בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
לקחהּ של מרים
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » לקחהּ של מרים

לקחהּ של מרים

הרב מאיר אסטריק ל׳ בסיון תשע״ז (24.6.17) 20:11

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

"שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען אשר אני נותן לבני ישראל" (פרק יג פס' ב) וברש"י הביא לדברי המדרש (רבה טז ו) "למה נסמכה פרשת מרגלים לפרשת מרים, לפי שלקתה על עסקי דבה שדברה באחיה, ורשעים הללו ראו ולא לקחו מוסר". ומבואר שאילו היו מתבוננים בעונש שקיבלה מרים שדיברה לשון הרע על משה, היו מכירים כמה חמור חטא זה ולא היו באים לידי הוצאת דיבה על הארץ.

והקשו המפרשים, שלימוד זה לכאורה נפרך הוא, שהרי מרים דיברה על ראש הנביאים שהעיד עליו הקב"ה (במדבר יב ז-ח) "בכל ביתי נאמן הוא, פה אל פה אדבר בו ומראה ולא בחידות ותמונת ה' יביט". ומאידך, הם לא דיברו אלא על דבר דומם, אדמה, ובודאי דיבור על אדם חמור יותר מאשר דיבור על דומם וכדברי הגמ' (ערכין טו א) "בוא וראה כמה גדול כח של לשון הרע, מנלן, ממרגלים, ומה המוציא שם רע על עצים ואבנים כך, המוציא שם רע על חבירו על אחת כמה וכמה" וקשה אפוא מה התביעה על המרגלים שהיה להם ללמוד ממרים.

עוד הקשה הרמב"ן (יג ב) "מה עשו המרגלים, כי משה אמר להם (פסוק יח) וראיתם את הארץ מה היא ואת העם היושב עליה החזק הוא הרפה המעט הוא אם רב, ואמר להם בערים (פסוק יט) הבמחנים אם במבצרים, ועל כל פנים היו צריכין להשיבו על מה שצוה אותם. ומה פשעם ומה חטאתם כשאמרו לו (פסוק כח) אפס כי עז העם והערים בצורות גדולות, וכי על מנת שיעידו לו שקר שלח אותם".

וכשנדקדק בדברי רש"י, נמצא, שלא כתב שהיה להם ללמוד עונש או אסור לשון הרע ממעשה מרים, אלא "ורשעים הללו ראו ולא לקחו מוסר", כלומר, במעשה מרים טמון רעיון שאותו היה להם למרגלים ללמוד, ושומא עלינו לברר מהו לימוד זה.

העיקר השביעי מי"ג העיקרים שיסד לנו הרמב"ם "שנבואת משה רבנו ע"ה היתה אמיתית ושהוא היה אב לנביאים, לקודמים לפניו ולבאים אחריו". כלומר, שמשה רבנו ע"ה היה הגדול שבנביאים, וכתב הרמב"ם (תשובה ג ח) שכל הכופר בעיקר זה, אין לו חלק לעולם הבא. ונשאל הגר"ח קנייבסקי (דרך שיחה עמ' תכא), שלדברי הרמב"ם עולה, שמרים, שכפרה בעיקר זה, שהרי השוותה את משה רבינו לשאר הנביאים ולפיכך הקשתה באומרה "הרק אך במשה דבר ה' הלא גם בנו דיבר [כלומר, במה שונה משה רבינו שפרש מאשתו, משאר הנביאים שאינם פורשים מנשותיהם]", אין לה חלק לעולם הבא, וזהו דבר שאינו יתכן. ותירץ, שרק אחר מעשה מרים גילה הקב"ה שמעלתו של משה רבינו גדולה משאר הנביאים, ומעתה ואילך קיים חידושו של הרמב"ם שהכופר בעיקר זה אין לו חלק לעוה"ב. אך קודם לכן, לא היה זה עיקר מעיקרי האמונה, לפי שלא היה ידוע דבר זה.

אך מעתה קשה לאידך גיסא – שכיון שעדיין לא נודע שמשה רבינו הוא אב לכל הנביאים – על מה נתבעה מרים, והרי כיון שלא ידעה שמשה רבינו גדול מן הנביאים האחרים, צדקה באומרה "הרק אך במשה וגו'", ועל מה תביעתה. וביאר רש"י (יב ח) "היה לכם לומר, אין המלך אוהבו חינם", פירוש, עצם המציאות שמשה רבינו עבדו של מלך ואהובו של מלך, יש בה כדי ללמד, שאין הוא לוקה בשום חסרון, ואף כשרואים בו הנהגה שאינה מובנת כ"כ, יש לנו לידע, שכיון שהוא אהובו של הקב"ה, הקב"ה לא היה מחבבו אם אכן היה לוקה בחיסרון זה, ומוכרח הדבר שאותו אדם שלם הוא.

ולימוד זה היה להם למרגלים ללמוד, שהרי הקב"ה משתבח פעמים רבות בארץ ישראל "ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה", ועוד, והבטחה מפורשת שהיא הארץ המשובחת והפוריה "ארץ זבת חלב ודבש", ואף אם ראו המרגלים אילו מיני דברים הנראים כפגמים, כדוגמת לוויות רבות ופירות משונים, כיון ש"אין המלך אוהבו חינם", היה להם לפרש זאת על דרך הזכות, ולידע, שהכל לטובה ולברכה, וכשטעו בדבר זה, הרי ש"רשעים הללו ראו [למעשה מרים], ולא לקחו מוסר", את ענין זה ש"אין המלך אוהבו חינם", ועל כך נתבעו.

 

מאיר אסטריק מאיר עיניים רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס