בס"ד

הכנס

כ״ד באייר תשפ״ה (22.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
טעותה של משמרת בִלגה
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » טעותה של משמרת בִלגה

טעותה של משמרת בִלגה

הרב מאיר אסטריק כ״ד בסיון תשע״ז (18.6.17) 21:41

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

בטעמי הקרבנות ידועה מחלוקת הרמב"ם והרמב"ן. הרמב"ם (מורה נבוכים ג מו) כתב שכיון שיש מן האומות העובדות לבקר ולצאן לפיכך ציותה תורה לקחת מינים אלו ולהקריבם לה'. עוד כתב (שם לב) שהושרש אצל עם ישראל יצר העבודה זרה, ולא היה אפשר לצוותם לחדול מכך שזהו נגד טבעם, לפיכך נתן ה' את עבודת הקרבנות לשמש כתחליף לע"ז בדרך של קדושה וטהרה.

והרמב"ן (א ט) הרבה להקשות כנגד דעה זו. ראשית, מלשון הכתוב שהקרבנות "ריח ניחוח לה" (פס' ט) ומשמע שלא באו רק כנגד הע"ז. ועוד, שמצאנו את עניין הקרבנות טרם התפשטה הע"ז בעולם וכגון אצל נח. עוד הקשו (תורת עולה ב א; עקידת יצחק נז) מדוע הרבתה התורה בפרטי הקרבת הקרבן ובדיניו, והרי עצם ההקרבה לא באה אלא להוציא מדעת הטועים ולשמש תחליף לע"ז. לכן פירש הרמב"ן שטעם הקרבנות הוא התבוננות האדם המקריב בכל מעשה שנעשה בקרבן כאילו נעשה בו עצמו (יעויין בהרחבה בתולדות יצחק, ויקרא) וטעם אחר נותן הרמב"ן בדרך האמת לפיה יש "סוד נעלם" בקרבנות.

והנה, הקושיות על שיטת הרמב"ם מתעצמות נוכח מה שמצינו מדרשים רבים הנוקטים את טעמו של הרמב"ם (ויקרא רבה כב ח; ושם ז ד; ושם ב ד ועוד), ומכח קושיות אלו הסכימו המפרשים שבטעם הקרבנות יש רבדים שונים של עומק, והרמב"ם במו"נ שבא להשיב לאפיקורסים נקט את הטעם השכלי המתיישב על הלב, אך ודאי שאף הרמב"ם מודה שבעמקם של דברים יש בקרבנות טעמים עמוקים ונסתרים וכפי שכתב במפורש ב"יד החזקה" (מעילה ח ח) "וכל הקרבנות כולן מכלל החוקים הן".

ואחר הקדמה זו, נפתח לנו פתח להבין את עניינה של משמרת הכהונה "בילגה". במשנה (סוכה נו) מבואר שקנסו את משמרת בילגה בג' קנסות, שבזמן חלוקת לחם הפנים לא תעמוד בצד הצפוני של ביהמ"ק אלא בצידו הדרומי, את הטבעת המסייעת לשחיטת הקרבנות קיבעו למקומו והוציאוה מכלל שימוש, ואת המקום המשמש לשמירת סכיני השחיטה – סתמו. ובטעם קנסות אלו הביאה הגמ' ב' טעמים, או שבתו של אחד הכהנים נישאה לשר יווני ובזמן שנכנסו היוונים להיכל התריסה כנגד המזבח ואמרה "לוקוס לוקוס [זאב זאב. רש"י] עד מתי אתה מכלה ממונן של ישראל [בקרבנות הרבים שמקריבים] ואי אתה עומד להם בשעת הדחק", והסיקה הגמ' שאותה בת קיבלה השקפה זו מבית אביה. וטעם נוסף לקנסות אלו שמשמרת בילגה הראתה זלזול בעבודת המקדש בכך שאחרה להגיע למשמרתה.

ומקובל בידינו (מכתב מאליהו ח"ג עמ' 353) שאין מחלוקת בדברי אגדה, אלא אלו ואלו דברי אלוקים חיים (עירובין יג ב), וכל אחד מגלה בדבר זווית אחרת. ומעתה שומא עלינו להבין היאך באו משמרת בילגה לזלזל בעבודת המקדש, וכן מה שייכות זלזול זה לביטוי של אותה משומדת כלפי המזבח "זאב זאב וכו". עוד יש להבין מדוע בחרו חז"ל להעניש את משמרת בילגה בג' דברים אלו, חלוקה בדרום, קיבוע הטבעת וסתימת החלון.

ונראה בזה, שמשמרת בילגה טעתה בטעם הקרבנות, וסברה שעיקר הקרבתן אינו לריח ניחוח לה' ולקרב בין עם ישראל לקב"ה, אלא להוציא מלב ישראל את מחשבת העבודה זרה וליתן מקום ליצר הע"ז בדרך של קדושה וטהרה, וכיון שכך נתקשו בני משמרת בילגה מדוע צריך את מספר הקרבנות העצום שהקריבו מידי יום על המזבח ולא די במספר קרבנות ליום כדי להוציא ממחשבת הטועים ולתת מקום ליצר הע"ז. ומחשבה זו הביאה להתרסה של אותה בת לומר "עד מתי אתה מכלה ממונם של ישראל" שלהשקפתה הכמות העצומה של הקרבנות הינה הפסד ממון. וכיון שטעו לחשוב שזו מטרת הקרבנות זלזלו בעבודת המקדש לפי שחשבו שאין בעבודתן מטרה קדושה לכשעצמה, ולא באה אלא למנוע מכשול, ולכן אחרו לבא למשמרתן.

ומידה כנגד מידה נענשו באופן שביאר להם באר היטב כי אין טעם הקרבנות להרחיק ממחשבת עבודה זרה בלבד, אלא דברים גבוהים ונשגבים יש כאן. ולכך קיבעו את טבעתם וסתמו חלונם, או אז לא יכלו להשתמש בסכיני השחיטה ולא יכלו להשתמש בטבעת כדי לשחוט בהמה, ולא נותר להם אלא להביא מנחה או עופות שאין צורך בהם לא לסכיני שחיטה [שהעופות נשחטים במליקה] ולא צורך בטבעת. ועבודת העופות והמנחות ודאי לא באה להוציא מלב הטועים את מחשבת הע"ז שהרי דברים אלו כלל לא שימשו לעבודה זרה, וע"י כך ישכילו להבין כי טעם הקרבנות הוא אשה ריח ניחוח לה', והוא הטעם שקנסום שלא לחלוק בצד צפון, שכן בצפון הוא המקום שבו שוחטים את הקרבנות, ובאו לומר בזה, שאין להם עסק בקרבנות הנשחטים, אלא בקרבנות הנמלקים ובמנחות, וע"י כך יתעלו ויבינו את מטרת הקרבנות.

 

מאיר אסטריק מאיר עיניים רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס