כתוב בבית יוסף [או"ח סימן ת"צ בשם שיבלי הקלט שמביא ממדרש הרנינו], שהסיבה שבשביעי של פסח לא אומרים הלל שלם אלא רק חצי הלל, זה על פי מה שהגמרא אומרת במסכת מגילה [י':] שביקשו מלאכי השרת לומר שירה, אמר להם הקב"ה, מעשי ידי טובעים בים ואתם אומרים שירה? ולכן גם אנו שאומרים הלל בגלל הנס שקרה לעם ישראל, אומרים רק חצי הלל ולא את כל ההלל. [אמנם יעויין בתורה תמימה בפרשת בשלח פרק י"ד הערה ט' שהקשה על פירוש זה]
ולפי טעם זה צריך להבין מדוע בחול המועד פסח אומרים רק חצי הלל ולא הלל שלם, הרי טביעת המצרים היתה רק בשביעי של פסח [אמנם בבית יוסף הנ"ל מופיע טעם זה גם על חול המועד, אבל הדבר צריך ביאור]?
וראיתי הסיבה שאין אומרים הלל שלם בחול המועד, הוא מפני שמכיון שבשביעי של פסח לא אומרים הלל שלם, כמבואר לעיל, א"כ, אם יאמרו בחול המועד הלל שלם, ייראה הדבר כאילו חול המועד עדיף על יום טוב.
ויש לשים לב לעניין שיוצא מפה: עדיף לא לשבח ולהודות להקב"ה בצורה מושלמת, העיקר שיום טוב לא ירגיש כאילו הוא פחוּת מחול המועד…
ענין זה הוא בעצם כל מהות של חג הפסח – חג החירות, מכיון שידוע שלפני שמשה רבינו הסכים לגאול את עם ישראל, הוא אמר לקב"ה שהוא לא רוצה לגאול מכיון שלא רצה ליטול גדולה על אחיו אהרון שהיה יותר גדול ממנו [יעויין ברש"י שמות ד' י']. וא"כ, משה רבינו מלמד אותנו דבר מבהיל, עדיף שעם ישראל לא ייגאל [שהרי כתוב במדרש רבה, שהקב"ה אמר למשה רבינו "אם אין אתה גואל אין זולתך גואל"], ובלבד שלא לפגוע במישהו.
מוסר השכל עצום זה, הוא הדבר שצריכים אנו לקחת צידה לדרך מחג הפסח, שכמו שבחול המועד לא אומרים הלל שלם כדי שלא להמעיט מחשיבות יום טוב של שביעי של פסח, כך אנו צריכים להיזהר בכבוד השני ולא להמעיט במעלת שום אדם באשר הוא.