בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מהירות וירטואלית
ראשי » יהדות » ווארטים » פרשת השבוע » מהירות וירטואלית

מהירות וירטואלית

shmuel י׳ באדר א׳ תשע״ו (19.2.16) 8:03

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

פותחים לאחרונה סניפי בנקים אשר יהוו בנקאות דיגיטלית – "בנק ללא נייר" – כך מפרסמים אותם. בחזית הסניף ישנה מצגת אשר מראה אנשים המנהלים את חייהם במהירות, מפעילים את הטלפון החדיש שלהם במהירות וכך מסדרים עניינים וכהרף עין, וגם מצלמים ומנציחים את הסביבה בה נמצאים. רוצים להמחיש במצגת זו את האפשרויות הנרחבות של האדם המודרני להשתמש בסניף זה באמצעות המחשוב המשוכלל במהירות הבזק.

סניף בנק זה משקף את דרך החיים המודרניים, כאשר האדם חפץ להגביר את מהירות פעולות חייו במידת האפשר. האדם העכשווי חווה חוויות של מהירות עצומה, מתרגש ומסתחרר. הוא מנסה ושואף להגיע להישגים גבוהים יותר אשר יעצימו את ריגושיו. מתפתה הוא כל העת להגיע למחוזות חדשים. ראוי פעם להתבונן האם הבריאה בנויה ופועלת בצורת חיים שכזו?

האילן שניטע זקוק ל"שלוש שנים ערלים" עד לכדי שאפשר יהיה לאכול מפירותיו. 3 שנים זקוק הוא להתבסס בקרקע עד לכדי שיהא בשל להוצאת פירות ראויים לאכילה. אט-אט ובסבלנות הוא גדל וצומח, מכה שורשים ומפתח את גזעו וענפיו.

בעל חיים שנולד גם הוא זקוק לסבלנות לגדול ולהתפתח. בתחילה צריכה אמו לתמוך בו ואף לתת לו חלב – מאכל מזוקק ומוכן לאכילה בלא שיצטרך הנולד לטרוח הרבה אחר מזונו.

ככל שהוולד בעל מעלה ואיכותי יותר, כך זקוק הוא לזמן רב יותר כדי לצמוח ולגדול. השור, כבר בן שלוש שנים נקרא "פר", כאשר הוא במלוא כוחו וכבר מוליד צאצאים. לעומת זאת האדם בעודו בן 3 שנים הרי הוא עדיין קטן בתחילת התפתחותו. ככל שהוא יצור חשוב יותר, כך צריך לזמן נוסף כדי להתפתח. הרעיון הוא: כל דבר איכותי יותר, זקוק לאורך זמן כדי לגדול. אין אפשרות לגדל ילד בצורה מזורזת. הוא צריך להיות בשל ולהתפתח בסבלנות.

במאמר מוסגר: רואים אנו בימינו, כאשר החיים הם מהירים ותזזיתיים שילדים ונערים מבני ישמעאל מבצעים מעשי הרג ורצח, מעשים שבדורות קודמים ילד לא היה עושה זאת – דברים שאפילו אצל מבוגרים הם מעשים אשר לא ייעשו, ק"ו אצל ילדים אשר עדיין נמצאים בתמימותם והתפתחותם.

גם בבניית בית זקוקים ליסודות. אם נבנה בית ללא יסוד מתאים, ללא הכנה סבלנית של הבסיס הרי שהמבנה לא יחזיק מעמד. ככל שהבית יהיה גדול, חזק ורציני יותר, כך יש צורך לתת את הדעת והכנה מרובה ליסודות עמוקים יותר. בית קטן זקוק ליסוד מועט. מגדל מסיבי וגדול זקוק לחפירות ממושכות ולהכנה הדורשת זמן רב יותר.

אף כאשר הננו דורכים את הענבים ומוציאים מהם את המיץ. ללא המתנה, יש בידינו מיץ ענבים בלבד. אך אם הננו רוצים יין – זקוקים לחכות לתום תסיסתם של הענבים, האורכת מספר שבועות ורק אז יש בידינו את היין החשוב. ככל שרוצים יין משובח יותר, כך יש צורך בהמתנה ממושכת יותר. אולי לכך "יין ישן – דעת זקנים נוחה הימנו" (מגילה טז:) כשם שהיין הישן נוצר משהייה והמתנה ממושכת, כך גם דעת הזקנים משובחת כתוצאה מהמתנת השנים והניסיון שנצבר במשך התקופה הרבה.

הבריאה בה אנו חיים דורשת זמן והמתנה. ככל שהדברים נחוצים וחשובים יותר, כך ליצירתם זקוקים לזמן ממושך יותר. שיטת האינסטנט והמהירות הרבה שייכת אולי למהירות האור והברק. לדרך חיים של מהירות והתלהבות מחידושים, כאשר האדם שוכח לדאוג לבסיס קיומו של העולם הבנוי על רוגע והשהייה. אך ליצירת דברים רציניים זקוקים לזמן וסבלנות. זמן אשר גורם לדברים להבשיל ועת להתפתחות והעמקה.

גם השקפתו של האדם זקוקה לזמן וסבלנות. כדי שאדם יבנה בצורה מסודרת ומבוססת את השקפתו על החיים את שאיפותיו מעצמו ומהסובבים לו, זקוק הוא לזמן, מחשבה והתבוננות. אין הדברים נבנים מחשיבה שטחית ובקוצר ראות. ככל שהנושאים חשובים ונחוצים יותר, כך הם זקוקים ליתר יישוב הדעת ומחשבה ממושכת. גם לַעִיסה התופחת – ככל שאנו מעוניינים בפת איכותית יותר, כך יש צורך לתת לעיסה את "הזמן שלה" כדי להגיע לאיכות הרצויה.

ככל שאנו מאפשרים לעצמנו יותר זמן איכות של מחשבה והתבוננות, כך נוכל ליצור יסודות חזקים יותר עליהם אפשר להעמיד בניינים גדולים, יציבים ואיכותיים.

[מערכת] די להבחין במבט חטוף על הנוער ולראות לאן מובילה שיטת האינטסנט. החוצפה, עזות המצח והיהירות הם פירותיו המבורכים של שיטת האינסטנט והמהירות והיא מובילה לשכרות ותועבות. כי יש רצון להגיע לסיפוק מיידי. כאן ועכשיו ולא שם ואח"כ.

 

פרשת תצווה רב שמואל קובר
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס