בס"ד

הכנס

י״ח באייר תשפ״ה (16.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
שמיעת האוזן והשבת הלב
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » שמיעת האוזן והשבת הלב

שמיעת האוזן והשבת הלב

הרב אליהו פורטנוי כ״א בשבט תשע״ו (31.1.16) 21:28

לעילוי נשמת הרב נתן דוד בן חיה שרה אסתר ת.נ.צ.ב.ה

בתחילת הפרשה, מביאה התורה את הדין של עבד עברי, שאם הוא רוצה להישאר בבית אדונו אחרי שש שנים שהוא עבד אותו, עליו לגשת לבית דין, לעמוד ליד הדלת והמזוזה ושם להירצע באוזנו.

רש"י מביא את הגמרא שמסבירה למה רוצעים את העבד דווקא באוזן ולא באיבר אחר, משום שהאוזן ששמעה בהר סיני "לא תגנוב" והלך וגנב, תירצע. וכן במוכר עצמו, אוזן ששמעה על הר סיני "כי לי בני ישראל עבדים" והלך וקנה אדון לעצמו, תירצע.

והשאלה המתבקשת, למה רוצעים את האוזן שרק שמעה את האיסור "לא תגנוב" ולא את היד עצמה שגנבה, שהיא עשתה בפועל את האיסור ועברה על האיסור של "לא תגנוב", שזה יותר חמור, לעבור את העבירה.

ושמעתי לבאר, שנכון שהיד עשתה את האיסור בפועל, אבל הבעיה התחילה בזה שהאוזן שמעה בהר סיני "לא תגנוב" ולא יישמה את מה ששמעה. וכמו שכתבו המפרשים בפרשה הקודמת "וישמע יתרו", שכל העמים שמעו, כמו שכתוב "שמעו עמים ירגזון", אבל יתרו שמע ויישם את מה ששמע. לכן רוצעים את האוזן, כי כל מה שהוא גנב, זה בגלל שהוא לא יישם את מה שהוא שמע.

וכעין זה מבארים את מה שאנו אומרים בקריאת שמע, בפרשת ציצית, "ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם", שלכאורה הדבר תמוה, מדוע רש"י הקדים את הלב לעיניים, הרי רש"י בעצמו מביא את המדרש ש"העין רואה והלב חומד והגוף עושה את העבירות", שקודם העין רואה ואחרי הראיה הלב חומד לעשות את העבירה, ואם כן היה צריך להיות כתוב ולא תתורו אחרי עיניכם ואחרי לבבכם.

אלא הביאור הוא, לפני שהעין רואה והלב חומד והגוף עושה את העבירה, יש עוד פעולה של הלב, שלא שומר על עצמו. אם הלב היה מקפיד להיות נקי מהרהור חטא, העין לא היתה רואה דברים אסורים וממילא הלב לא היה חומד, כל מה שהעין רואה זה בגלל שהאדם הולך אחרי לבבו הערל, ולכן הקדימה התורה "ולא תתורו אחרי לבבכם" ואז "ואחרי עיניכם".

וזה מה שאנו אומרים כל יום בתפילת עלינו לשבח – "וידעת היום והשבות אל לבבך", שגם אחרי שהאדם יודע מה צריך לעשות, צריך להשיב זאת אל הלב. ולוואי ונזכה.

 

פרשת משפטים רב אליהו פורטנוי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס