בס"ד

הכנס

כ״ד באייר תשפ״ה (22.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
ויגש | החיים האמתיים
ראשי » יהדות » ווארטים » תלמודו בידו » ויגש | החיים האמתיים

ויגש | החיים האמתיים

הרב ירחמיאל קראם ג׳ בטבת תשע״ח (21.12.17) 10:01

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

משך יותר משני עשורים של שנים מתאבל יעקב אבינו על בנו וממאן להתנחם. חז"ל מפרשים מדוע לא התנחם: "אין אדם מקבל תנחומין על החי וסבור שמת, שעל המת נגזרה גזירה שישתכח מן הלב ולא על החי" (בראשית ל"ז, ל"ה וברש"י שם). אם כך, היה על יעקב אבינו להבין זאת מעצמו, ולהסיק כי אם אינו יכול להתנחם, הרי שיוסף חי. אך יעקב אבינו אינו מתנחם בכך והוא ממשיך באבלו.

מסתבר, איפוא, שלא על מות בנו התאבל ימים רבים, אלא מתוך חשש שמא בנו חי והקדיח את תבשילו אי שם בניכר, במקום שאליו התגלגל. יעקב לא חשש ממות יוסף כמו שחשש מכך שאינו חי כיהודי. כדרכם של יהודים, אשר העדיפו לראות את בנם עולה על המוקד ונשרף על קידוש ה', ובלבד שלא ישקר בברית אבותיו.

יעקב אבינו ידע כי אפשר שיוסף התגלגל למקום של רשע ושם ישכח את מוצאו וביתו, ישכח את אביו וסבו הקדושים, ויאבד את כל מעלתו הרוחנית. לפי הקורות את יוסף במצרים מסתבר שאכן היה לו ממה לחשוש. יוסף התגלה, אמנם, כצדיק המושל ביראת אלוקים, מתחילתו ועד סופו, אלא שיעקב חשש לגורלו ולא יכל להתנחם.

יעקב לא קיבל תנחומים וסרב להתנחם על יוסף משום שבעצם העובדה שזכרו של יוסף לא נשכח ממנו, ואי אפשר היה לו לקבל תנחומין, הוא ראה כי יוסף כנראה חי. הוא שאל את עצמו מדוע אינו מתנחם, בו בזמן שגזירה נגזרה על המת שישתכח מהלב. משאלה זו הסיק כי אפשר שאכן יוסף חי, ועל כן אינו יכול להתנחם, שכן גזירה זו נגזרה על המת ולא על החי. אך עתה, משגברו הסיכויים שיוסף חי, גבר גם חששו של יעקב. הוא חשש כי יוסף חי במקום כמו מצרים, מקום בו פרק עול תורה ומצוות. הוא חשש כי יוסף חי חיים שהמוות עדיף מהם. מבחינתו מוטב היה לו אילו היה יודע כי יוסף מת בכשרות, כשומר תורה ומצוות. עתה, כאשר חשש מר העיק על ליבו והספק ניקר בו, היו חייו קשים ומרים והוא לא יכל לקבל תנחומים.

הסבר זה נותן לנו תמונה חדשה לצערו של יעקב אבינו. ויתכן שבשולי התמונה החדשה שהתקבלה, נוכל להבין גם את שתיקתו של יצחק אבינו, השומר סוד ואינו מספר דבר לבנו, יעקב אבינו. יצחק אכן היה יכול לספר ליעקב כי יוסף חי במצרים, אלא שבכך לא היה מניח את דעתו, וצערו של יעקב היה רק גובר. שכן, אילו לא הצטער יעקב אלא מחשש שבנו נטרף או נהרג, ודאי היה מקום להודעתו הברורה של יצחק, המבשר כי יוסף לא נהרג, וכי הוא בריא ושלם וחי במצרים. אך יעקב הרי חשש עוד יותר מפני אפשרות שיוסף חי. חי וחייו כשל מת, חלילה. אדרבה, אילו היה יודע שנטרף ע"י חיה רעה, היה מתנחם מצערו, והעובדה שבנו מת כיהודי היתה מקילה עליו.

כי אצל יעקב גדולה סכנת החטא מסכנת מוות.

בהמשך, כאשר השבטים חוזרים ממצרים ומספרים ליעקב כי יוסף חי, שהוא צדיק ונשאר בתומתו כפי שהיה. יעקב אבינו שמח למשמע הבשורה, אך לרגע הוא לא מאמין. אין מדובר בשאלה של קיום פיזי, האם יוסף חי או לא, שכן ברור שבנושא זה לא יאמרו השבטים דבר שאינו נכון ויצערו סתם כך את אביהם. מובן גם שבזאת  יעקב לא חשד אותם. אי אמונו לא היה, איפוא, בקיומו הגשמי של יוסף, אלא בעובדת היותו חי, צדיק ושלם כמו שהיה.

הוא חשש כי כדי שלא לצער אותו מסתירים ממנו את מצבו האמיתי של יוסף, או יתכן שהשבטים עצמם לא יכלו לעמוד משך תקופה הקצרה ששהו במצרים על מצבו הרוחני של יוסף. הוא לא האמין שהם אכן מסוגלים לדעת דברים כהוויתם באשר לענין הרוחני של יוסף.

ננסה לגלול עוד מעט את היריעה, להעמיק קצת יותר בהבנת הספק והחשש שכרסמו בליבו של יעקב. הוא עצמו עבר חוויה דומה כארבעים וחמש שנה קודם לכן, עת גדל כצדיק בודד החי לבד בביתו של לבן. בן שישים ושלוש היה כשיצא מבית הוריו ללכת לחרן. גם אז חשש מאד מהיציאה מבית המדרש ומהמפגש עם חיים בבית לבן ועם תרבות ארם נהריים. הוא חשש על עצמו ומתוך כך הלך ונטמן בבית שם ועבר, שם למד תורה משך ארבע עשרה שנה, כהכנה לקראת מפגש עם העולם שמעבר לכותלי בית המדרש. בן שישים ושלש היה אז וכה חשש ופחד, ואילו כאן, נער בן שבע עשרה, בעצם ימי בחרותו, והוא נשאר קדוש וטהור כמו שהיה בבית אבא?!

האחים אמנם פרשו לפני אביהם את אשר ראו ביוסף, את העובדה כי נשאר צדיק כמות שהיה וכי לא שכח את תלמודו ואת יראתו. הם הזכירו לו גם את השיעור האחרון שלמד עם יוסף, שיעור שעסק בדיניה של עגלה ערופה (בראשית מ"ה, כ"ז וברש"י שם).

ובכל זאת, יעקב מבקש לחקור עוד ועוד. הוא כבר משוכנע כי זה יוסף, אך לא ברור לו אם זה יוסף הצדיק. אם הוא נשאר באותה נקודה שבה נפרד ממנו בשכם לפני עשרים ושתים שנה. אולי שנה ושכח תלמודו. ואולי, חלילה, גרוע מזה, שנה ופירש. הוא רוצה לדעת ולשמוע על הכל. והבנים מספרים. אולי הם מספרים שיוסף שומר שבת, שהוא שוחט כדת וכדין , שהוא צדיק יסוד עולם בגדרי קדושתו.

יעקב שומע ומתקשה להאמין. האמנם?!

ולפתע, יעקב מתעלה לעולמות טמירין ונעלמים. הוא מתרומם טפח מעל הקרקע. רוח הקודש, הרוח שעזבה אותו מאז תחילת ימי אבלו, חזרה במפתיע לשרות עליו. נפשו מזדככת ומתעלה והוא משוטט בהיכליו של הקב"ה.

יעקב יורד למצרים והספק מכרסם בליבו. ספק של יראים החוששים תמיד. כל הסימנים מראים שאין ממה לחשוש, ומה עוד שיוסף מבקש את הבאתו המהירה של אביו, דבר המוכיח כי אין הוא חושש כלל מהמפגש עם אביו…  אך יעקב מעדיף להיות בטוח.

מפיו של יהודה, אשר נשלח קדימה כדי להכין את הסידורים הנאותים, נודע ליוסף כי פמלית משפחתו כבר עומדת בשערי מצרים. "ויאסור יוסף מרכבתו ויעל לקראת ישראל אביו גושנה וירא אליו ויפול על צואריו ויבך על צואריו עוד" (בראשית מ"ו, כ"ט). יוסף מבין מה מטריד את אביו והוא משתדל להתראות לפני אביו בכל הדרו היהודי. להציע לפני אביו את אשר הוא מבקש לראות.

הרב ירחמיאל קראם ותלמודו בידו פרשת ויגש
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס