בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (20.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
חנוך לנער: פרשת ויקהל-פקודי
ראשי » יהדות » ווארטים » חנוך לנער » חנוך לנער: פרשת ויקהל-פקודי

חנוך לנער: פרשת ויקהל-פקודי

הרב משה בירנבוים כ״ו באדר תש״פ (22.3.20) 22:08

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

"ויביאו את המשכן אל משה" מביא רש"י את המדרש : שלא היה יכול להקימו שום אדם מחמת כובד הקרשים  וכו' אמר לו הקב"ה  עסוק אתה בידך נראה כמקימו ,והוא נזקף וקם מאיליו". זהו שנאמר "הוקם המשכן" – כידוע שקול קרש במשכן שקל בערך טון ושליש הטון. וציפוי הזהב שני טונות ושליש וביחד = שלושה טונות ושני שליש.

אך גם אם המשכן הוקם בנס ומאיליו ואין אדם שיכול להקימו נצטווה משה "עסוק אתה בידך, נראה כמקימו"- תתאמץ – תנסה – תפעל  ומיד "הוא נזקף וקם מאיליו"

דהיינו משה שהיה בעל כח הרימו מעט ומיד היה נס וקם מאיליו.

ואף בזה התורה מלשון הוראה באה ללמדנו:

כל תלמיד וילד הוא משכן בפני עצמו כנאמר "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" וגם משכן זה קשה להקימו. בכמה קשיים ולבטים ונסיונות עומד כל מורה וכל תלמיד כדי להקימו אבל תפקידנו וחובתינו לזכור "עסוק אתה בידך, נראה כמקימו והוא נזקף וקם מאיליו" וכמו שכתב בעל החובות הלבבות "ישתדל להוסיף מה שיש ביכולתו , ויכסוף לו בליבו, ויעלה אליו במחשבתו, ויבקש מה' לעוזרו ולאמצו על יותר ממה שיש ביכולתו"  אתה רק תפעל !! תתחיל!! "והבא ליטהר מסיעין בידו"

ואם נלך בדרך זו נזכה לברכת משה רבינו ""יהי רצון שתשרה שכינה במעשה ידיכם"

**

"תכין להם הדרך" – פוקדת התורה על הלווים להכין לרוצחים בשגגה הגולים לערי המקלט סימני דרך כדי שיידעו היכן מיקומם המדויק של הערים ולא יתעו בדרכם חלילה. 

מלמדת התורה כאן יסוד חשוב: האדם כבר ניצב על חבל התלייה. גזר דין מוות הושת עליו. אולם גם אז כך פוקדת עלינו התורה, יש לפעול בקור רוח ובשיקול דעת מתון: "ברור לו מיתה יפה" כלומר: יהרגוהו בחופזה לבל יחוש עינוי מיותר. האדם הגיע לדיוטה האנושית התחתונה והאפלה                                             ביותר עד שנגזר עליו דין כליה פומבי, כבר רואה הוא את אחריתו אז האם זהו האיש שאליו יש להתייחס בעדינות ומתינות קרה האומנם?

התורה משיתה על עבד החוטא בגניבה עונש עבדות בן 6 שנים. אבל דווקא שם בחיק האדון, מצטווה זה להרעיף עליו מכל טוב "כי טוב לו עמך" ואף את כריתו הבודדת  יבכר לתתה לו והוא ינום שנתו בהעדרה. לכאורה עוד גנב שפל האם זהו המקום להביע לו פנים צהובות כל כך? מה פירושם ופשרם  של דברים?

התורה מלמדת אותנו פרופורציה נכון האיש חטא בגניבה אבל זאת לא נחשבת לו אלא למעידה אין הוא "ילד רע" – "היה רע לו". כבר לימדנו הרמב"ם  "יסוד מוסד: פנימיותו של היהודי זכה וצחה ללא רבב. במהותו, איננו דורש רק טוב אלא שיצורו החיצוני מושכו לעבר ביבים של אוב. זה לא הוא"

מכאן שאין לאבד רסן ולהתייחס אליו כאל טיפוס חסר צלם אלא יש לחקוק על לוח הלב כי הוא עודנו עוטה על עצמו את צלמו של האלוקים,  ולא ניתן לעלוב בו ולהשפילו עד אימה. מינון יהודי – זה כל הסיפור.

ובעצם זה כלל ידוע בנפתולי החינוך :  מעולם אל תתייג את ילדך!! גם אם כיזב או רימה אל תהפוך אותו ל"שקרן" !! הוא אמר דבר שקר – הוא לא שקרן.  כי הוא לא חבר בכת השקרנים!!

הזהר נא, אב ומחנך יקר : בינך- תלמידך עלול להיוותר אם התווית השלילית הזו כל ימי חייו !! אל – נא תחטא בכפליים!!

התורה מתווה סימני- דרך  גם לאלה ששפכו דם של איש סתמי. ולא, לא בגלל אופי הפעולה שנעשתה בבלי – דעת. זה לא לב העניין. מדובר בעניין עקרוני בעליל : לא ניתן לטשטש ולהמהם ערכים, אפילו כאלו הנראים חסרי-ערך, גם כאשר ידובר באדם שצריך לבוא על משפטו .

הרב משה בירנבוים חנוך לנער פרשת ויקהל-פקודי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס