בס"ד

הכנס

י״ג בסיון תשפ״ה (9.6.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
בין מדע ודת – כיצד מתייחס המדע לדת?
ראשי » יהדות » היסטוריה ומדע » בין מדע ודת – כיצד מתייחס המדע לדת?

בין מדע ודת – כיצד מתייחס המדע לדת?

arachim י״ב במרחשוון תשע״ו (25.10.15) 12:25

המדע, בבואו לשלול את הדת, צעד בדרך עקיפה, בדרך של דה-לגיטימציה. הוא ניסה להפוך את הדת לתופעה פסיכולוגית סובייקטיבית, תופעה שאין לה אחיזה במציאות. בדרך זו פטר המדע את עצמו מהצורך להתווכח עם הדת, וממילא להיות חייב להוכיח את עצמו בתחום הרוחני.

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

המדע מתיימר להציג לפני הציבור המשכיל השקפת עולם משלו. עם זאת, המדע חדר לתחום לא לו. המדע מנסה לשווא להוות תחליף לדת, אף שתחומי פעולתו אינם חופפים לתחום הדתי. נוסף לכך, המדע שולל את זכות קיומה של הדת מפאת היותה 'לא מדעית'. משימה זו לא צלחה בידו. עובדה היא, שלא קיימת בהיסטוריה, גם בהיסטוריה בת ימינו, תרבות כלשהי שאין לה זיקה דתית.

יש מאישי המדע הטוענים, שהתרבויות העתיקות לא הכירו את הדרך המדעית, ואנשיהן לא ידעו על הישגי המדע. מסיבה זאת, באותם ימים מילאה הדת את מקום המדע. מטרת טיעון זה היא להגיע למסקנה, שלאנשים הנאורים החיים כיום, לאלו ההולכים בדרך המדע, אין צורך בדת.

למעשה, לדברים אלו אין אחיזה במציאות. המדע מעולם לא ניסה להתווכח ישירות עם הדת. בבואו לשלול את הדת, צעד המדע בדרך עקיפה, בדרך של דה-לגיטימציה. הוא ניסה להפוך את הדת לתופעה פסיכולוגית סובייקטיבית, תופעה שאין לה אחיזה במציאות. קרל מרכס, מייסד המרכסיזם, טבע את מטבע הלשון: "הדת היא האופיום של המוני העם". בדרך זו פטר המדע את עצמו מהצורך להתווכח עם הדת, וממילא להיות חייב להוכיח את עצמו בתחום הרוחני.

לנוכח קביעה זו נשאלת השאלה: ההשקפה המוזכרת לעיל התקבלה על ידי אנשי המדע בכל רחבי העולם. אם כן, כיצד ייתכן שלא קמו אנשים בני דעת לזעוק נגד העוול הנעשה לדת? והרי בכל תחום אחר מסרבים רבים לאשר מהלך ברוטאלי כגון זה, שאינו ניזון מהוכחות או מדרכי היגיון.

התשובה לשאלה זו נושקת לתחום ההיסטורי. יש לזכור שהמדע התפתח בארצות הנוצריות, וגם המדענים, ברובם המכריע, דיברו על הדת הנוצרית בלבד. דת זו בנויה על שורה ארוכה של דוֹגמות, שהן הנחות יסוד ללא בסיס הגיוני. בעומדו מול דת זו, לא היתה למדע בעיה לשלול את זכות קיומה של הדת. ננקוט דוגמה כללית הקשורה לעימות זה: לפי השקפת המדע אין לרגש כל אחיזה במציאות. הרפואה אינה מתייחסת לאנשים המרגישים חולים, היא מתייחסת רק לחולים שניתן להוכיח את מחלתם במעבדה. מובן מאליו, שלפי נקודת מבט מדעית זו, אם הדת בנויה על רגש, ולא משנה כלל העובדה שרגש זה הוא נחלתם של מיליוני אדם, ניתן להתעלם מרגש זה ולעסוק בתחום המדעי לבדו.

היהדות שונה מהנצרות באופן קוטבי. היא אמנם מחשיבה את הרגש אך אינה מתבססת על תופעות סובייקטיביות כרגש דתי וכדומה. היא מתבססת על עובדות היסטוריות שאין עליהן עוררין. יציאת מצרים ומעמד הר סיני הינם אירועים שהעם כולו היה נוכח בהם. מאות אלפי עיניים ראו את מעמד הר סיני, ומאות אלפי אוזניים שמעו את דבר ה' במעמד זה. גילוי א-לוקים לעם שלם בצורה כה מוחשית היה מאורע שאירע רק פעם אחת בהיסטוריה. אין כל אפשרות 'להמציא' סיפור מעין זה. ואכן, לא היו מעולם עם או דת שהעזו לספר סיפור דומה. הדברים נכתבו מראש בתורה: "כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך, למן היום אשר ברא א-לוקים אדם על הארץ ולמקצה השמים ועד קצה השמים, הנהיה כדבר הגדול הזה או הנשמע כמוהו. השמע עם קול א-לוקים מדבר מתוך האש, כאשר שמעת אתה ויחי" (דברים פרק ד', ל"ב – ל"ג).

לו נתן המדע את דעתו על היהדות, והיה עורך עמה ויכוח הגיוני המושתת על עקרונות הוויכוח הלוגי, היה יוצא מוויכוח זה כשידיו על ראשו. אין בידי המדע כלים לעריכת ויכוח עם הדת מפאת מוגבלותו לעולם המוחשי, שרק הוא בלבד בר-מדידה.

ויכוח מעין זה הוא גם מיותר לחלוטין. אין כל צורך או הכרח שהדת והמדע יתנגשו זה בזה. הם מסוגלים לשתף פעולה ולחיות יחד בהרמוניה מלאה. המדע יחקור את העולם המוחשי, יספק לעולם את הקידמה ואת הנוחות. לעומתו, הדת תפתור את הבעיות הקיומיות ותורה לאדם את תפקידו בעולם ואת מגמת חייו: לשם מה נולד? לשם מה הוא חי? ולפני מי הוא עתיד ליתן דין וחשבון?

הרמוניה זו ניתנת להשגה, והיא תלויה בראש וראשונה ביכולתם של המדענים להכיר את תחום פעולתם ולפעול בו למען האנושות, בלי לפזול לתחומים אחרים.

מדע ודת מאת: ערכים – מקור

ארגון ערכים מדע ערכים
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס