בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
תורת חסד
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » תורת חסד

תורת חסד

הרב משה שינפלד י״ב בכסלו תשפ״א (28.11.20) 22:19

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

מידת החסד היא מפתח מרכזי לקבלת התורה ולכל התקדמות אישית, וכדי להבין מדוע, נראה מדרש מדהים על הפסוק "ומשה עלה אל האלוקים": "באותה שעה (שעלה משה לקבל את התורה) בקשו מלאכי השרת לפגוע במשה. עשה בו הקדוש ברוך הוא קלסטרין (צורת) פניו של משה דומה לאברהם. אמר להם (למלאכים) הקדוש ברוך הוא: אי אתם מתביישים הימנו (ממנו)? לא זהו שירדתם אצלו ואכלתם בתוך ביתו?  אמר הקדוש ברוך הוא למשה: לא ניתנה לך תורה אלא בזכות אברהם" (שמות רבה כח, א).

מלאכי מרום ניסו "לפגוע" במשה ולמנוע ממנו לקבל את התורה. 

מדוע?

הרב אליהו דסלר ('מכתב מאליהו' חלק ד עמוד 48) מבאר כך: המלאכים הרי משוללי בחירה, שהרי הם קרובים הרבה יותר לקדוש ברוך הוא וממילא האמת ברורה. כשהאמת ניצבת מול העיניים באופן ברור, הבחירה אם לקיים את רצון הבורא כמעט ואיננה קיימת. המלאכים, לפי רום מעלתם, רואים באדם הבוחר מהות של חילול השם. עצם האופציה שיש לאדם לא לקיים את רצון השם, זהו חילול השם, וכפי ראות עיני המלאכים, לא מתאים שבני אדם יקבלו את התורה. זו הסיבה שמלאכי מרום ניסו למנוע ממשה לקבל את התורה.

מה עשה אלוקים? צר את קלסתר פניו של משה בדומה לפניו של אברהם אבינו, ואמר למלאכים – הרי אתם מחויבים בהכרת הטוב כלפי אברהם, וממילא אין לכם זכות לפגוע בו. מדוע המלאכים חייבים בהכרת הטוב לאברהם?

כולנו מכירים את הסיפור המופיע בתחילת פרשת וירא, שאברהם אבינו היה ביום השלישי למילתו, והוא קיים את מצוות הכנסת אורחים מתוך מסירות נפש.

ה"אורחים" שהגיעו היו אלו מלאכי מרום, שנשלחו לעולם עבור מספר מטלות. אברהם אירח אותם ברוחב לב ובמסירות נפש, כך שמלאכי מרום מחויבים כלפיו בהכרת הטוב.

אומר אלוקים למלאכים – אל תפגעו באברהם, ואל תהיו כפויי טובה.

כמובן שמדרש זה טעון בירור ועלינו להבין את עומק העניין שהקדוש ברוך הוא צר את קלסתר פניו של משה בדומה לפניו של אברהם.        

נצעד בדרכו של הרב חיים פרידלנדר, בספרו "שפתי חיים" (מועדים ג, עמוד צא).

נתבונן בפסוקים העוסקים בהכנסת האורחים של אברהם: "וַיֵּרָא אֵלָיו השם בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא, וְהוּא יֹשֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם. וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא, וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו, וַיַּרְא, וַיָּרָץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל" (בראשית יח, א-ב).

"והנה שלושה אנשים ניצבים עליו". כלומר – המלאכים נצבו על אברהם. תמוה הדבר, שהרי בשלב זה המלאכים עדיין רחוקים ממנו, והראיה, שאברהם רץ לקראתם? מהי אם כן כוונת התורה במילים "שלושה אנשים ניצבים עליו"? הרי אם הוא היה צריך לרוץ לקראתם, פירושו של דבר שהם היו רחוקים ממנו?

התשובה טמונה בהמשך הפסוקים: לאחר שאברהם מארח אותם ברוחב לב נכתב: "וְהוּא עֹמֵד עֲלֵיהֶם תַּחַת הָעֵץ, וַיֹּאכֵלוּ (בראשית יח, ח)". שמנו לב? "והוא עומד עליהם" – כעת אברהם עומד מעל האורחים, בעוד שקודם לכן האורחים נצבו עליו. מה פשר העניין?

