בס"ד

הכנס

י״ט באייר תשפ״ה (17.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מתי היניקה שרה בנים?
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » מתי היניקה שרה בנים?

מתי היניקה שרה בנים?

הרב מאיר אסטריק ט״ז במרחשוון תשע״ו (29.10.15) 23:55

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

"ותאמר מי מילל לאברהם היניקה בנים שרה וגו'. ויגדל הילד ויגמל, ויעש אברהם משתה גדול ביום הגמל את יצחק" (כא, ז-ח)

ופירש רש"י "היניקה בנים שרה" – ומהו 'בנים' לשון רבים, ביום המשתה הביאו השרות בניהן עמהן, [ואת מניקותיהן לא הביאו (רש"י לעיל יז, טז)] והיניקה אותם, שהיו אומרות לא ילדה שרה, אלא אסופי הביאו מן השוק. "ויגמל" – לסוף כ"ד חודש. ומקור הדברים בגמ' (בבא מציעא פז, א) דמבואר שם שביום שנגמל יצחק עשה אברהם סעודה גדולה, וריננו אחריו שהביא אסופי מן השוק, ולא עושה משתה אלא להראות שכביכול הוא בנו, וזימן אברהם את גדולי הדור ושרה זימנה את נשותיהם, והניקה שרה את בניהם. אלא שעדיין ריננו שלא אברהם ילדו, ועשה הקב"ה נס וצר את פניו של יצחק כפניו של אברהם, וידעו הכל שבנו הוא.

 

ויש לתמוה, חדא, בסדר הפסוקים, מדוע הוקדם 'היניקה בנים שרה' ל'ויעש אברהם משתה גדול', והלא קודם עשה משתה גדול, ורק לאחמ"כ נודע ש'היניקה בנים שרה'. ועוד, מדוע המתינו המלעיזים במשך שנתיים עד גמר הנקתו של יצחק, ולא הלעיזו מיד עם לידתו. וכן מה מקום לנסות את שרה להניק את בניהם לאחר שנתיים, והלא אף אם אכן ילדה שרה את יצחק אין היא יכולה להניק כעבור זמן כה רב, והיה להם לנסותה בתוך אותם שנתיים ולא לאחר מכן. ועוד, דאם נוכחו ששרה ילדה, מדוע נתקשו להאמין שאברהם יֵלֵד, והלא אברהם כבר הוליד קודם לכן את ישמעאל, וכן הגר נתעברה לפני כן מאברהם עובר נוסף, והפילה (רש"י טז, ה).

 

אמנם יש ליישב הדברים עפ"י מדרשים אחרים (פסיקתא [וע"ע במדרש רבה (ב"ר נג, ט)] וילקוט שמעוני וירא, אות קמא; תנחומא ישן וירא, לז), שכבר כשילדה שרה את יצחק הלעיזו אומות העולם ואמרו שלא שרה ילדה את יצחק, אלא הגר ילדתו. ועשה הקב"ה עשה נס וייבֶש חלביהן של נשות הגויים. והמטרוניות באו והתחננו לשרה שהיא תניק ילדיהם, ונעשה לה נס שיכלה להניק את ילדי כולן, והיה זה מיד לאחר לידת יצחק.

 

ובכך מתיישבות כל הערותינו. דמבואר סדר הפסוקים דקודם 'היניקה בנים שרה' – דהיה זה מיד לאחר לידת יצחק, לפני סיפור המשתה ביום הגמל את יצחק – כשהיה בגיל שנתיים. ובאמת המלעיזים לא המתינו עד יום גמילת יצחק בשביל להלעיז, אלא הלעיזו לאלתר עם לידתו, וכן, לא באו לבחון את שרה בזמן שבדרך הטבע חלבה פוסק, לאחר שנתיים. וכן מיושב, דלא אמרו שהבן נולד מאבימלך, אלא מאברהם אכן יכל להיוולד, אלא שנולד מהגר.

ויש להוסיף, דאין הכרח שישנה סתירה בין המדרשים, ואפשר שהכל היה, שכך הוא דרכו של הלץ, המנסה בכל כוחו ללעוג, וכך היה סדר הדברים, מתחילה כשנולד יצחק הלעיזו ששרה לא ילדה, אלא הגר ילדה לאברהם. ואח"כ כשראו מיד שהיניקה, פסק לעזם. אך כשראו את הפירסום הגדול שעשה אברהם בגיל שנתיים ליצחק, שוב חידשו את הלעז, ובאו הליצים עתה בכוונה תחילה לעשות לה מבחן שודאי תכשל בו, כיון שעתה פסק חלבה עפ"י דרך הטבע. ולמרות זאת נעשה לה נס ויכלה להניק את בני כולן. וא"כ 'היניקה בנים שרה' היה פעמיים, מיד לאחר שנולד יצחק, וגם כשפסקה להניקו – ביום הגמל את יצחק. ונרמז דבר זה בפסוק בכך שהקדים 'היניקה בנים שרה' קודם הסעודה, וללמדנו בא שמלבד הנס שהניקה בסעודה, התרחש נס קדום, עוד בלידת יצחק. אך אין הלץ פוסק מליצנותו, ולכן כשנוכחו לראות ששרה אכן ילדה, לא רצו להודות שהנס ארע עם אברהם [אף שמתחילה סברו שילדו אברהם מהגר] אלא אמרו שמאבימלך נתעברה שרה. ומשום כך נעשה נס גדול שבאמצע הסעודה נתחלפו פניו של יצחק להיות כשל אברהם (כמבואר בגמ' שם).

מאת: הרב מאיר אסטריק

פרשת השבוע פרשת וירא רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס