הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה
בזכות מה אנו חיים כאן בארץ ישראל? נצחיות ״ברית מילה״ בעם ישראל האם זו נבואה או מוסכמה חברתית?
ג.ב. בוגרת סמינר "ערכים" זכתה בימים אלה לחבוק בן ראשון. ג.ב. פרקליטה בכירה לשעבר, וכיום אשת תקשורת, איבדה לפני כמה שנים את בן זוגה באסון. אסון זה גרם לה להרהר על תכלית החיים ומשמעותם. בדרך לא דרך הגיעה לחוג בית של: "ערכים" ולאחר סדרת ההרצאות בקשה להשתתף בסמינר. בסמינר נחשפה לאמיתות התורה ולמשמעות היותה יהודייה. אך הדרך ליישום התכנים ארוכה היא מאד…היא הקימה את ביתה מחדש עם איש עסקים מבוסס שעדיין אינו שומר מצוות.
וכעת היא פונה אלי ומבקשת לערוך לבנה את מצוות "ברית המילה" לפי כל דקדוקי ההלכה, ברית יהודית אמיתית, כמו מפעם, שתערך בבית הכנסת ולפי כל כללי ההלכה. ושהמוהל יהיה: " כמו המוהל שמל את בנך!" וזכתה אותי להיות "הסנדק" בברית.
אולם בית הכנסת היה מלא. חברים מפרקליטות המדינה, אישי תקשורת ובימוי, וכמובן, כל המשפחה. כיסא הסנדק מוקם ברום מעלה המדרגות של ארון הקודש, המשתתפים כולם נושאים עיניים אל הכיסא, והטקס מתחיל. ולמול עיניהם הבוחנות של הקהל, מתגנב חשש קל לליבי: איך מצווה גדולה זו תתקבל בעיניהם , האם אצטרך להסביר על כך? האם ח"ו הם ילעגו לה, כפי שהם נוהגים לבוז רח"ל לכל דבר שבקדושה? ובכלל רבתה פליאתי על בעלי השמחה אנשי אקדמיה משכילים: מה גרם להם לבקש לקיים את המצווה בדיוק כפי המסורת היהודית כשהיום יש בשוק: "ד"ר מוהל " "מוהל כירורגי בשיטות מודרניות" בבית חולים וכו', – יולדת זו זוכה סוף סוף לחבוק את בנה הראשון, השכל הפשוט אומר שהאם תרצה באופן טבעי לחסוך את הצמכשור מתקדם, ברית ער ממנה ,מהתינוק ומהמשתתפים?!
אך הנה בשעת קיום הברית כאשר התינוק געה בבכי בקול גדול… הבטתי על הקהל העומד למולי, והנה עיני כולם זולגות דמעות , ומפניהם ניבטת התרגשות גדולה!! וכשהברית הסתיימה התייצב לו תור ארוך של משתתפים לבקש ברכה… מה פשר הדבר?!
ברגעים נעלים אלו הרהרתי על עם ישראל. עם זה נמצא כעת ממש בעת צרה בבחינת: "מבחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה" דם ישראל נשפך לארץ כמים ע"י ישמעאלים צמאי דם. כידוע מאבק זה לא התחיל מהיום, שנים ארוכות מתנהלת מלחמת קיום בינינו לבין ישמעאל על זכות קיומנו בארץ . ומאז הכרזת המדינה המלחמה התעצמה לממדים נוראים. אדמת ארץ ישראל ספגה את דמם של עשרות אלפי יהודים הי"ד. ועדיין לא נמצאה נוסחת השלום. עיני העולם הערבי נשואות לארץ ישראל, כשחלומם הוא לנשל אותנו מכאן. אך ב"ה אין לאל ידם.
לאחר חורבן יהדות אירופה שב עמ"י לארצו. ובשרשרת ניסים פלאיים התמקם בארץ, נטע את שורשיו, הצמיח את פרותיו, וגדל והתעצם מספרית, וכלכלית. אך מנגד יחד עם שיבת העם התחולל כאן שמד רוחני!! ראשי המדינה ומחולליה ,ממשלות ישראל לדורותיה, חרתו על דגלם : "עולם ישן נחריבה" בָזו לכל מה שמריח תורה. ובצורה שיטתית הרסו ומחקו כמעט כל סממן יהודי, זה כבר קרוב לשבעים שנה שמחנכים את ילדי ישראל לכפירה ואפיקורסיות, התוצאה העגומה היא , שגלויות שלמות רובם עזבו את דרך התורה ומצוותיה זה כבר כמה דורות.
וכשמביטים על כל זה , נשאלת השאלה: מהי זכות הקיום של חלקים רבים בעם ישראל בארץ ישראל כשהם מנותקים מבסיס קיומנו המוסרי והיהודי כ: תורה, שבת, חגים, כשרות, וטהרה ??
התשובה נעוצה בדברי הנביא זכריה בפסוק: " גַּם אַתְּ, בְּדַם בְּרִיתֵךְ – שִׁלַּחְתִּי אֲסִירַיִךְ מִבּוֹר אֵין מַיִם בּוֹ". ( ט, יא). ביאר זאת הרמב"ן בפירושו על שיר השירים דברי נבואה פלאיים : "רמז בכאן על עקבות משיח שיהיה הדור כולו חייב, ותשתכח תורה מישראל ותרבה החוצפה והעזות, כדכתיב: "מבור אין מים בו", ולא יישאר בידם רק זכות מצוות מילה". כלומר בתקופת עקבות המשיח, הדור יעזוב את התורה והמצות, יתרחק מבוראו, "הבור ריק אין בו מים" ולמדונו חז"ל: "אין מים אלא תורה" (ב"ק י"ז). העם ירד לתחתית השפלות הרוחנית . אך מצווה אחת בלבד ישמרו, והיא: "ברית המילה!"
כפי הנאמר ב פרשת השבוע ( פרשת "לך לך") הקב"ה מבטיח לאברהם אבינו שאת הזכות על ארץ ישראל לו ולזרעו, הוא יקבל בתמורה לקיום מצות ברית מילה: "וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ, אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם… וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִשְׁמֹר, אַתָּה וְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם. זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם, וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיך, הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר. וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם…". (בראשית יז ח-יא).
כך גם נאמר כשעם ישראל יצא מארץ מצרים, עמד להיכנס לארץ ישראל, מצווה הקב"ה את יהושע בן נון למול את בני ישראל:" בָּעֵת הַהִיא אָמַר ה' אֶל יְהוֹשֻׁעַ: עֲשֵׂה לְךָ חַרְבוֹת צֻרִים, וְשׁוּב מֹל אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל שֵׁנִית. וַיַּעַשׂ לוֹ יְהוֹשֻׁעַ חַרְבוֹת צֻרִים, וַיָּמָל אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֶל גִּבְעַת הָעֲרָלוֹת". (יהושע ה,ב). נאמר על כך במדרש: " ר' ברכיה ור' חלבו בשם ר' אבין בר' יוסי: דבר אמר להם יהושע ומלן.: מה אתם סוברים שאתם נכנסין לארץ ערלים?! כך אמר הקב"ה לאברהם: ונתתי לך ולזרעך אחריך על מנת ואתה את בריתי תשמור" (ילקוט שמעוני).
ונאמר בזוהר הקדוש: "ר' חייא אומר בזכות שישראל נימולים – נכנעים אויביהם תחתיהם ויורשים את נחלתם. בוא וראה מה כתוב: 'יראה כל זכורך', שפירושו הזכרים הנימולים. וכתוב אחר כך: "כי אוריש גויים מפניך והרחבתי את גבולך". שבזכות המילה, הקב"ה שיש בו דין ורחמים, עוקר דיירים ממקומם, שהם האויבים, ומושיב דיירים למקומם, שהם ישראל" (זוהר ח"ב קכד).
