בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
פרשת השבוע: חיי שרה | בדרך נחני השם
ראשי » יהדות » ווארטים » פרשת השבוע » פרשת השבוע: חיי שרה | בדרך נחני השם

פרשת השבוע: חיי שרה | בדרך נחני השם

אוהד שקד-מנדלבויים כ״ח במרחשוון תשע״ו (10.11.15) 15:27

פרשת "חיי שרה" עוסקת בשני נושאים מרכזיים. נושא מעט עצוב – פטירתה של שרה אמנו, ונושא שמח יותר – נישואי יצחק ורבקה.

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

ב"קו התפר" שבין ההלוויה לנישואין, כותבת התורה את הפסוק הבא: "ואַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים, והשם בֵּרַךְ אֶת אַבְרָהָם בַּכֹּל" (בראשית כד, א). פסוק זה כורך את העצב בשמחה ואת השמחה בעצב. אברהם הרגיש בכל מצב ממצבי חייו, ולו יהיו אלו שני מצבים קיצוניים כמו פטירה ונישואין, שהשם ברך אותו בכל!

אבינו אברהם מלמד את האדם היהודי, ש"חייב אדם לברך על הרעה כשם שמברך על הטובה" (מסכת ברכות פרק ט), ועל כל המאורעות הקורות אותו עליו לומר: "גם זו לטובה" (תענית כא ע"א).

זו צוואתו של אברהם אבינו – "והשם ברך את אברהם בכל". זו ההרגשה האמורה ללוות את חיי היהודי בכל דרכיו.

אברהם הוריש תכונה זו גם לעבדו – אליעזר, וכך אומר אליעזר: "בָּרוּךְ השם אֱלֹהֵי אֲדֹנִי אַבְרָהָם, אֲשֶׁר לֹא עָזַב חַסְדּוֹ וַאֲמִתּוֹ מֵעִם אֲדֹנִי, אָנֹכִי בַּדֶּרֶךְ נָחַנִי השם, בֵּית אֲחֵי אֲדֹנִי" (כד, כז) – "כאילו הקדוש ברוך הוא אחזו במו ידיו, ונהגו בכל הדרך מהכא להתם, ממקום זה למקום שני. מתחילת הדרך עד סופו לא נבוך ולא תעה, כי אם בדרך הנחהו השם וישר למטרתו הובילהו. אדם השם אורחותיו ומביט בעין פקוחה על כל צעדיו, הנה יווכח ויראה במו עיניו, איך שמנהיגים אותו על כל מדרך כף רגלו. אני הגבר שכנתי חשך באין נוגה, בדרכים מסוכנים מלאי קוצים וברקנים, ושמה ראיתי השגחתו יתברך על כל שעל ושעל, כי נחני השם למטרתי, ממש כמו שלוקחים תינוק קטן ומנהיגים אותו במו ידיו" (רבי ירוחם ממיר, "דעת תורה").

נשוב לרגע לעצם פטירתה של שרה, ונביא את דבריו של רבי ירוחם ממיר, המאיר את עיננו בעניין הזהירות הנדרשת בעניינים שבין אדם לחברו, בכל מצב נפשי בו נמצא האדם.

ממה נפטרה שרה? רש"י בתחילת הפרשה מביא את דברי המדרש, ששרה נפטרה כתוצאה מכך שהשליח התחיל לספר לה על כך שבנה נעקד על גבי המזבח וכמעט שנשחט על ידי אביו. השליח עדיין לא הספיק לסיים את דבריו ולומר שבסוף בנה לא נשחט – והיא כבר נפטרה מצער הידיעה.

השליח סיפר לשרה את הדברים כהווייתם, אולם מה שגרם למותה הוא חוסר הסדר בתיאור הדברים. השליח הרי בא לבשר לשרה שבנה חי, היה עליו לומר קודם שבנה חי והכל בסדר אתו, ורק אחר כך לספר את המשך הסיפור.

עלינו ללמוד מכאן, על עניין הזהירות הרבה הנדרשת מאתנו ביחס לכל מה שקשור לזהירות בדיבורים. הרי אלו מעשים שבכל יום, שאחד מספר לרעהו איזה דבר, והוא מאריך בפרטי המעשה ומאחר להגיד שהוא הסתיים בטוב, והשומע שעדיין לא יודע את הסוף הטוב, נשמתו כמעט פורחת.

עלינו לשים לב לנקודה הזו, ולדאוג לספר את הדברים בסדר הראוי והנכון ביותר כלפי הזולת.

לאחר פטירת שרה, אברהם היה מעוניין לקנות את מערת המכפלה כדי לקבור את שרה, והוא ניגש אל בני חת שיואילו

למכור לו את חלקת האדמה. וכך כותבת התורה: "וַיָּקָם אַבְרָהָם מֵעַל פְּנֵי מֵתוֹ, וַיְדַבֵּר אֶל בְּנֵי חֵת לֵאמֹר" (כג, ג).

מדוע התורה מציינת "ויקם אברהם מעל פני מתו", הרי ברור לכאורה שאברהם קם מעל פני מתו כדי לדבר איתם?

רבי ירוחם ממיר כותב את התשובה: "מעל פני מתו הוא – שכאשר אברהם הוצרך לדבר עם בני חת, הנה "ויקם" והיה כאילו לא היה מתו מוטל לפניו. הרי צריך הוא לדבר עם בני אדם, ומצד כבוד הבריות הנה אחרי די רוב בכיותיו הסיר מעליו כל דמעותיו, רחץ פניו, וצערו בקרבו טמן, דאגותיו בלבו שם והיה כלא היה, כי הלא עם בני אדם הוא מדבר, ואין כבודם שידבר אתם ודמעותיו על לחייו, לדבר איתם והוא מייבב, אלא שלט ומשל על עצמו ורגשותיו, דיבר איתם ופניו מסבירות ואף צוהלות – זהו כבוד הבריות".

 

בדרך נחני השם פרשת השבוע פרשת חיי שרה
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס