בס"ד

הכנס

ה׳ בתמוז תשפ״ה (1.7.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
העץ הקדוש
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » העץ הקדוש

העץ הקדוש

הרב משה שינפלד ל׳ בניסן תשע״ט (5.5.19) 12:21
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

פרשת "קדושים" כוללת בתוכה מצוות רבות, כשאחת מהם היא מצוות ערלת האילנות. כך כותבת התורה: "וְכִי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ מַאֲכָל, וַעֲרַלְתֶּם עָרְלָתוֹ אֶת פִּרְיוֹ, שָׁלֹשׁ שָׁנִים יִהְיֶה לָכֶם עֲרֵלִים, לֹא יֵאָכֵל" (ויקרא יט, כג). כלומר, כל הנוטע אילן מאכל, פירותיו אסורים באכילה ובהנאה במשך שלוש שנים מרגע הנטיעה. 

טעמים רבים ניתנו למצווה זו, ניתן לעיין ברמב"ן ובשאר מפרשי התורה. הרעיון המרכזי העומד מאחורי מצווה זו היא, ללמד את האדם לא להיות בשיכרון חושים ולהתעלם מערך הבריאה כשלעצמה, בגלל זכות בעלותו על הקרקע. בקיום מצווה זו, אדם מכריז ואומר, שמידת זכותו בבריאה היא רק בהתאם למה שמעניק לו בורא עולם. אדם עלול לטעות במחשבתו, שאם יש לו את הכישרון לעבד אדמה ולהצמיח בה גידולים, אזי כל העולם "פתוח" בפניו והכל שלו. מצוות ערלה באה ואומרת לו – המתן בסבלנות עד שתקבל רשות מבוראך-יוצרך, ליהנות מגידולי האדמה.

כשמעיינים בפסוק המצווה על הערלה ניתן לחשוב, שחלקו הראשון הוא לא יותר מאשר הקדמה: "וכי תבואו אל הארץ ונטעתם כל עץ מאכל" – כשתבואו לארץ ויהיה לכם רצון לטעת אילן פרי, הקפידו על מצוות ערלה. אולם עיון במפרשים מגלה שלא כך הם פני הדברים. המילים "וכי תבואו אל הארץ ונטעתם כל עץ מאכל" זהו ציווי אקטיבי על נטיעת אילנות (ויקרא רבה כה, ה). משה מצווה את העם לטעת אילנות כאשר הם יכנסו לארץ. כך גם כותב מדרש תנחומא בפרשתנו: "כִּי תָּבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם: אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְֹרָאֵל: אַף עַל פִּי שֶׁתִּמְצְאוּ אוֹתָהּ מְלֵאָה כָּל טוּב, לֹא תֹּאמְרוּ נֵשֵׁב וְלֹא נִטַּע, אֶלָּא הֱווּ זְהִירִין בִּנְטִיעוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר, וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ מַאֲכָל. כְּשֵׁם שֶׁנִּכְנַסְתֶּם וּמְצָאתֶם נְטִיעוֹת שֶׁנָּטְעוּ אֲחֵרִים, אַף אַתֶּם הֱיוּ נוֹטְעִים לְבָנֵיכֶם".

מה פשר העניין?

חוץ מעצם הציווי על ישוב ארץ ישראל ופיתוחה, טמון כאן רעיון עמוק, נוגע לכולנו.

המדרש בפרשתנו (ויקרא רבה כה, ה) מסביר את הציווי על הנטיעות באמצעות משל. טבעה של התרנגולת הוא, שכשאפרוחיה צעירים ורכים, היא אוספת אותם תחת כנפיה, מחממת אותם ומנקרת עבורם באשפה וכדומה כדי למצוא להם מזון. כאשר האפרוחים גדלים, ואימא תרנגולת מזהה שאפרוחיה כבר יכולים להיות עצמאיים, כאשר קרב אחד מהם אליה כהרגלו, כדי שתנקר עבורו במקורה, היא מנקרת לו בראשו כאומרת לו – לך עדור אתה עצמך במקורך שלך. די לפינוק – צא לחיים.

הנמשל הוא עם ישראל. בני ישראל היו רגילים במשך כל שנות הנדודים במדבר, שהבורא עשה עבורם הכול – האכיל אותם בלחם מן השמים, השקה אותם במי באר, חיפה והגן עליהם באמצעות ענני כבוד ועוד, כך שמוחם היה פנוי ללמוד את מצוות השם והם היו שקועים בעולם רוחני. והנה, לפתע הם מקבלים מצוות הקשורות לעבודות אדמה פיזיות – כמו ערלה, כלאים, לקט, שכחה, פאה ועוד. פתאום הם קלטו שמאז שהם יכנסו לארץ, הם יצטרכו לפרנס עצמם בעמל וביזע, לעדור, לנכש, לזרוע, לקטוף ועוד, והחשש העיקרי היה, שעבודות האדמה הללו, יסיטו אותם מעבודת השם ויפריעו להם בעבודתם הרוחנית.  

בא משה ואמר לעם: "כִּי תָּבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ וּנְטַעְתֶּם", וכפי שהזכרנו את דברי המדרש: "אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לְיִשְֹרָאֵל: אַף עַל פִּי שֶׁתִּמְצְאוּ אוֹתָהּ מְלֵאָה כָּל טוּב, לֹא תֹּאמְרוּ נֵשֵׁב וְלֹא נִטַּע, אֶלָּא הֱווּ זְהִירִין בִּנְטִיעוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר, וּנְטַעְתֶּם כָּל עֵץ מַאֲכָל. כְּשֵׁם שֶׁנִּכְנַסְתֶּם וּמְצָאתֶם נְטִיעוֹת שֶׁנָּטְעוּ אֲחֵרִים, אַף אַתֶּם הֱיוּ נוֹטְעִים לְבָנֵיכֶם".

במצווה זו לימד משה את העם, שכל תקופת "הפינוק" במדבר הייתה רק שלב ראשוני בגדילה שלהם, אולם "החיים עצמם" הם חיים על פי השם ביחד עם ענייני העולם הזה. נטיעת העץ מסמלת חיים ארציים, משום שייעודו של אדם בעולם הזה הוא להשריש ולנטוע את המציאות האלוקית בתוך עפרוריות החומר, ולחשוף את המאמר האלוקי מבין "רגבי האדמה".

ידועה אמרתו של הרבי מקוצק על הפסוק בתהלים: "השמים שמים להשם והארץ נתן לבני האדם" (תהלים קטו), שהשמים נוצקו בידי הבורא בטהרתם השמימית, והארץ ניתנה לבני אדם על מנת שיעשו ממנה עצמה שמים.

זו עבודת האדם בעולמו, להפוך כל "רגב אדמה" וכל התעסקות חומרית לתכלית שמימית ורוחנית. 

פרשת קדושים רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס