בס"ד

הכנס

כ״ב באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
האחדות חשובה מכל
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » האחדות חשובה מכל

האחדות חשובה מכל

הרב אליהו פורטנוי ח׳ בסיון תשע״ח (22.5.18) 22:24

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

התורה אומרת שעל הנזיר להינזר לא רק מיין, אלא מכל דבר שקשור לענבים: "וכל משרת ענבים לא ישתה וענבים לחים ויבשים לא יאכל וכו' מכל אשר יעשה מגפן היין מחרצנים ועד זג לא יאכל".

וצריך להבין, מדוע התורה מדגישה כל כך את ענין האיסור של הנזיר לאכול דברים הקשורים לענבים, ולמה באמת הוא צריך להתנזר מכל דבר שקשור לענבים?

ושמעתי לבאר בשם המהר"ל: הייחודיות של הענבים – בשונה משאר הפירות – הוא שזה מסמל את האחדות. הענבים הם הפרי היחיד שהוא צפוף אחד על השני, ולכן גם יש לענבים את השם "קטף", מלשון שהוא נותן כתף לחבירו, בשונה משאר הפירות שהם בודדים כל אחד.

וכן מצינו אצל אחי יוסף [בראשית מ"ג, ל"ד] שרש"י ביאר את הפסוק "וישתו וישכרו עמו" – שלא שתו יין עד שפגשו אותו, וזה בגלל הסיבה הזאת, שיין זה דבר שמקרב את הלבבות, וכשהם לא היו ביחד, הם לא יכלו לשתות יין.

וזה גם ההסבר שאת ברכות האירוסין והנישואין עושים על כוס יין, בשביל לרמז להם שיהיו ביחד כמו הענבים, ועל זה הדרך אומרים בעניין הזיווג "ענבי הגפן בענבי הגפן דבר נאה ומתקבל", שהאחדות של בני הזוג והמשפחות יהיה כמו הענבים.

לפי"ז מובן מדוע אסור לנזיר לאכול כל דבר שקשור לענבים: מכיון שנזיר לא יכול להשתתף בשמחות ואירועים שיש בהם יין, א"כ זה בדיוק ההיפך מענבים שמסמלים על האחדות, ולכן אומרים לו שהוא לא ראוי לאכול מהענבים וכל דבר שקשור לענבים, כי על ידי ההתנזרות שלו הוא גורם את ההיפך מהמהות של הענבים.

ואולי אפשר לומר, שבכך רמוז הענין שפרשת נשא נקראת לאחר מתן תורה. כידוע התורה ניתנה לאחר שבני ישראל הגיעו למצב של "כאיש אחד בלב אחד", א"כ התורה באה לומר לנו, שבשביל לשמר את התורה גם לאחר חג השבועות, צריכים אנו לנהוג כמו הענבים, להיות ביחד אחד עם השני, ולא כמו הנזיר…

 

ויאמר אליהו פרשת נשא רב אליהו פורטנוי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס