בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
שלא תהא קלה בעיניו להוציאה
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » שלא תהא קלה בעיניו להוציאה

שלא תהא קלה בעיניו להוציאה

הרב מאיר אסטריק כ״ד באייר תשע״ח (9.5.18) 17:18

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

"אם בחוקותי תלכו ואת מצותי תשמרו ועשיתם אותם וכו' ונתתי גשמיכם בעתם וכו'" (פרק כו פס' ג-ד) כשנתבונן בברכות והקללות, נמצא, שהברכות – מעטות הן, יבול מבורך, שלווה מאויבים, והשראת השכינה. אך מנגד, הקללות – מרובות הן מאוד. והדבר מתמיה, שלא זו בלבד שאין הברכות והקללות שוות, אלא שהקללות עודפות הן על הברכות. וביותר קשה, שהרי הגמ' (סוטה יא א) דורשת שאצל הקב"ה מידה טובה מרובה ממידה רעה פי חמש מאות, אם כן אפוא, ראויה הברכה להיות מרובה מן הקללה ולא להפך. ונראה הדבר שלקתה מדת הדין. ובפרשת כי תבא (כח כט וברש"י שם) קוראת התורה לקללות – "ברית". ויש להבין, שהרי ברית ביסודה היא דבר משמח המראה על קשר ונאמנות בין הצדדים, וכפי שב'ברית מילה' עושים סעודת מצווה ושמחים, לפי שעל ידי הברית מתקשר התינוק אל עם הנצח. וכאן מוצאים אנו להיפך שעיקרה של הברית מתבטא בקללות רבות ושונות.

ולהבנת העניין יש להקדים ולבאר את עניינה של הכתובה שניתנת לאישה בזמן נישואיה. במבט ראשון, מטרת הכתובה הוא לדאוג למזונותיה של האישה שיהיו מצויים לה אף אם תתאלמן או תתגרש, אולם גילו לנו חז"ל שעומק נוסף יש בכתובה שעניינה "שלא תהא קלה בעיניו להוציאה" (יבמות לט א ועוד). ובפשטות הכוונה שתקנת הכתובה היא לדאוג לאישה לבל יעזבוה בנקל. אולם בגמרא (כתובות נו ב) אומר רבי מאיר שהפוחת לאישה מסך כתובתה נחשב כחי עם אישה ללא מסגרת נישואין, ואם עניין הכתובה לדאוג לאישה, היאך אישה שפחתו לה מן הכתובה לוקה בכפליים, גם שאין היא מקבלת את זכויותיה ובנוסף נחשבת כאישה המתנהגת שלא בצניעות הראויה.

והביאור בזה, שעניינה של הכתובה לחזק את הקשר בין האיש לאשתו, שכאשר יודע האדם את ההפסד הגדול הכרוך בגירושין, הרי שמחשבה זו כלל לא תעלה בליבו, אולם, כאשר פוחת האיש מסכום הכתובה, וממילא, אין בו כ"כ יראה מלגרש את אשתו, אזי, אף כאשר אינו מגרשה מהות הקשר ביניהם פחותה לפי שיודע האדם שבקלות יחסית יוכל להתיר את הקשר, וקשר שניתן להתירו בקלות גם כשאין מתירים אותו הרי הוא קשר חלש. והוא שאמר ר"מ שכל הפוחת מסכום הכתובה קשר נישואיו חלש יותר, ודומה הוא במקצת כמי שאינו נשוי. משום היסוד בכתובה בפרט ובהסכמים בכלל, שהכוח הגורם להסכם להתקיים הוא הקנס שקיים במקרה של הפרת התנאים.

עוד יש להקדים את עומק הקשר וההתחייבות בין הקב"ה לעם ישראל. אמרו חז"ל (שבת פח א) על הכתוב "ויתיצבו בתחתית ההר" (שמות יט יז) [שלא כתוב למרגלות ההר אלא לתחתית], מלמד שכפה עליהם הקב"ה הר כגיגית. והקשו התוס' מדוע הוצרך הקב"ה לכפותם, והלא כבר הסכימו ישראל ואמרו "נעשה ונשמע". ותירץ המהר"ל, דהקשר בין עם ישראל לקב"ה משול בחז"ל כקשר של נישואין – וכל קשר של נישואין ניתן לשבירה ע"י גט, ורק במקרה יחיד הבעל מאבד את זכותו לגירושין, כאשר הוא יוצר את הנישואין ע"י כפיה (דברים כב כט). וכיון שרצה הקב"ה שהקשר לעם ישראל יהיה לו קיום עולמי, ללא אפשרות של ניתוק, יצר הקב"ה את הקשר ע"י כפיה.

ובכך מתיישב מה שהקשינו, היאך קוראת התורה לקללות "ברית", והרי ברית זהו מאורע משמח – ולהמבואר מיושב הפלא ופלא. שברית בנויה על התחייבות וקשר בין שני הצדדים, והקב"ה במעמד הר סיני התחייב כביכול לקשר בל ינתק על ידי כפיית הר כגיגית, ורצה הקב"ה שאף מצד עם ישראל תהיה זו התחייבות גמורה בלא אפשרות של ניתוק כלל. וכפי שהתבאר, ככל שהקנס בברית גבוה יותר, הדבר מעיד על כך שהקשר חשוב יותר ובלתי ניתן לניתוק. ועל כן העניק לנו הקב"ה 'מתנה' – קללות מרובות, ולא כעונש ואיום חלילה, אלא אדרבה לבטא את גודל אהבתו ורצונו לבל תעלה בליבנו אפשרות של ניתוק כלל. ובכך מתבאר מדוע ריבה הכתוב בקללות ומיעט בברכות, משום שמטרת הקללות והברכות ליצור רתיעה מהפרת הברית, וטבע הוא באדם שפחד מעונש מניע יותר מאשר ציפייה לפרס, וכיון שהעונש הוא המחזק את הברית ביותר, ריבה בו הכתוב.

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת בחוקותיי רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס