הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה
אחד מהדברים שבלעם שם לב על עם ישראל, היה, שהם "הן עם לבדד ישכון" [כ"ג, ט']. כתב העמק דבר בביאור פסוק זה, ומחמת חשיבות הענין נביא את לשונו: "הן עם לבדד ישכון – לא כדרך כל אומה ולשון כשהולכים בגולה ומתערבים עם המַגלים אותם משיגים בזה אהבה וחשיבות כל אחד בעיניהם יותר משהיו נפרדים מהם, אבל לא כן עם ישראל כשהוא לבדד, ואינו מתערב עמהם ישכון במנוחה ובכבוד. וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליו ואין איש מתחרה עמו. אבל, ובגוים – כאשר הוא רוצה להיות מעורב עמם, לא יתחשב – אינו נחשב בעינם להתחשב כלל לאדם… ובשמות רבה [פ"א], שישראל בגלות מצרים מנעו מן המילה אמרו נהיה כמצרים, מה עשה הקב"ה הפך לבם לשנוא עמו, פי' שהן חשבו אשר מאחר שהם בגלות ראוי שלא להיות נבדל מהם, ונעשה להיפך שמצרים בדלו עצמם מישראל. והסיבה לזה הוא מפני שלעם ה' יש צורה מיוחדת גבוה משארי אנשים, וכבר ביארנו לעיל [כ"א, כ'] דמי שצורתו גבוה, ומאבד ומשחית צורתו נעשה גרוע מאשר תחתיו ומתבזה עליו… מי שמהלך מכ"מ נגד תכלית צורתו, לא יתחשב לבן אדם כלל, והרי הוא כקוף בצורת אדם", עכ"ל.
על דבריו החריפים והאמיתיים אין מה להוסיף. ראינו אצל עם ישראל בכל הדורות עד היום הזה, שכל המלחמות והצרות התחילו כשעם ישראל ניסו להיות כאחד הגויים. ובמקום להיות כמותם, לא היינו נחשבים ביניהם כבני אדם, ואף לא כבהמות. כגון בשואה האיומה, שהנאצים ימ"ש ריחמו על כלביהם יותר מאשר על היהודים.
ומכאן נלמד שאל לנו לנסות ולהידמות לגויים, כי זה כשלעצמו יגרום להם יותר לעשות צרות לעם ישראל, וכמו שכתוב בספרים, שאמר הקב"ה – אם אתם לא תעשו "קידוש" ותקדישו את עצמכם מאומות העולם, אז אומות העולם יעשו "הבדלה", הם יבדילו אותנו מהם בכוח.