בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
וירא | האתרוג
ראשי » יהדות » ווארטים » תלמודו בידו » וירא | האתרוג

וירא | האתרוג

הרב ירחמיאל קראם י״ג במרחשוון תשע״ח (2.11.17) 19:55

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

"כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה" (בראשית כ"א, ב').

שרה אמנו מגיעה למסקנה כי אין יותר מקום בבית לישמעאל ולאמו. היא דורשת מבעלה בתקיפות: "גרש האמה הזאת ואת בנה כי לא יירש בן האמה הזאת עם בני עם יצחק", על מה, איפוא, יצא קצפה של שרה אמנו? אין התורה מאריכה בפרטים ותיאורים ורק בקיצור היא מספרת: "ותרא שרה את בן הגר המצרית אשר ילדה לאברהם מצחק", בעקבות אותו צחוק באה דרישתה הנחרצת לסילוקם של הגר וישמעאל מהבית.

מה היה אותו צחוק שהוציא את שרה משלוותה? לדברי חכמינו הכניס ישמעאל אל תוך טרקלינו של אברהם תרבות של עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים. זה היה הקו האדום מבחינתה של שרה אמנו, שתבעה את סילוקו המידי של ישמעאל.

יצחק גדל והיה לאיש. הוא נשא לאשה את רבקה ואף בביתו פגעה תרבות רעה, בדומה לזו שפגעה בבית אביו, גם בביתו הסתובבו יעקב ועשו, שני הפכים מנוגדים, שעוד בהיותם במעי אמם התגלו כהעתק חוזר של תרבות יצחק ותרבות ישמעאל. אך שלא כמו בביתו של אברהם, לא דרש איש את סילוקו של עשו מהבית. רבקה, האוהבת את יעקב, מכירה יפה בתעלולי בנה הגדול והיא סובלת מפניו רבות, ואף על פי כן, מעולם לא העלתה על דעתה הבעת דרישה לסילוקו של עשו מביתו של יצחק.

אין ספק שגם יצחק אבינו הכיר את דיוקן פרצופו האמיתי של עשו. מדוע, אם כן, אהב אותו?

יצחק אבינו עמד בפני עובדה קשה ומרה: תרבות רעה בביתו, רשע כעשו מסתובב בביתו ואוכל על שולחנו, גם הוא ידע, כמובן, כי יש אפשרות לטהר את אוירתו העכורה של הבית ע"י הרחקתו של עשו לצמיתות, אך הרי עשו הוא בנו, דמו ובשרו, ואולי תמצא הדרך להחזרתו בתשובה שלימה מתוך הארת פנים שיאיר לו, הוא לא נזקק לצעד החריף שבו נקטה אמו כלפי ישמעאל, אך שרה הבחינה כי רקבונו של ישמעאל עלול, חלילה, לפגוע בתומתו של יצחק. יתכן שישמעאל יתמתן קצת בהתדרדרותו אך אדהכי והכי יפגע יצחק, והרי כלל גדול נקוט בידנו: אין דוחין נפש מפני נפש.

לא כן במקרה דנן. למרות היותם תאומים ולמרות גילם הזהה, לא נשקפה כל סכנה לעולמו הרוחני של יעקב אבינו. כיון שגדלו, פרש זה לבתי מדרש וזה לבתי עבודת אלילים, לא היה קשר ותלות בין שני האחים וממילא לא חשש יצחק להשפעת עשו על יעקב. כיון שכך, הרי שאין הכרח לנקוט בסילוקו של עשו מהבית. יצחק ורבקה משאירים את עשו בביתם. יצחק גם מנסה ליצור קשר והידברות עם עשו. הוא מאזין בסבלנות לשאלות ההבל שלו ונותן לבנו תחושה כאילו באמת השתכנע מהבעיות ההלכתיות שעלו על שולחנו.

ועשו, מעודד מהצלחתו, מגיע לחדרו של אביו עם עוד ועוד שאלות הלכתיות שונות. יצחק בחכמתו נותן לעשו את תחושת הסיפוק כאילו והצליח לרמות את אביו, הוא מנסה שוב ושוב לגלגל שיחה עם עשו, מתוך מחשבת תקוה להשבתו אי פעם למוטב.

"ויאהב יצחק את עשו כי ציד בפיו", ולדברינו, על דרך הדרש, הציד בפיו של יצחק…

וגם כאשר מקרבים את הרחוק, מתוך מגמה להחזירו בתשובה שלימה, יש לזכור את המרחק הטבעי ולדעת עד היכן יש לתת לו להתקרב אלינו, כמו האתרוג, המתקרב אל הלולב, ההדס והערבה בעת ההלל, אך לאחר מכן הוא נפרד מהם ועומד לעצמו, גם הצדיק נזהר שלא להתקרב אל הרחוק אלא לשעה ולזמן שהוא מקרב אותו ועסוק לתקן את נשמתו. משנגמרה מלאכתו, עליו להפרד ממנו עד לפגישה הבאה, וכן הלאה, עד לרגע שבו יחזור בתשובה שלימה. הרחוק הוא מסכן שיש לקרב אותו, אך בשום אופן לא להתיידד עמו מעבר לשיעור הרצוי, הרחוק הוא תלמיד לאמונה ולא חבר להוויות העולם.

"ויעש אברהם משתה גדול ביום הגמל את יצחק" (בראשית כא, ח), המילה "הגמל" היא נוטריקון של הג-מל ואילו "הג" בגימטריא שמונה. ללמדך, כי גם ביום השמיני, כאשר מל את יצחק בנו, ערך סעודת מצוה, סעודת ברית מילה.

סעודה זאת באה כדי להציג ברבים את ניסי ד' ואת נפלאותיו, והיה בה משום עוד פעולה לקירוב רחוקים, כמו שאר המוני מפעליו של אברהם אבינו, עתה היה הזמן להזמין את הרחוקים, שישמעו גם הם ויבואו ויתנו לד' כתר מלוכה.

אבל הסעודה הנסתרת של ברית המילה שזוהי סעודת מצוה אין לכל הגויים חלק בה ולא מזמין אותם, כי עת לקרב ועת לרחק. למדנו מכאן כי גם לנושא הטיפול בקירובם של רחוקים, יהיה חשוב ככל שיהיה, יש "שולחן ערוך" משלו עם סימנים ועם סעיפים משלו, גם קרוב רחוקים צריך להיות במסגרתה של ההלכה ולא בכל מחיר. יש סוגי הופעות לפני רחוקים שבעצם הוויתן יש בהן משום חילול ד', אם מפאת המקום הלא מכובד שבהן הן מתקימות, ואם מסיבות תופעות העדר צניעות שבין המאזינים. שכן, אדם החי לפי ההלכה יודע כי גם מטרה חשובה ככל שתהיה אינה מקדשת את האמצעים, ואין לנקוט אלא באמצעים כאלה שקודשו לפי הוראת מורה הוראה הרואה כי עת לעשות לד'.

שכן, היה אומר מרן החזו"א, "אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" שנו, ולא מקרב את התורה לבריות…

הרב ירחמיאל קראם ותלמודו בידו פרשת וירא
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס