"ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה"
הבחירה החופשית, האפשרות הניתנת לאדם לבחור ולהחליט מה לעשות ומה לא לעשות היא אחת מכללי היסוד שבהנהגת הקב"ה את עולמו. כל מושג של גמול, של שכר ועונש, יתכן רק על דבר שניתנת לך אפשרות לבחור אם לעשותו או לא לעשותו. אבל אם אתה עושה רק מה שכופים עליך, את מה שמכריחים אותך לעשות, על זה לא מגיע לך כלום ולא תקבל שכר.
"ראה אנכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה" הקב"ה נתן לנו בחירה בין שתי האפשרויות. לקיים את מצוות התורה, או חלילה לסור ממצוותיה. זה נכון שהקב"ה כביכול ממליץ לנו על הדרך הטובה, דרך הברכה, ואומר לנו כי בחירת הדרך השניה תביא עלינו ח"ו קללה. אבל בסופו של דבר הבחירה שלנו היא.
"ראה אנ כי נותן לפניכם היום את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע". ובכל זאת התורה מצווה עלינו: "ובחרת בחיים למען תחיה אתה וזרעך". הרמב"ם, בספרו "שמונה פרקים", לומד מפסוקים אלו את יסוד הבחירה החופשית. וכך כותב שם: "אמנם האמת , אשר אין בו ספק, שפעולות האדם כולן 7מסורות לו. אם ירצה יעשה, ואם לא ירצה, לא יעשה. מבלתי הכרח שיכריחו עליו. ומפני זה ראוי לצוותו".
זו היא העבודה המוטלת עלינו, לבחור בחיים. לשמור ולעשות את מצוות ה'. לא להתפתות ולא להיגרר אחרי עצת היצר. זכות הבחירה מחייבת אותנו לצאת למלחמה. מלחמת היצר. היצר אינו מתייאש ממנו, זו מלחמה לכל החיים. הוא מנסה להכשילנו אפילו בדברים קטנים שאדם דש בעקביו, הוא מחפש נקודות תורפה כדי להשתלט עלינו ולנצח אותנו בדבר קטן, וניצחון זה יהווה לו נקודת זינוק לניצחון גדול עוד יותר.
בספר "חובות הלבבות" מובא: "ואמרו על חסיד שפגע באנשים השבים ממלחמת אויבים, ושללו שלל אחר מלחמה חזקה. אמר להם: 'שבתם מן המלחמה הקטנה שוללים שלל התעתדו למלחמה הגדולה'. אמרו לו: 'ומה היא המלחמה הגדולה?' אמר להם: 'מלחמת היצר וחייליו'. ושונה מלחמה זו מכל המלחמות, כי כל אויב שיש לך, כשתנצח אותו פעם ושתים, ירף ממך. ולא יעלה על ליבו להלחם בך, לדעתו יתרון כחך על כוחו, והוא מתייאש מלנצח אותך ומלגבור עליך. אבל היצר, אין מספיק לו ממך ניצוח פעם ומאה פעמים. בין שניצח אותך ובין שאתה ניצחתו. כי אם ינצח אותך ימיתך, ואם תנצחו פעם אחת, יארוב לך כל ימיך לנצח אותך. וכמו שכתוב בפרקי אבות: אל תאמין בעצמך עד יום מותך".
לכאורה, על פניו, נראית תמונת מצב זו כמייאשת. מי יכול לעמוד בכזה מאבק תמידי המנוהל ע"י "מלך זקן וכסיל" כפי שכינה אותו החכם מכל האדם, שלמה המלך. עם כישלונות מדכאים,ללא אמצעי מיגון.
אך עלינו לדעת ולזכור את הכלל הגדול אותו למדנו בתחילת הדברים. את הבחירה הניתנת לנו. הקב"ה לא דורש מאדם דבר שאינו יכול לעמוד בו. ואם נתקל האדם בקשיים בעבודת ה', ידע כי הקב"ה מנסה אותו. ואין הקב"ה מעמיד בניסיון אלא את מי שיכול ומסוגל לעמוד בהם.
במדרש רבה מובא על הפסוק: "ה' צדיק יבחן ורשע ואוהב חמס שנאה נפשו" אמר רבי יהונתן: "היוצר הזה אינו בודק קנקנים מרועעים שאינו מקיש עליהם אחת, עד שהיא פוקעת. ומה הוא בודק קנקנים יפים שאפילו מקיש עליהם כמה פעמים אינו נשבר, כך אין הקב"ה מנסה אלא את הצדיקים".
שמירת מצב הבחירה היא דו צדדית. כי הבורא יתברך שמו, שברא את היצר הרע שבאדם, הוא שברא את התורה שהיא תבלין לו. וכמו שאמרו: "בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין". תנא דבי רבי ישמעאל: "בני, אם פגע בך מנוול זה, משכהו לבית המדרש. אם אבן הוא נימוח. ואם ברזל הוא
מתפוצץ". ואכן כך: "אשריהם ישראל, בזמן שעוסקין בתורה ובגמילות חסדים, יצרם מסור בידם ואין הם מסורים ביד יצרם".
סייעתא דשמיא מיוחדת ניתנת ללוחמים עם יצרם. כמו שאמרו חז"ל: "אמר ר"ש בן לוי: יצרו של האדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש להמיתו, שנאמר צופה רשע לצדיק ומבקש המיתו. ואלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו. שנאמר: "אלוקים לא יעזבנו בידו". אם רק תלחם מובטח לך שתנצח.
הקב"ה נותן לך את כל הכוחות שיש בבריאה כדי למלא את תפקידך בעולם הזה. אם דורשים ממך להיות עז כנמר וקל כנשר, רץ כצבי וגיבור כארי, לעשות רצון אביך שבשמים. סימן שאתה מסוגל לזה.
מלחמת היצר מציבה לפנינו חזית מלחמה רחבה, המקיפה את כל חיינו. חזית המציבה בפנינו אתגרים גדולים, אך יחד עם זאת נותנת לנו אפשרויות לעמוד במשימה, להוכיח גבורה. לנצח ולהכריע את האויב. כקושי המלחמה כך גודל הניצחון.
אשריו של המנצח בקרב. כמה מאושר הוא העומד בניסיון, ומה גדולה שמחתו של הנלחם בגבורה ומנצח.