חשיבות לימוד התורה של תינוקות של בית רבן
כאשר יעקב אבינו בא לפני יצחק כדי לקבל את הברכות הנצחיות אומר לו יצחק "הקול קול יעקב והידיים ידי עשיו" במילים אלו יש הבטחה : כל זמן שהקול קול יעקב – כל זמן שהתלמידים והילדים לומדים תורה ומשמיעים קולם בתפילה – אין הידיים ידי עשיו אין כח בשום אומה להרע ולהציק לנו.
חז"ל מספרים שכאשר באו מלכי מדיין אל בלעם לשאול האם יוכלו לנצח את עם ישראל אמר להם : לכו וראו ,אם תינוקות של בית רבן בטלים מלימודם, אתם יכולים לנצחם , ואם לאו אינכם יכולים
וגם כשהלך בלעם לארץ מואב כדי לקללם נשא עיניו וראה שרבבות ילדים יושבים על הארץ לפני רבותיהם ועוסקים בתורה נשא משחו ואמר "מי מנה עפר יעקב"- אלו הם הילדים הצעירים היושבים לארץ ומתעפרים בעפר."ומספר את רובע ישראל" אלו הבחורים המתקבצים בקבוצות ורבעים ועוסקים בתורה.- וידע כי לא יוכל להרע להם.
כאשר המן הרשע צורר היהודים גזר להשמיד ולהרוג ,הכריז מרדכי על ימי הצום וכינס את כל הילדים ללימוד תורה "ובלילה ההוא נדדה שנת המלך" – "ונהפוך הוא" לא הבין המן את פשר המהפך הלך אל מרדכי ומצאו יושב ומלמד את ילדי ישראל אז הבין מה גרם למפלתו…
צריך תמיד להזכיר וליידע את צעירי הצאן את הכח הגדול הטמון בלימודם. ולהסבירם שכשם שמציל את עם ישראל מכל מיני גזירות כך לימוד התורה במשפחה מציל את המשפחה מכל רע ומביא לה שפע ברכה והצלחה, ישועה ורפואה.
על יהושוע בן נון קוראים חז"ל את הפסוק במשלי "וכסיל אדם יבלענו "- זה יהושע, שלא היה מוכשר וחכם, והיו ישראל קוראים אותו כסיל , ובשביל שהיה משרת משה זכה לירושתו" . ויש להבין לשם מה המדרש כותב זאת? מדוע חשוב לכל כלל ישראל לדעת לדורות שיהושוע לא היה ברוך כשרונות אלא היה נחשב לכסיל בעיני עם ישראל??
נראה להסביר לאור דברי החזו"א שאמר דבר מפליא ביותר : "כמדומה שרוב גדולי ישראל לא היו בעלי כשרונות בצעירותם, ולמרות זאת הגיעו לאן שהגיעו כי מכח רצונם העז לצמוח ולגדול זכו לסייעתא דשמיא וזכו להנהיג את כלל ישראל" . על יהושע נאמר במדרש "נער לא ימיש התוך האוהל" יהושע היה עוסק בתורה מקטנותו ועד זקנתו. ובמדרש אחר נאמר "יהושע הרבה שרתך, והרבה חלק לך כבוד, והוא היה משכים ומעריב בבית הוועד שלך, הוא היה מסדר את הספסלים והוא פורש את המחצלאות, הואיל והוא שרתך בכל כוחו כדאי הוא שישמש את ישראל"
ואין סתירה בין המדרשים – יהושע זכה והגיע לגדלותו בזכות תכונת ההתמדה האין סופית למרות שלא היה ברוך כשרונות, יחד עם זה היה בעל מידות טובות מופלגות שדאג לכל תלמיד וחבר שיהיה לו מקום הראוי ללמוד את תורת משה , ובכך שלא עזב את משה ולו לרגע קט נחשף לכל פרט ופרט מדרכי הנהגתו ולפיכך זכה להיות מנהיגם של ישראל לאחר משה רבינו
שהרי כל יהודי "חשוד" הוא כגדול הדור הבא . כל יהודי , כל נשמה, יהלום זוהר הוא . תפקידנו ללטש את השכבה החיצונית ולשוף את המנהיג שבו.
ונוסיף עוד רעיון על הפס' "ליצר משפחת היצרי, לשלם משפחת השלמי"
פירש החפץ חיים בדרך רמז "ליצר", היינו היצר הרע תמיד יהיה לו "משפחת היצרי" שכך הוא הטבע , כי המתפתה ליצרו הרע ,מוצא חברים רעים. וגם לצד השני "לשלם משפחת השלמי" צדיק השואף לשלמות, יהיה בתוך "משפחת השלמי", בקרבת אנשים שלמים.
וזהו לימוד שמסביבתו של האדם אפשר ללמוד על מהותו, ולדוגמא אם בסביבת האדם יש לו חוטאים , והם באים ומפתים אותו לעבירה, הרי בד"כ אין בני אדם מפתים צדיק בדברי עבירה כי יודעים שהוא לא שייך אליהם , ואם באו לפתותו זה סימן שחסר לו בצדקותו.
וכך רואים אצל יפתח " ויתלקטו אל יפתח אנשים ריקים ויתרו עמו" שמכיוון שהיה ריק באו אליו אנשים ריקים. וכן במס' כלים "כל המחובר לטמא – טמא וכל המחובר לטהור- טהור". וכן בהמשך הגמ' שם " לא לחינם הלך הזרזיר אצל העורב" שרק בגלל שהזרזיר רגיל לשכון עם עורבים סימן שהוא טמא כמותם. ועוד ועוד וכמו שהעולם אומרים " אמור לי מי חבריך , ואומר לך מי אתה.