בס"ד

הכנס

כ״א באייר תשפ״ה (18.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יש אלוקים במקום הזה
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » יש אלוקים במקום הזה

יש אלוקים במקום הזה

הרב משה שינפלד ז׳ בכסלו תשע״ט (15.11.18) 9:42
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

רבקה רוצה להציל את יעקב מפני חרבו המונפת של עשיו, ולשם כך היא מצווה עליו לברוח לחרן: "וְעַתָּה בְנִי שְׁמַע בְּקֹלִי וְקוּם בְּרַח לְךָ אֶל לָבָן אָחִי חָרָנָה" (בראשית כז, מג). רבקה משתמשת בלשון "ברח". גם ההפטרה של פרשתנו פותחת במילים: "וַיִּבְרַח יַעֲקֹב שְׂדֵה אֲרָם" (הושע יב, יג).

מעניין לראות, שכשפרשתנו מתארת את יציאתו של יעקב, היא איננה משתמשת במונח "בריחה": "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה" (בראשית כח, י). יעקב יוצא, יעקב הולך, אולם לא מוזכר שהוא בורח או נס על נפשו.

יותר מכך, הפעם הראשונה שהתורה מספרת על מישהו שהלך לישון באופן "מאורגן", היא אצל יעקב – "וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו וַיִּשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא" (בראשית כח, יא). יעקב לקח מאבני המקום כדי לשים מראשותיו, חלם חלום והקיץ משנתו ("וַיִּיקַץ יַעֲקֹב מִשְּׁנָתוֹ" – כח, טז).

נמצאנו למדים, שיעקב יצא, הלך ואפילו ישן, אולם לא מוזכר שהוא ברח. יעקב לא מתייחס לסיטואציה בה הוא נמצא בתור בריחה.

ה"בית הלוי" על הפסוק: "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה" (בראשית כח, י) מדגיש, שבפסוק מוזכר שתי לשונות – יציאה והליכה. מה ההבדל בין "יוצא" ל"הולך"?

ישנן שתי סיבות עיקריות הגורמות לאדם ללכת ממקום אחד למקום אחר. גורם אחד הוא עצם היציאה מהמקום הראשון, בגלל סיבה כלשהי המכריחה אותו לצאת משם, למשל – איום על חייו, שלא משנה לאדם לאן ילך, העיקר לא להישאר היכן שהוא כעת. הגורם השני הוא לא עצם היציאה והעקירה מהמקום הראשון, אלא ההגעה למקום השני, משום שהוא צריך להיות במקום השני לרגל עיסוקיו או עבור כל סיבה אחרת.

אצל יעקב התורה מדגישה גם את היציאה וגם את ההליכה. משום שקיימות שתי סיבות שונות להליכתו של יעקב. עצם היציאה, על פי עצת רבקה אמו, אשר נודע לה על כך שעשיו חפץ להורגו, ומבחינת רבקה העיקר שיעקב ייצא מביתה ופחות חשוב להיכן ילך, בבית הוא לא יכול להישאר. סיבה נוספת היא ציוויו של אביו יצחק, שלא ידע על כך שעשיו רוצה להורגו והוא ציווה עליו ללכת לארם כדי לקחת אישה מבנות לבן (כח, א) ללא קשר לעניין עם עשיו. אם כן, אצל יעקב, גם עצם היציאה הייתה תכלית בפני עצמה בגלל ציווי אמו והאיום על חייו, וגם ההליכה לארם הייתה תכלית בפני עצמה, כדי לקחת משם אישה בציווי אביו.

יעקב מלמד אותנו שאין דבר כזה באמת "לברוח". האדם היהודי נישא בכל רגע נתון על כפות ידיו של הבורא. "אִם אֶסַּק שָׁמַיִם – שָׁם אָתָּה! וְאַצִּיעָה שְּׁאוֹל – הִנֶּךָּ. אֶשָּׂא כַנְפֵי שָׁחַר, אֶשְׁכְּנָה בְּאַחֲרִית יָם, גַּם שָׁם יָדְךָ תַנְחֵנִי וְתֹאחֲזֵנִי יְמִינֶךָ. וָאֹמַר אַךְ חֹשֶׁךְ יְשׁוּפֵנִי וְלַיְלָה אוֹר בַּעֲדֵנִי, גַּם חֹשֶׁךְ לֹא יַחְשִׁיךְ מִמֶּךָ, וְלַיְלָה כַּיּוֹם יָאִיר, כַּחֲשֵׁיכָה כָּאוֹרָה" (תהלים קלט).

יעקב מלמד אותנו דבר נוסף וחשוב מאין כמוהו – "אכן יש אלוקים במקום הזה, ואנכי לא ידעתי". אצל יעקב, מה שחשוב זה לא רק היציאה או ההגעה, אלא גם ההליכה עצמה. הדרך עצמה. "במקום הזה".

עם ישראל נמצא תמיד במצב של "יציאה" או "הליכה", ועליו לזכור את מה שגילה יעקב – יש אלוקים "במקום הזה". ידיעה זו החזיקה את יעקב בגלותו, והיא גם שאמורה להחזיק את עם ישראל בעודו בגלות.

יהודי יוצא, יהודי הולך, אולם הוא אף פעם לא בורח.

 

 

זמן למעשים

קריעת ים סוף, כמו התורה כולה, הינה תמידית ויומיומית. כל אדם מרגיש לפעמים שהמדבר סוגר עליו, קשיים רודפים אותו ואין

קרא עוד ←

השם שפתיי תפתח

הרב משה שינפלד

דברים גדולים יכולים לקרות ושינויים מהותיים לטובה יכולים להתרחש, אם נצא מתפיסה מחשבתית מצומצמת ונאמין בכל ליבנו שהשינוי אפשרי. וכן,

קרא עוד ←

שכחה וחשיכה

הרב משה שינפלד

פרשת שמות מתארת את גלות בני ישראל במצרים ותחילת תהליך הגאולה, והיא פותחת בציון שמות בני ישראל: "וְאֵלֶּה שְׁמוֹת בְּנֵי

קרא עוד ←
והאיש משה פרשת ויצא רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס