בס"ד

הכנס

י״ט באייר תשפ״ה (17.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
שילוח כותונת יוסף ליעקב
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » שילוח כותונת יוסף ליעקב

שילוח כותונת יוסף ליעקב

הרב מאיר אסטריק כ״א בכסלו תשע״ו (3.12.15) 16:06
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

לאחר שמכרו האחים את יוסף לישמעאלים, חפצו להעלים מיעקב את דבר מכירתו, וזהו לשון הכתוב "ויקחו את כתנת יוסף וישחטו שעיר עזים ויטבלו את הכתנת בדם: וישלחו את כתנת הפסים ויביאו אל אביהם ויאמרו זאת מצאנו הכר נא הכתנת בנך היא אם לא" (לז, לא – לב).

ויש לעיין, חדא, מהו ששינה הכתוב לשונו שפעמים נקט כתנת ופעמים נקט כתנת הפסים. עוד צריך ביאור מהו "וישלחו את כתנת הפסים ויבואו אל אביהם" ד'וישלחו' משמע ששלחו את הכתנת על ידי אחרים, ומאידך, 'ויביאו' משמע שהביאו בעצמם. עוד קשה, דמלשון "הכר נא הכתנת בנך הוא אם לא", משמע שהדבר ספק הוא האם הכתנת של יוסף היא אם לאו, והרי כתונת הפסים הייתה ייחודית ליוסף, וזהו ודאי סימן מובהק, והיאך עשו האחים עצמם כביכול יש להסתפק בכך.

ונראה בזה, דעל הפסוק (לז, כג) "את כתנתו את כתנת הפסים", פירש רש"י שכתנת הוא בגד המשותף לכל האחים, וכתנת הפסים, היא הייחודית של יוסף. ולפי"ז יש לומר, שהאחים טבלו בדם רק את כתנתו של יוסף ולא את כתנת הפסים, ואת כתנת הפסים שלחו לאביהם על ידי שליח [וטעם הדבר שעשו כן, יתבאר להלן], ולאחר ששלחו לו את כתנת הפסים הגיעו בעצמם והראו לו את כתנתו הפשוטה של יוסף הטבולה בדם, ואמרו הכר נא הכתנת בנך היא אם לא, ובכך מתיישב שינוי הלשונות כתנת וכתנת הפסים, ומתבאר בכך לשון "וישלחו" ויביאו" שאכן גם שלחו וגם הביאו – שלחו את כתנת הפסים, והביאו את הכתנת הפשוטה, ומתבאר מדוע אמרו "הכר נא" שמשמע שמסתפקים הם בכך, שלפי שלא היה חילוק כל כך בין כתנת זו לכתנת אחרת, יש מקום להסתפק של מי היא, ובכל זאת הכיר יעקב שזאת כותנתו של יוסף.

ובטעם הדבר שעשו כן, יש לומר, משום שלא מצאו כל דרך אחרת, שאם רק ישלחו ע"י אחר, יקפיד עליהם יעקב שאינם משתתפים בצער אבידת יוסף, כי בודאי נודע להם הדבר קודם להשליח, והיאך לא לקחו הכתנת מידו, וכן, מדוע לא חיפשו אחר יוסף. ואם יביאו הם את כתנת הפסים, יחשוד בהם יעקב שהם הרגוהו, לפי שידע לקנאת בניו על דבר כתנת הפסים. ועל כן, שלחו את כתנת הפסים ע"י שליח, ויחשוב יעקב שחיה גררתהו, ועי"ז נפלה הכתונת מעליו ונפרדה ממנו כתנת הפסים, ולאחר מכן גררתהו החיה למערתה ושם נהרג, והאחים אכן חיפשוהו, ובמקום הריגתו מצאו את הכתנת הפשוטה, ומשום כך מלוכלכת היא בדם. ומעתה, סר החשד מעל האחים, משום שלא הם הביאו לכתנת הפסים, ומאידך הראו שהשתתפו בחיפוש יוסף, אך לא מצאוהו כי חיה אכלתו.

עוד אפשר, שעשו האחים כן על מנת להכין את יעקב אבינו לבשורה על מיתתו של יוסף. והיינו, שכאשר יראה יעקב את כתנת הפסים יחשוש שמא ארע דבר ליוסף אך אפשר שחי הוא, ואחר שישכון הספק בלבו, ויודע מן האפשרות שיוסף נהרג, או אז הביאו לכתנת המגועלת בדם, וידע יעקב שאכן יוסף מת, אך לא באה בשורה זו בפתע פתאום, אלא עם הכנה מוקדמת.

ולביאור זה, נמצא הבנה מחודשת בדברי הגמ' (סוטה י ב) "א"ר חמא ברבי חנינא: בהכר בישר [יהודה] לאביו [על מיתת יוסף], בהכר בישרוהו. בהכר בישר, הכר נא הכתונת בנך היא. בהכר בישרוהו [שאמרה לו תמר] הכר נא [למי החתמת והפתילים]", ובפשטות הכוונה, שכשם שרימה יהודה את אביו על ידי הכתנת וציערו לחשוב שניטרף יוסף, נענש אף הוא שרימתה אותו תמר בכליו עד שיצטער לחפשה ולמצאה, וכמו שאמר (לח, כג) "פן נהיה לבוז" (ויעויין בילוק"ש רמז קמה). אך לדברינו אפשר, שכוונת הגמ' היא, שיהודה קבל שכר מדה כנגד מידה, על כך שאמר לאביו כמסתפק "הכר נא הכתנת בנך היא אם לא" כדי שלא לצערו וימות פתאום, והיה גם שכרו שתמר תאמר "הכר נא למי החותמת והפתילים" כמסתפקת, כדי שלא לצערו מיד.

מאת: רב מאיר אסטריק

עלון קהילתינו פרשת השבוע פרשת וישב רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס