בס"ד

הכנס

כ׳ באייר תשפ״ה (18.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
אחים של יוסף מוצאים את הכסף
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » אחים של יוסף מוצאים את הכסף

אחים של יוסף מוצאים את הכסף

הרב מאיר אסטריק כ״ו בכסלו תשע״ו (8.12.15) 18:22
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

לאחר שהאחים גוללו בפני יעקב את קורותיהם בבית יוסף ועל דרישתו להביא עמם את בנימין, כותבת התורה (מב, לה) "ויהי הם מריקים שקיהם והנה איש צרור כספו בשקו ויראו את צרורות כספיהם המה ואביהם וייראו", ואחר שרואים זאת אומר להם יעקב שחושש הוא לשלח עמם את בנימין למצרים "אתי שכלתם יוסף איננו ושמעון איננו ואת בנימין תקחו עלי היו כלנה" (פס' לו), ולכאורה סדר הפסוקים אינם מדוקדק, שחששו של יעקב פן בנימין ינזק בדרך, צריך היה להיות תכף אחר שהודיעוהו האחים על כך שיוסף ביקש להוריד את בנימין למצרים, אך התורה מפסיקה בכך שהוריקו שקיהם ומצאו שם את כספם, ורק לאחר מכן ירא יעקב לשכל את בנימין, ויש ליתן טעם בדבר.

ולישוב הערה זו, יש להקדים ולדקדק בכמה שינויי לשון בפסוקים. דכאשר ציוה יוסף להשיב את כספם של האחים כותבת התורה (פס' כה) "ויצו יוסף וימלאו את כליהם בר ולהשיב כספיהם איש אל שקו", ויש להעיר בתוספת הלשון "איש אל שקו", שצריך היה לומר "ולהשיב כספיהם לשקיהם", ותו לא. עוד יש לדקדק שמשמע שבמלון רק לוי הוא אשר פתח את שקו ומצא שם את צרור כספו כמבואר בקרא (פס' כז) "ויפתח האחד את שקו וגו' וירא את כספו" ופירש רש"י שכוונת הכתוב ללוי שנשאר יחיד מבן זוגו – שמעון. ומשמע, ששאר האחים לא פתחו שקיהם. אך כאשר שבו האחים למצרים, סיפרו לאיש אשר על בית יוסף "ויהי כי באנו אל המלון ונפתחה את אמתחותינו" (להלן מג, כא), ומבואר שכולם פתחו שקיהם, ואם כן מדוע רק לוי, הוא שמצא את הכסף המושב ולא שאר האחים.

ואפשר שמכח דקדוקים אלו פירש הרד"ק (פס' כז) שיוסף ציוה לשליח לעשות שתי פעולות. האחת, להשיב לכל האחים את כספם בתחתית שקם, ועוד, שרק לאחד מהם (-ללוי) ישים השליח את כספו בפי אמתחתו (ויעויין שם בטעם הדבר שעשה כן). ולדבריו מיושב מהו שציוה יוסף להשיב כספיהם "איש אל שקו", דמלבד מה שציוה להשיב לאחים את כספיהם בתחתית השק, ציוה של"איש" הוא לוי, ישימו את כספו בפתח שקו. ומתבאר בכך מדוע רק לוי הוא שמצא את כספו ולא שאר האחים, דאמנם שאר האחים בדקו את שקם במלון שמא הושב צרור כספם, אך כיון שהכסף היה מונח בתחתית השק לא גילוהו. ומדוקדק בכך מה שנקט הפסוק אצל לוי "ויפתח האחד את שקו וגו' וירא את כספו", דמשמע שמיד בפתיחתו מצא את כספו, ואילו אצל האחים כתוב "ויהי הם מריקים שקיהם" שרק אחר שרוקנו את שקם מצאו את כספם לפי שהיה מונח בתחתית השק.

ונשוב לקושיא בה פתחנו, מדוע רק אחר שמצאו האחים את כספם חושש יעקב "אתי שכלתם יוסף איננו ושמעון איננו ואת בנימין תקחו עלי היו כלנה". שהרי, שמעון ולוי הם שמכרו את יוסף (כמבואר ברש"י מט, ה), ומתחילה חשבו האחים שרק מי שהשתתף במכירה הוא זה שנענש, ולכך, שמעון נאסר [כמבואר במדרש (רבה מקץ ו) "לקח את שמעון ואסר אותו לעיניהם מפני שהוא דחפו לבור" וכן הוא בתנחומא (מקץ יז)] ולוי הוא שמצא את כספו, אך עדיין לא ראו כאן צרה משותפת לכל האחים. אך כיון שפתחו את שקיהם וראו את הצרורות שהוחזרו לכל אחד ואחד נהפכה הצרה מצרת יחיד לצרת רבים, והבינו שיד ה' מתוחה כנגד כולם. או אז קורא יעקב "אותי שכלתם וגו' עלי היו כלנה", שכיון שמידת הדין מתוחה על כל האחים, יש לחשוש שאם ייקחו את בנימין לדרך, אף הוא יקראהו אסון.

רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס