הקדשה: לרפואת דלקה בת רבקה
כולי הודיה ותודה על המלים החמות והביקורת החיובית שקיבלתי במהלך השבוע האחרון על המאמר האחרון שפרסמנו בעלון.
מן הסתם תלמידי החכמים שאוחזים בעלון זה ודאי יודעים את הפירוש הידוע על כך שיצחק נענה בתפילתו לבנים ולא רבקה, וזאת משום שהוא צדיק בן צדיק ורבקה היא צדיקה בת רשע.
לכאורה ההיגיון הפשוט היה אומר לכולנו שצדיק בן רשע דרגתו גבוהה יותר, שכן הוא גדל בבית שלילי, החליט למרוד ולשנות את מהותו השלילית והפך לצדיק. אבל התורה, שהיא יודעת טוב מאיתנו והיא אורח חיינו ומהותנו, אומרת לנו שצדיק בן צדיק גדול יותר.
ומדוע? צדיק שנולד אצל רשע מבין, אם יש לו זכות, שדרך גידולו ולימודו שגויה. הוא מבין שהתורה היא אמת ומשנה את דרכיו. על זאת דיברנו בפעם שעברה – שכן זו זכות מיוחדת שהקב"ה מעניק לאדם, אם יש לו זכות, לראות את האמת ולומר בקול רם – זו האמת. לא כולם זוכים בסעדתא דשמייא כזו, שהרי אנו רואים לא מעט יהודים יקרים ותועים שלמרות שרואים את האמת, שומעים אותה ויודעים אותה – לא מצליחים לשנות את דרך חייהם. להם אין את הזכות המיוחדת הזו עליה אנו דנים. הקב"ה לא מאפשר להם לפקוח את עיניהם. מדוע? אין לנו מושג.
אבל אדם שומר תורה ומצוות שלמד וגדל אצל שומר תורה ומצוות, וקיבל על עצמו עול תורה בגיל המצוות והמשיך בחייו התורניים – אין זה מובן מאליו. שהרי ידוע שכולם מקבלים שכר – אלו המגיעים לביהמ"ד ולומדים, אלו שמגיעים ואינם לומדים ואלו שאינם מגיעים ואינם לומדים. במה דברים אמורים – אלו שאינם מגיעים ואינם לומדים מקבלים שכר על זה שהצדיק יושב ורואה אותם הוללים ומשתטים, "חיים בלי חשבון" והמציאות המופקרת בחוץ לא פעם מושכת את העין והלב. אבל הוא ממשיך בדבקותו ויודע את האמת. והוא ממשיך ולומד ביתר שאת, שומר על הגחלת, על התורה והמצוות.
אדם זה שלמרות הפיתויים הרבים אינו מאבד את הדרך גדול אף יותר מצדיק בן רשע. ועוד יותר גדול זה שלא רק שאינו מאבד את הדרך, אלא מתעלה מעלה – הוא, כמו צדיק בן רשע, נחשב לבעל תשובה גמור – וזכות גדולה יש לו לא רק לא ליפול אלא גם להתעלות, לחזור בתשובה על חטאים ולהתגבר על היצרים. והוא – הוא עליו נאמר שצדיק בן צדיק גדול מצדיק בן רשע.
מאחל לכל אחד שתהיה לו את ההשגחה שלו והזכות שלו מאת ה' לחזור בתשובה.