וכן כתוב במדרש "אגדת בראשית": "אף על פי שאין לישראל מעשים טובים, הקב"ה גואלם בזכות המילה…".
נעצור רגע, ונדמיין לעצמינו, לו היינו מוצאים באנטרקטיקה, אסקימוסי שמעולם לא שמע על העם היהודי, והיינו מספרים לו על העם הזה ותורתו, על ההיסטוריה המורכבת שלו ,ועל כך שהעם ברובו יעזוב את התורה וימאס במצוותיה. אך מכל תרי"ג מצוות, הוא ישמור על מצווה אחת בלבד ועליה הוא לא יוותר בכל מחיר שבעולם. נבקש ממנו לנחש מהי אותה מצווה. סביר להניח שהמצווה האחרונה שהוא יעלה בדעתו זו מצוות המילה! הרי היא מצווה הכרוכה בכאב בעולל בן שמונה ימים ! והנה למרות הכול נשמרה דווקא מצווה זו, כיצד ניתן להסביר זאת בכלים הגיוניים?!
שוחחתי על כך עם אחד המשתתפים בברית, איש אקדמיה מלומד. לדבריו, מצוות המילה היא: 'מוסכמה חברתית…' מי שלא עושה ברית מילה הוא חריג! שאלתי איך יתכן שברית מילה תהיה מוסכמה חברתית, הלא היא המצווה הכי פחות "חברתית" ו"הומנית"! האם בשל "מוסכמה חברתית" אתה פוצע את בנך עולל חסר ישע?! ומהיכן בכלל "נולדה" מוסכמה חברתית זו?!הראיתי לו דברי הזוהר הק' והרמב"ן הנ"ל. האיש נדהם למראה הדברים, ושתק.
כידוע בספרי הסוד לכל המספרים מאחד ועד עשר יש משמעות רוחנית עמוקה. הספרה שש מייצגת את "הטבע"- העולם החומרי שבכל חלקיק שבו יש שישה מימדים, הספרה שבע מייצגת את "פנימיות הטבע", את המשמעות והתכלית של אותם מימדים. ואלו הספרה שמונה מייצגת את מה שמעל הטבע- הצד הניסי והפלאי של הטבע. נצטווינו למול את בנינו ביום השמיני למילתו שהוא מסמל את הנס. וזאת מלבד מה שידוע בעולם הרפואה שדווקא היום השמיני הוא היום המתאים ביותר לעריכת הברית מכל הבחינות הרפואיות. אך נראה שהנס הגדול המתרחש אל מול עינינו יום יום זהו "המעל הטבע" של נצחיות העם היהודי. קיום מצוות ברית המילה בדור זה למרות החומרניות והציניות, הניתוק והבורות. עם ישראל לא מוותר על הנקודה היהודית ועל הקשר בינו לבין בוראו. יבקש הוא לעשות את הברית כפי רצון התורה ללא כל שנוי. כי יהודים הם.
מעשה הברית קושר את התינוק אל הקב"ה מלידתו, והוא מסמן את הברית היותר עמוקה ורחבה של הקשר הנצחי בין עם ישראל לקב"ה. נאמר ביחזקאל: " אֶעֱבֹר עָלַיִךְ וָאֶרְאֵךְ מִתְבּוֹסֶסֶת בְּדָמָיִךְ וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי וָאֹמַר לָךְ בְּדָמַיִךְ חֲיִי " (ט"ז ו') נאמר במדרש: "רבי אליעזר אומר, וכי מה ראה הכתוב שני פעמים בדמיך חיי?! אלא אמר הקב"ה, בזכות דם ברית מילה ובזכות דם פסח נגאלו ממצרים, ובזכות דם ברית מילה ובזכות דם פסח אתם עתידים להגאל " (פרקי דרבי אליעזר, כ"ח).
יה"ר שנזכה לראות את הגאולה בקרוב..