בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
הספר והמספר
ראשי » יהדות » ווארטים » והאיש משה » הספר והמספר

הספר והמספר

הרב משה שינפלד כ״ט בסיון תשע״ז (23.6.17) 10:14

הקדשה: לרפואת אברהם חיים בן יונה

מחקרים מראים, שחלקים נרחבים מהאוכלוסייה סובלים מהערכה עצמית ירודה, ביטחון עצמי נמוך או רגשי נחיתות.

נפש בריאה היא נפש המעריכה את עצמה. ביסודם של קשיים נפשיים רבים מסתתרת לרוב הערכה עצמית נמוכה, תחושה שאני לא מספיק, תחושה של חוסר בטחון בערכי, אשמה או בושה על מי שאני ועל מי שאני לא. הערכה עצמית היא מערכת החיסון של הנפש, וכפי שחולשת מערכת החיסון הגופנית עושה אותנו יותר פגיעים לווירוסים שונים, כך זה גם בתחום הנפשי.

חומש "במדבר" נקרא גם בשם "חומש הפקודים", משום שהן בראשיתו והן בסופו סופרים ופוקדים את עם ישראל.

הספירה מעניקה לאובייקט הנספר מעמד, חשיבות וייחודיות. לעתים המעמד הזה הוא שלילי, כמו המספרים שניתנים לאנשים שנכלאים בבתי סוהר. לעתים הוא ניטרלי, כמו מספרי תעודת הזהות. לעתים הספירה והמנייה יכולות להיות חוויה חיובית, למשל, כשיהודי עשירי משלים מניין.

אנחנו נספרים, כך או אחרת, במקום כזה או אחר.

פרשת במדבר פותחת בציווי לספור ולמנות את עם ישראל: "שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם, בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כָּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כָּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל, תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן" (במדבר א, ב-ג).

כשמעיינים בפסוקים הללו עולה מיד השאלה, מדוע התורה מאריכה בלשונה והיא כותבת כמה לשונות ביחס לספירה: "שְׂאוּ אֶת רֹאשׁ כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לְמִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם, בְּמִסְפַּר שֵׁמוֹת כָּל זָכָר לְגֻלְגְּלֹתָם. מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה וָמַעְלָה כָּל יֹצֵא צָבָא בְּיִשְׂרָאֵל, תִּפְקְדוּ אֹתָם לְצִבְאֹתָם אַתָּה וְאַהֲרֹן". מדוע התורה לא כותבת את אותו ציווי בלשון "פשוטה" יותר: "תספרו כל זכר מבני ישראל מבן עשרים שנה ומעלה". מה פשר אריכות הלשון?

השאלות הללו מובילות למסקנה, שמטרת הספירה היא לא רק כדי לדעת את מספרם של בני ישראל, אלא עבור מטרה נוספת והיא: להטמיע בכל יחיד תחושה של חשיבות חיובית וגאוות יחידה, ולהחדיר בו מוטיבציה למצות את הפוטנציאל הייחודי הגלום בו.

הביטויים והלשונות המוזכרים בפסוק, טומנים בחובם מסרים אקטואליים לחיזוק ההערכה העצמית – "שאו", "את ראש", "במספר", "שמות", "לגלגלתם", "תפקדו".

מחוסר מקום במסגרת זו, נתמקד על צמד המילים "במספר שמות". משהו בצמד מילים זה לא כל כך מובן, שהרי מספר ושמות הם שני דברים נפרדים.

בלשון הקודש, שם של דבר מורה על מהותו, והרחבנו על כך פעמים רבות.

מה פירוש המילה "מספר"? ישנה מילה נוספת שקרובה מאוד למילה הזו: "סיפור" ו"ספר".

המילה "סיפור" כתובה מספר פעמים בתורה, לדוגמא במצוות סיפור יציאת מצרים: "וּלְמַעַן תְּסַפֵּר בְּאָזְנֵי בִנְךָ וּבֶן בִּנְךָ אֵת אֲשֶׁר הִתְעַלַּלְתִּי בְּמִצְרַיִם" (שמות י, ב). "וְהָיוּ מְסַפְּרִים בִּיצִיאַת מִצְרַיִם כָּל אוֹתוֹ הַלַּיְלָה" (מתוך ההגדה). "אפילו כולנו חכמים… מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים" (מתוך ההגדה).

מה ההבדל בין סיפור לבין הגדה או אמירה? כשיש לאדם רעיון אחד בודד, הוא יכול לומר אותו, להפיץ אותו או לכתוב אותו על דף, אולם כשיש לאדם מספר רב של רעיונות או הגיגים, הוא כותב אותם בספר. "ספר" נקרא כך משום שמקובץ בו מספר רב של רעיונות, של עלילה ארוכה וכדומה. את יציאת מצרים עלינו לספר ולספור, ולהוסיף בהרחבה עוד פרט ועוד פרט.

מיד לאחר הלילה בו נצטווינו על סיפור יציאת מצרים, בלילה שלאחריו, מצטווים אנו לספור ספירת העומר. ספירת העומר לא נועדה רק כדי לדעת את מנין הימים, שהרי בשביל זה יש לוח שנה. תפקידה של הספירה היא להפוך את הספירה והציפייה לסיפור החיים של כולנו – "וספרתם לכם", שהספירה והציפייה לקראת מעמד הר סיני תהפוך לחלק בלתי נפרד מסיפור החיים שלנו.

הפעם הראשונה שהתורה כותבת את המילה "ספר" היא בפסוק: "זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם בְּיוֹם בְּרֹא אֱלֹהִים אָדָם בִּדְמוּת אֱלֹהִים עָשָׂה אֹתוֹ" (בראשית ה, א). לכל אחד אמור להיות "ספר" בו מסופר תולדות חייו. ספר זהו ביטוי למשהו מתוכנן ומסודר. תולדותיו האמתיים של האדם הם מעשיו, ועליו לכתוב ספר בעל אינדקס רב ועשיר. אוי לו לאדם שחי את חייו בלי שיש מה לספר עליו.

זהו עומק כוונת התורה במילים: "במספר שמות". משה ואהרן מבקשים מכל אחד ואחד לחיות באופן כזה שיוכלו "לכתוב עליהם ספר" עב כרס, מלא במשמעות.

לא לחינם פרשה זו נקראת בדרך כלל בסמוך לחג השבועות, יום בו קבלנו את התורה. לכל אחד יש בתורה חלק משלו, וכפי שמתפללים אנו: "ותן חלקנו בתורתך".

"זה ספר תולדות אדם… בדמות אלוקים עשה אותו". כל אדם הוא בדמות אלוקים, ועליו לשאת את ראשו, להוציא את החלק האלוקי שלו החוצה, לספור ולספר.

 

והאיש משה רב משה שינפלד
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס