בס"ד

הכנס

י״ט באייר תשפ״ה (17.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
ויצא | הכותל המערבי
ראשי » יהדות » ווארטים » תלמודו בידו » ויצא | הכותל המערבי

ויצא | הכותל המערבי

הרב ירחמיאל קראם ה׳ בכסלו תשע״ח (23.11.17) 11:46

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

"וירא ויאמר מה נורא המקום הזה" (בראשית כ"ח, י"ז)

יעקב אבינו בדרכו לחרן. מאחוריו הוא משאיר שונא קשה, המאיים על חייו ומבטיח את נקמתו. ומלפניו רשע שבמחיצתו הוא עתיד לשהות שנים רבות. הוא לא יודע מה מצפה לו וכיצד יעבור את חיי מגוריו בחרן. הוא מתחנן לחזור בשלום בגוף ובנפש, מפני שהוא יודע כמה סכנות טומנת בחובה דרכו אשר הוא הולך עליה.

ולפתע, שלא בהכנה ושלא בידיעה, חלום המבשר טובות. הוא מתנבא להצלחת דרכו ולחזרתו בשלום לבית אביו: "והנה אנוכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך והשיבותיך אל האדמה הזאת, כי לא אעזבך עד אשר אם עשיתי את אשר דיברתי לך". ולא רק זאת, בנבואתו הוא שומע על עתידו כאבי האומה היהודית: "הארץ אשר אתה שוכב עליה לך אתננה ולזרעך והיה זרעך כעפר הארץ ופרצת ימה וקדמה צפונה ונגבה ונברכו כל משפחות האדמה בזרעך" (בראשית כ"ח, י"ג-ט"ו).

האם מי שלבו מלא חרדה מפני העתיד הלוט בערפל היה יכול לשמוע הבטחות נעימות מאלו?

אם התשובה לכך שלילית, ולבטח היא כזאת, הרי שמסתבר שכל אחד מאתנו היה קם משינה כזו שמח וטוב לב. הבטחה מפורשת מהקב"ה היא בבחינת המחאה בנקאית שאין כיסוי טוב ממנה. היינו שמחים ועולצים וכל מחשבתנו הייתה נתונה להבטחה הנבואית שזה עתה קיבלנו.

לא כן נהג יעקב אבינו: "ויקץ יעקב משנתו ויאמר: אכן יש ה' במקום הזה ואנוכי לא ידעתי. וירא ויאמר:  י"ז). פחדו –מה נורא המקום הזה אין זה כי אם בית אלוקים וזה שער השמים" (בראשית כ"ח, ט"ז כאשר קם משנתו אינו פחד סתם כך. זהו פחד הילכתי.

מהפסוק "ומקדשי תראו" למדו חכמים כי יש מצוות עשה לירא מהמקדש. מצווה שכמה וכמה פריטים וסעיפים לה (רמב"ם בהלכות בית הבחירה פ"ז). יעקב אבינו מקיים בגופו מורא מקדש לאחר שגילה  שאם ידעתי – שישן במקום מקודש, אשר הוא מצווה על מוראו. הוא מתנצל ואומר: "ואנוכי לא ידעתי לא ישנתי במקום קדוש זה" (רש"י שם).

לא לשמחה הוא פונה. מטרידה אותו העובדה כי ישן במקום כזה, והוא מצהיר כי אם היה יודע שהוא  לא היה עושה כן. הוא היה מוותר אז על ההבטחות הרבות ששמע, –פורש את מצעו במקום קדוש על השלווה שהוענקה לו ועל הגילויים השמימיים של מלאכים עולים ויורדים בסולם.

הדבר אסור וכל תמורה אינה שווה לכך. –שכן, אם הדבר כרוך באיסור, בפגיעה שבמורא מקדש (עפ"י הגרי"ז מבריסק זצ"ל )

ומעשה אבות סימן לבנים. מי שמבין יפה את תגובתו של יעקב אבינו כאשר נודע לו שהוא ישן במקום קדוש, יבין יפה גם את יחסם של רבותינו לאירוע המרגש של שחרור מקום מקדשינו במלחמת תשכ"ז. "יום ירושלים" לא היה מקור לשמחה אצל גדולי ישראל, אשר ראו כבלע את הקודש. מאז

 

 

אותו יום בו שוחרר הכותל המערבי, מקום אשר ממנו לא זזה שכינה מעולם, מקום אשר היה משא נפשם של היהודים, בכל הזמנים ובכל המקומות הותרה הרצועה והרבה טמאי מתים דרסו ברגל גאווה את המקום אשר ממנו חרדו כל יראי הדורות.

אומנם יכלו המוני יהודים לשאת תפילה ולשפוך צקון לחש במקום המכוון כנגד ירושלים של מעלה, אך מעתה יכלו פריצי בני עמינו להיכנס בטומאה אל הבית הגדול והקדוש, אשר הכניסה בטומאה לתוכו

מחייבת את הנכנס בעונש כרת החמור. האם כדאית היא תפילת ההמונים ליד שריד בית מקדשינו, אשר התמורה לכך היא במחיר חילול הקודשים והפיכתם לאתר תיירות?!

צא וראה כיצד נהגו חז"ל כאשר חששו כי קיומה של מצווה מסוימת עשוי להביא למכשול חמור של חילול שבת. ביום הדין הקדוש, ראש השנה, מצווים אנו מהתורה לתקוע בשופר. השופר עשוי להזכיר את זכות עקידתו של יצחק ולערבב את השטן. ועם כל זאת, כאשר חל ר"ה בשבת איננו תוקעים בשופר. חכמינו חששו שמא ילך מאן דהוא אצל הבקי, כדי ללמוד את סדר התקיעות, ומתוך כך ישכח ויוציא את השופר לרשות הרבים בשבת ויבוא לטלטל אותו ברשות הרבים.

החשש נראה לנו רחוק ובלתי מוסבר. הרי כל תוקע לומד ומכין את עצמו עוד לפני ר"ה. ובכלל, מדוע נחשוש כי ילך לחכם, וכי לא מצוי עמו החכם במקום בו הוא מתפלל? ואם הוא לא יודע לתקוע, האם לא ימצא אחר שיודע את חוכמת התקיעה?

לנו, מסתבר, הייתה מערכת שיקולים שבמסקנתה לא היינו מבטלים את מצוות שופר. אך חכמינו חשבו אחרת. בשל כישלונו של יחיד זה או אחר, ראוי לנכון לבטל את המצווה מעם ישראל ולעקור את המצווה שמהתורה מכל אחד ואחד ובכל דור ודור. והכל, שמא יכשל האחד בלאו דאורייתא.

הרי לנו מבטם של חכמינו בסוגיה זו של "שכר מצווה כנגד הפסדה". הם למדו לדורות עד כמה יש לחשוש מצד רחוק של איסור ועד כמה מותר וכדאי להפסיד במסגרת ההלכה בשביל כך.

כזו הייתה הרגשתם  של גדולי הדור כאשר נפתחה הדרך לעליה להר הבית. מאז התקדש הר הבית ומקום המקדש לא היה מצב ולא הייתה האפשרות כמו בימינו לכניסתם של טמאים למקום המקדש. בזמן המקדש שמרו לויים וכהנים את מקום המקדש. לאחר חורבן הבית, משך הדורות לא אפשרו הישמעאלים את כניסתם של יהודים אל תוך שטחו של הר הבית. בקושי הותרה התפילה ליד הכותל המערבי. ורק מאותו יום, כ"ח באייר תשכ"ז, הותרה הרצועה והמקום הפך למרמס.

רבים משלומי אמוני ישראל חיו אז ברגשות מעורבים. מחד גיסא, אפשרות לשאת תפילה בכותל המערבי, ומאידך גיסא חילול מקום הקודש והמקדש. הם כאבו ושמחו ביחד.

ואילו גדולי ישראל הוציאו את פסקם, בבחינת הלכה שאין לאומרה בפני עם הארץ: מוטב היה לו , למקום הקדוש, אילו היה נשאר בידי בני ישמעאל ולא מחולל ברגל גאווה בידי פריצי עמינו.

הלכה, הלכה ברורה, אותה למדנו מישראל סבא: "אילו ידעתי, לא ישנתי במקום קדוש זה". משמע, כדאי לוותר על הבטחות ולא לעבור על איסור לאו דאורייתא חלילה.

הרב ירחמיאל קראם ותלמודו בידו פרשת ויצא
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס