בס"ד

הכנס

כ״ב בסיון תשפ״ה (18.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מה קיבלנו בשבועות
ראשי » "ואני אומר" » מה קיבלנו בשבועות

מה קיבלנו בשבועות

elhanan י׳ בסיון תשע״ו (16.6.16) 22:25

הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה

התשובה שרגילים לענות היא שקיבלנו את התורה, אבל צריך להבין מה הכוונה בכך, אם הכוונה היא לקבלת הלוחות, זה וודאי אינו נכון, שהרי משה רבינו עלה לשמים, אחרי שבועות וירד בי"ז בתמוז, עם הלוחות הראשונות, וכשראה את העגל, שבר את הלוחות הראשונות. לאחר מכן עלה משה רבינו להתפלל על עם ישראל, שה' יסלח להם על חטא העגל, ובפעם השלישית עלה בר"ח אלול וירד ביום הכיפורים, עם הלוחות השניות. ואם כך קבלת הלוחות הייתה ביום הכיפורים.

ואם נאמר שהכוונה לקבלת ספר התורה ממש, הרי רק בסוף הארבעים שנה, כתב משה רבינו, את ספרי התורה וחילקם לכל השבטים, ואם כן לא ייתכן שניתן לנו בשבועות ספר תורה.

והמ"ב בסימן תצ"ד ס"ק י"ב ביאר את דברי הרמ"א שנהגו לאכול בשבועות מאכלי חלב, על פי מה ששמע מגדול אחד ,כי בעת שעמדו על הר סיני וקיבלו התורה (כי בעשרת הדברות נתגלה להם על ידי זה כל חלקי התורה כמו שכתב רבי סעדיה גאון שבעשרת הדברות כלולה כל התורה) ולאחר מתן תורה ירדו מן ההר לביתם, ולא מצאו מה לאכול תיכף כי אם מאכלי חלב, כי לבשר צריך הכנה רבה לשחוט ולנקר ולמלוח וכו'

מתבאר מדבריו שבמתן תורה זכו עם ישראל לא רק לשמוע את עשרת הדברות, אלא גם את כל התורה הכלולה בהם, וכידוע היו בדרגה של נבואה באותה שעה.

ולפי זה עם ישראל קיבלו את התורה כפשוטו, שהם זכו לקבל את כל התורה כולה, ולדעת את כל מצוותיה הכלולות בעשרת הדיברות.

וראיתי בקונטרס כאיל תערוג למרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א שכתב על זה שלא מסתבר שכל ישראל, זכו להבין את כל התורה מתוך עשרת הדברות, אלא רק משה רבינו, והוא לימד את ישראל את הדינים הנחוצים להם לאותו יום.

ועוד הקשה מה היו צריכים ישראל לאכול בשר או חלב, הרי היה להם מן שיכלו לטעום בו כל טעם שרצו, ותירץ שעדיין רצו אוכל ממש כדמצינו בכמה פעמים שהתלוננו.

ובדרך אחרת נראה לבאר על פי הגמרא בב"מ דף נ"ט בעניין תנורו של עכנאי שיצאה בת קול מן השמים ואמרה מה לכם אצל ר' אליעזר שהלכה כמותו בכל מקום ,ועמד ר' יהושוע על רגליו, ואמר לא בשמים היא מאי לא בשמים היא אמר רבי ירמיה שכבר ניתנה תורה מהר סיני אין אנו משגיחין בבת קול שכבר כתבת בהר סיני בתורה אחרי רבים להטות.

מתבאר מדברי רבי יהושוע שאחרי קבלת התורה בהר סיני התחדש שלא משגיחין בבת קול, אך קודם לכן הבת קול יכולה לפסוק הלכה.

ובתוספת ביאור כתב הגר"מ פיינשטיין זצ"ל בהקדמתו לספרו אגרות משה: ובזה ביארתי מה דאיתא במנחות כ"ט א"ר יהודה אמר רב בשעה שעלה משה למרום מצאו להקב"ה שיושב וקושר כתרים לאותיות אמר לפניו רבש"ע מי מעכב על ידך אמר לו אדם אחד יש ועקיבא בן יוסף שמו שעתיד לדרוש על כל קוץ וקוץ תילין תילין של הלכות, שלכאורה לא מובן לשון כתרים שאמר. ועוד קשה שאלת משה מי מעכב מה כוונתו בזה, דמה שפרש"י למה אתה צריך להוסיף עליהם אין שייך ללשון מעכב, דאף אם היה שייך כביכול להיות מעכב יקשה לו למה לו זה, ואם כוונתו להקשות למה לא כתב בפירוש לא מובן תירוצו בזה שר"ע ידרוש תילין של הלכות. אבל לפ"מ שביארתי מדוייק לשון כתרים שנמצא שהשי"ת עשה את אותיות התורה למלכים היינו שיעשה החכם וידמה מילתא למילתא ויפסוק הדין כםי הבנתו טעם האותיות שבתורה, וכשיהיה מחלוקת יעשו כפי הבנת רוב חכמי התורה אף שאפשר שלא נתכוונו להאמת ולא היה דעת הב"ה כן, דהקב"ה נתן את התורה לישראל שיעשו כפי שיבינו את הכתוב ואת המסור בע"פ בסיני לפי הבנתם ויותר לא יפרש ולא יכריע השי"ת בדיני התורה, שלא בשמים היא, אלא הסכים מתחילה להבנת ופירוש חכמי התורה, ונמצא שאותיות כמי אף שאולי לא היה זה כהבנת השי"ת.וניחא לשון אמרה תורה שמצינו בכמה דוכתי משום דאנן דנין רק איך אומרת התורה…וזהו פירוש מי מעכב שמשה שאל למה עושה הקב"ה האותיות למלכים שיעשו כפי משמעות החכמים, ומי מעכב שתכתב התורה באופן שיהיה אפשר לפרש רק דרך אחת ככוונתך האמיתית ולמה נתת כוח מלוכה לאותיות שימצא שלפעמים יעשו שלא ככוונתך. והשיב הקב"ה משום שע"י זה ידרשו ר"ע וכל החכמים תילין של הלכות שהוא הגדלת התורה.

מבואר מדברים אלו שבחג מתן תורה כוח הבנת התורה ירד מן השמים לחכמי ישראל שהם הקובעים מה אומרת התורה ולפי זה מובן מאד מדוע נקרא חג מתן תורה, שמאז לא בשמים היא, אלא חכמי ישראל הם הקובעים את ההלכה וכוונת התורה.

 

הרב אלחנן קליין
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס