בס"ד

הכנס

כ״א באייר תשפ״ה (19.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
וישלח | נעילת דינה בתיבה
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » וישלח | נעילת דינה בתיבה

וישלח | נעילת דינה בתיבה

הרב מאיר אסטריק ט״ו בכסלו תשע״ח (3.12.17) 13:45

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

כאשר התקרב יעקב לפגישתו עם עשיו, לקח עמו את נשיו "ואת אחד עשר ילדיו" ( פרק לב פס' כג). וכתב רש"י "ודינה היכן הייתה, נתנה בתיבה ונעל בפניה שלא יתן בה עשיו עיניו, ולכך נענש יעקב שמנעה מאחיו, שמא תחזירנו למוטב ונפלה ביד שכם".

והקשו בעלי התוס' השלם (עמ' רכא בשם מושב זקנים) וכי מי שיש לו אח משומד, ישיא לו את בתו משום חשש רחוק שתחזירנו בתשובה. והוסיף להקשות האוצרות חיים מהמבואר בש"ע (אבן העזר נ ה) "וכן אם קלקל המשודך מעשיו יכולה המשודכת לחזור בה" והדברים קל וחומר, אם שכבר השתדכו יכולה לחזור בה אם נתקלקל המשודך, כשעדיין לא נשתדכו בודאי שיש לסרב לשידוך עם משומד.

עוד הקשה האור הצפון (לסבא מסלבודקא א רג), שיעקב כדין עשה, וכמבואר בגמ' (פסחים מט ב) "כל המשיא בתו לעם הארץ, כאילו כופתה ומניחה לפני ארי". ובכלל, כמו שדינה יכולה להשפיע על עשיו, כך גם אפשר לאידך גיסא, שעשיו ישפיע על דינה, ומה תביעה יש כאן.

עוד הקשה הנחלת יעקב (תלמיד הרמ"א על רש"י שם) שאצל לאה מצינו שהתפללה שלא תעלה בגורלו של עשיו (רש"י כט יז) ולא זו בלבד שלא נענשה על כך אלא קיבלה שכרה על כך כמבואר במדרש (ב"ר ע טז) ובמה שונה לאה מדינה שלאה זכתה שלא להינשא לעשיו, ועל דינה נענש יעקב שלא נתן לעשיו לנושאה.

עוד הקשה החזקוני (לג ז) על הפסוק "ואחר נגש יוסף ורחל", ובמדרש (שכל טוב שם) "אמר יעקב, רשע זה עינו רעה, שלא יביט ברחל שהיא יפת תואר ויגזלנה, לפיכך נתן את יוסף לפני אמו וכסה אותה בקומתו [יעויין מ"ר עח י] שלא יסתכל בה". והקשה "למה לא הטמין יעקב את רחל בתיבה כמו שעשה לדינה". [וכן יש להקשות על דברי המדרש (ב"ר פב ח) שתאומה נולדה עם כל שבט, מדוע אותן לא הטמין יעקב].

והנראה בביאור העניין, בהקדם דקדוק דברי רש"י, שיעקב נטל את דינה "נתנה בתיבה ונעל בפניה", וצריך ביאור, אם כל רצונו של יעקב שעשיו לא יתן בה עיניו, דיו שישימה בתיבה, ומה הוסיף בכך שנעל את התיבה, והרי אם עשיו לא יבקש לפתוח את התיבה אין צורך בנעילה, ואם ירצה לפתוח את התיבה לא תעזור הנעילה.

אלא, שכתב בספר חסידים (מהדורת מקיצי נרדמים תתשח) שאם ביתו של אדם חפצה להנשא לאדם שאינו הגון ואין האדם יכול להוציא מבתו רצון זה, יש לו להשיאה אף שאינו הגון. וסיים "צא ולמד מדורות ראשונים שהיו מולידין לח' שנים (סנהדרין סט ב) ודינה קטנה הייתה וחפצה להנשא, וכונת יעקב לטוב, שלא נתנה להינשא לעשיו, לכן לקחה שכם".

ונראה בביאור דבריו, שודאי בסתם אין אדם צריך למסור את בתו לרשע שמא תחזירנו למוטב, אך יעקב הכיר בתכונותיה של דינה "ותצא דינה בת לאה אשר ילדה ליעקב לראות בבנות הארץ" (לד א) וכתב רש"י שזו הייתה תכונתה של דינה לצאת מחוץ למקומה [להכיר בנימוסי הארץ (יב"ע)] ולא חששה דינה כ"כ בהתחככות באנשי רשע [וכפי שאכן נתפסה בידי שכם], ונראה שעשתה כן מפני שחשבה שתוכל להשיבם למוטב. ובכל נשיו הכיר יעקב שלא ידבקו בעשיו ולכן לא הסתירן (חזקוני שם) ורק בדינה מפני תכונותיה חשש שתסכים להינשא לעשיו כדי להשיבו למוטב, וזאת רצה למנוע על ידי שנעלה בתיבה כדי שלא תוכל לצאת אליו.

אך בזאת שגג יעקב – לפי דרגתו – שבמקום שזו נטייתה של הבת ואין כח ביד האב לשנות תכונותיה (כמבואר בס' חסידים) יש להניחה להינשא לו, ועל כן אמרו חז"ל (מדרש אגדה לב כב) שיציאתה של דינה אל אנשי שכם הייתה מן התיבה שהטמינה יעקב שלא תראה את עשיו. וביאור הדברים, שכיון שמנע ממנה מלראות את עשיו למרות שנטייתה הייתה להכירו ולהשיבו למוטב, גרמה תכונה זו שתצא אל אנשי שכם, ועל ידי כך נתגלגל מעשה שכם. ונענש יעקב במידה כנגד מידה, שתחת שלא נישאה כדין לעשיו [ואפשר היה שתשיבנו למוטב] נלקחה שלא בנישואין ע"י שכם.

 

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת וישלח רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס