הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה
אלה תולדות נח – נח איש צדיק תמים היה בדורותיו – ויולד נח שלשה בנים
כשהתורה פותחת בתאור תולדותיו של נח, במקום להביא על אתר את שמות בניו וצאצאיו, היא נוטה לדברים אחרים, ועוסקת במעלותיו ובמעשיו הטובים. אומרים חז"ל שעל כך נאמר הפס' "פרי צדיק עץ חיים" – מהן פירותיו של צדיק? מצוות ומעשים טובים. כלומר התולדות האמיתיות של נח, הן לא שלושת בניו אלא מה שהוליד ופעל בעצמו – המצוות והמעשים טובים שלו שקיים בימי חייו. ורק אח"כ היא מזכירה את צאצאיו שהביא לעולם בפועל. יוצא שפרותיו הגשמיים של האדם שהם הבנים והבנות פחות חשובים ביחס למעשיו הטובים!!
אמנם מי שמגדל בניו לתורה ומצוות הוא זוכה לשניהם גם יחד ובמיוחד שבניו רואים דוגמה אישית ממנו וזה משפיע כמובן עליהם, אבל עליו לדעת להשקיע ולגדל בעיקר את עצמו כי "אם אין אני לי מי לי".
כמו שאמר פעם הקוצקער שמחכה לראות את אותו הבן הצדיק המופלג שדורות על גבי דורות עבדו בשבילו, כי כל אחד אומר שעובד ומשקיע כדי שבנו יהא מוצלח… ומזניח עצמו.. וכך הבן גם אומר… או כמו שמסופר על ר' חיים מבריסק שאמר "אני כל חיי עובד על זה שלא אצטרך להשתמש בזכות של "ברא מזכה אבא" שלא אצטרך לזכויות מהילדים שלי… כי רק התורה והמעשים טובים שאני עושה בחיי- הם נטו שלי.
ולכן מובא בחז"ל שנח רק בגיל 500 עסק במצוות פריה ורביה כי אמר שאין הוא יכול להביא צאצאים לעולם כל עוד הוא לא בנה את עצמו מבחינה רוחנית. ורק אחרי שהעמיד ועיצב את אישותו החל להעמיד צאצאים.
ומצד שני רואים שהיה על נח תביעה ונקרא "רועה שוטה" – כי אומנם דאג לעצמו ולבני ביתו שלא יסחפו אחרי הרוח השולטת בסביבה ולא ילמדו מבני דורו, התבצר ב"תיבה" האישית שלו אבל לא דאג ולא ניסה להשפיע ולהציל את סביבתו כמו שאברהם ומשה ועוד מנהיגים שהגנו על דורם. וכמו שאומרים חז"ל שנח אמר למשה אני גדול ממך שניצלתי מדור המבול . ענה לו משה "אתה הצלת את עצמך ולא היה בך כח להציל את דורך, אבל אני הצלתי את עצמי, והצלתי את דורי".
יוצא אם כך שלא די בכך שאדם דואג להתעלותו האישית, להיות צדיק וירא אלוקים אלא צריך לדאוג גם לזיכוי הרבים שבסביבתו. וכל אחד יתבע האם ניצל את ה"נח" שבו, שהוא איש צדיק ותמים, כדי להשפיע אל אחרים. כי זו הייתה התביעה על נח, היה לך כזה כח ועוצמה והשתמשת בה רק להציל את עצמך ומשפחתך והזנחת את סביבתך.