך, הבד"ץ דורש לקבל לידיו "הוכחות" שהעובדים הם אכן יהודים. לרוב מדובר בטופס פשוט שמביא העובד מהרבנות – למשל אם הוא נשוי, מספיקה הכתובה או צילום אישור הנישואין כדי "להוכיח את יהדותו". אם מדובר בגר צדק, הוא ממציא בתוך דקות את אישור הגיור שקיבל ברבנות או בבד"ץ בו התגייר.
אולם במקרה דנן, שניים מתוך שלושת הבחורים האתיופים הביאו את אישור הגיור לחומרה שקיבלו מהרבנות (בהמשך ניגע בעניין), אולם השלישי לא הצליח עדיין להשיג אישור זה. וזאת למרות ששלושתם דתיים שומרי שבת (והביאו אפילו עדים לכך). הבד"ץ הורה שעד שאותו עובד לא יציג את האישור – לא יוכל לעמוד בקשר ישיר עם היין, אלא שיעבור למחלקה אחרת באופן זמני. אלא שהנהלת היקב ביקשה שלא להעליבו, והחליטה להעביר את שלושת העובדים יחד. הם לא פוטרו, הם הועברו וזה היה באופן זמני.
אבל כך נוהג הבד"ץ גם במי שהוא ממוצא רוסי, גרוזיני, פולני או קווקזי – אם הוא גֵר – עליו להוכיח זאת. לא הייתה פה גזענות, כיוון שבד"ץ פועל כך מול כל העובדים ביקב – אם תרצו, זה מעין "תו תקן" שהבד"ץ דורש אותו. שהרי אם לא – היין כולו יהיה אסור.
אבל בתקשורת לא צריכים מידע או הבנה אפילו מינימלית כדי להוביל לגל שנאה נגד התורה ולומדיה.
זאת ועוד, בשנות השבעים, כאשר התגלו יהודי אתיופיה (אגב, הגרמנים גילו אותם עוד בתש"ב והורו לחסלם ביום אחד, אלא שמנהיגי הצבא האתיופי סירבו לעשות זאת ונרצחו 42 אתיופים ע"י האיטלקים בשם הגרמנים) – בדקו רבנים את מקורותיהם ומנהיגיהם וגילו כי היהודים האתיופים שחיים שם – חיים באופן מלא עפ"י ההלכה. הם נקראים "ביתא ישראל" וניתן להם בפסק הלכה אישור להעלות לארץ ולהיקרא כיהודים לכל דבר ועניין. הבעיה חלה מאוחר יותר, כאשר נתגלו עוד יהודים רבים אחרים שהם חלקם יהודים שלא חיו עפ"י ההלכה וחלקם שנאנסו להתבולל (הפלשמורה). לגבי הראשונים פסק הרב עובדיה זצ"ל כי הם נקראים יהודים, אך עליהם להתגייר לחומרה. ומדוע? אילו הם יחשבו יהודים – ייתכן וכולם ממזרים, שכן הם חיו רק חלקית עפ"י ההלכה, וייתכן והגירושין לא היו הלכתיים אלא רק הנישואין, כמו אצל הקראים. לכן הוא קבע כי עליהם להתגייר לחומרה ולהסיר ספק לגבי יהדותם. אלו שהגיעו לכאן עברו גיור ע"י הרבנות – גיור לחומרה. הגל השלישי שהגיע היו בני הפלשמורה שהם רק צאצאי היהודים, אולם הם ודאי אינם יהודים והם עברו גיור, וכאן הייתה מחלוקת גדולה האם הגיור שלהם תופס או לא.
שלושת העובדים היו מהגל השני של העלייה ושלושתם עברו גיור לחומרה שאושר ע"י הרבנות. בנוסף, הם גם שומרי שבת. אולם מאחר שאחד מהם טרם המציא את אישור הגרות לבד"ץ – הם הועברו יחד למחלקה אחרת.
אבל כאמור אין שום צורך להביא כל הסבר וכו' כדי לשכנע את האנטישמי שליהודי אין קרניים. אך יש לבוא בטענות גם לגבי הבד"ץ – שהרי היה אמור לדעת שלכאן יובילו הדברים ויולידו חילול השם. אולי ראוי היה לחשוב קצת יותר יצירתי מה לעשות.
נעשה ונשמע
עיני כולם נשואות אל רחוב הרשב"ם. מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, גדול הדור ומנהיגה של היהדות החרדית בקרב האשכנזים, והרב שלום
כוח הניסיונות
בפרשות השבוע בתקופתנו אנו עדים לניסיונותיו הקשים של ארבהם אבינו – החל מעזיבת החיים מאחור, המשך בגידול הבנים של ישמעאל,