כשהתורה כותבת "שלושה אנשים ניצבים עליו", אין הכוונה באופן פיזי אלא כפי שמבאר המדרש: "עד שלא יצא ידי חובתו – נצבים עליו, כיוון שיצא ידי חובתו – והוא עומד עליהם" (בראשית רבה מח, יד).

ביאורם של דברים. הכוונה במילים "עומדים עליו" ו"הוא עומד עליהם" היא מבחינה רוחנית, מוסרית וערכית. מתחילה, המלאכים היו בדרגה רוחנית גבוהה יותר מאשר אברהם. זו הכוונה "שלושה אנשים ניצבים עליו". אל האוהל של אברהם הגיעו שלושה מלאכים, שהדרגה שלהם גבוהה מזו של אברהם, שהרי הם מלאכים והוא "רק" בן אדם. אולם לאחר מעשה המסירות של אברהם, אברהם הגיע למצב של "והוא עומד עליהם". אברהם התעלה לדרגה גבוהה יותר מאשר דרגת המלאכים. דווקא בזכות יכולת הבחירה של אברהם, והאפשרות שהייתה בפניו שלא לקיים את מצוות הכנסת האורחים, דווקא בגלל שאברהם נלחם בחומר והתאמץ מעבר למה שנדרש ממנו, הוא זכה למעלה גבוהה מזו של המלאכים – ולהגיע למצב של "והוא עומד עליהם".

באותו מעמד, הבינו המלאכים, שבאפשרות האדם להיות במעלה גבוהה מזו שלהם. שהרי להם אין התמודדויות, קשיים וניסיונות, כפי שיש לבני אדם קרוצי חומר.

נשוב למשה. כשמשה עלה למרום לקבל את התורה, הבורא צר את קלסתר פניו של משה בדומה לשל אברהם. אלוקים הורה בכך למלאכיו, שאל להם למנוע ממשה ומבני האדם לקבל את התורה, משום שלאדם יש אופציה להיות ביתרון ביחס למלאכים, ולכן התורה מתאימה דווקא לאדם.

אדם נקרא "אדם", משום שהוא בא מן האדמה. בורא עולם בחר לציין בשם האדם דווקא את החלק החומרי שבו, ולא את החלק הרוחני שבו – הנשמה, משום שזוהי מעלתו – היכולת לקחת את חלק האדמה שבו, את החלק העפרורי שבו, ולהעלות אותו לגובהי מרומים.

הכלי המרכזי להעלות את החומר לשמי מרום, הוא מידת החסד. אלוקים הודיע למלאכים, שכבר נסללה הדרך לקיום התורה – על ידי מצוות החסד המגולמת באישיותו של אברהם. כאשר אדם משוחרר מנגיעות אישיות ופועל גם למען הזולת, אזי יכול הוא להתעלות בתורה. אדם מתַרגל את הוויתור על הנוחות האישית ביחס לבין אדם לחברו, וכך אט אט הוא רוכש לעצמו את היכולת "לוותר" על חלק מנוחיות החיים בעולם הזה, עבור תורתו של בורא עולם.

למלאכים אמנם אין אנוכיות ונגיעות, אולם כשהם ראו שבני אדם הנגועים באנוכיות, מסוגלים להתעלות מעליהם – הם הבינו ששם התורה צריכה להיות. זו מטרתה של התורה.

הרב שלמה וולבה מוסיף נקודה ("עלי שור" א, עמוד רסז).

ישנם כאלו החושבים, שתפקיד הרב או המנהיג הוא אך ורק ביחס לחלקים הרוחניים של העם. אולם משה רבינו מלמד אותנו לא כך. כשבני ישראל היו במדבר, הם בקשו ממנו שישיג להם בשר. משה פונה אל הבורא ואומר לו: "מֵאַיִן לִי בָּשָׂר לָתֵת לְכָל הָעָם הַזֶּה" (במדבר יא, יג), משה רואה את עצמו מחויב לדאוג עבור העם לא רק לתורה אלא גם לבשר.

איך אמר רבי ישראל מסלנט? "גשמיותו של הזולת, היא הרוחניות שלי".

זהו המפתח לתורה – ענוותנותו של משה, פלוס החסד של אברהם.

הרב משה שינפלד והאיש משה פרשת נשא רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס