בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
מניין בני ישראל
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » מניין בני ישראל

מניין בני ישראל

הרב מאיר אסטריק כ״ט בסיון תשע״ז (23.6.17) 9:53
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

"ויהיו כל הפקדים שש מאות אלף ושלשת אלפים וחמש מאות וחמישים" (פרק א פס' מו) וכאשר נסקור את מספר מנין השבטים בפירוט נמצא כי יש בהם אלפים, מאות, עשרות, אולם אין בהם יחידות. והקשו המפרשים מדוע לא נמנו אף היחידות, ורחוק הדבר לומר כי לא היה אפילו שבט אחד אשר מניינו הסתכם במניין שיש בו יחידות.

ויש שיישבו על פי דברי הרא"ש (פסחים פ"י מ), שדרך התורה במספרים, כשמגיע המניין לסכום עשיריות פחות אחת, מונה בחשבון עשיריות שלמות ואינו משגיח על חסרון האחד (וכ"כ רבי ישעיה דיטראני (רי"ד) מהד' שעוועל עמ' נז). אך קשה לדמות חיסרון של אחד לחיסרון של כמה עשרות. ועוד, שלפי זה, בחשבון המסכם של עם ישראל היה צריך להיות שינוי מועט בין המניין הפרטי למניין המסכם שהרי בכל שבט ושבט נחסרו כמה עשרות מהמניין הפרטי של השבט [וברש"י (ג לט) מוכח שנמנו אף היחידים].

ובמשך חכמה (במדבר ג טז) כתב שנמנו במניין זה יוצאי צבא ואין יוצאים לצבא אלא ע"פ שרי עשרות ובדומה לכך כתב באמת ליעקב (שם א כא) שבנ"י נמנו על פי שרי העשרות, וממילא הושמטו היחידים. אך קשה היאך בכל שבטי ישראל נמצאו מאות שלמות בלא עשרות [מלבד שבט גד (ב טו)]. ועוד שהלויים לא התפקדו לצבא [ולפיכך נמנו מגיל חודש בשונה משאר השבטים שנמנו מגיל עשרים] ואף אצל הלויים המניין לא כולל יחידות.

ובס' אזנים לתורה (שמות א ז) הוכיח את דברי חז"ל (תנחומא שמות ה) שכל אחת ואחת במצרים ילדה שישה בכרס אחת, מיחס הבכורות לפשוטים, שמוצאים אנו שעל כל בכור היו כחמישים פשוטים. וקשה, שהרי אצל הלוים על כל בכור היו יותר פשוטים מאצל עם ישראל (אבן עזרא ג לט), וברמב"ן (ג יד) כתב שהטעם ששבט לוי הוא הפחות שבשבטים, משום שהם לא היו בגזירת השעבוד וממילא גם לא היו בברכה של ו' בכרס אחת, וא"כ קשה היאך ביחס הבכורות לפשוטים מצינו אצלם ריבוי כה רב.

עוד תמוה, היאך מצינו מספר בכורות כה מועט בבני ישראל (22,273), והרי בנ"י מגיל עשרים עד שישים מנו שש מאות אלף איש, ולפחות לרובם היו ילדים. וגם אם בכורותיהם הבנות היו מרובות בהרבה מן הבכורות הזכרים – היו הבכורות הזכרים צריכים להיות לפחות פי עשר ממה שנמנו בתורה. ועוד יש להוסיף את הבכורות שבין אותם שש מאות אלף הגברים. והיאך מנו הבכורות מספר כה מועט.

וברמב"ן (שמות ל יא) ביאר היאך במניין הראשון [שהיה בשנה הראשונה לאחר יוהכ"פ] ובמניין בפרשתינו [שהיה בתחילת השנה השניה] מנו עם ישראל את אותו מספר בדיוק (603,550) [ויעויין ברש"י (שמות ל טז)], לפי שבמניין הראשון נכללו הלויים ואילו במניין השני נמנו בנפרד, ויתווספו לעם ישראל במניין השני בדיוק כמניין הלויים שיצאו מהמניין הראשון. וצ"ע לשם מה נצרך נס זה.

וברש"י (עירובין ו א ד"ה רה"ר) כתב תנאי לעניין להחשיב מקום כרשות הרבים "שמצויין בה שישים ריבוא וגו' כדגלי מדבר". והקשו תוספות (שם ד"ה כיצד בשם ר"ת) שיחד עם הנשים והטף מנו עם ישראל הרבה יותר משישים ריבוא, ומדוע אינם מתווספים למספר המניין המחשיב את המקום כרשות הרבים.

אך היסוד בכל זה, שמניינים של עם ישראל לא היה מניין מקרי אלא מניין מכוון, וכפי שפשוט שלא במקרה היו י"ב שבטים, אלא מכוונים הם כנגד י"ב חודשים ומזלות, וכפי ששבעים נפש שירדו אבותינו למצרים היו כנגד ע' אומות כמבואר בספרים, אף מניין בני ישראל בזמן שהפכו לעם לא היה מקרי, אלא מכוון וכדברי הזוהר חדש (שיר השירים תרסא ע"פ תרגום הסולם) "עד שהאותיות עולות לשישים ריבוא, כחשבון שבטי ישראל, שהם שנים עשר ועולים לשישים ריבוא, אף האותיות כן, כשהן מתמלאות עולות לשישים וגו' כדי שתהיה שלמות בסוד האותיות בכל האברים", וכדברי דורשי רשומות "ישראל" נוטריקון "יש שישים ריבוא אותיות לתורה".

ומעתה, שמניין בני ישראל לא היה מקרי אלא מכוון ובבחינת "איסתכל באורייתא וברא עלמא" מבואר היטב היאך מנו מאות שלמות בלי יחידות שרק במספר מקרי יש להבין היאך נוצר דבר זה אך לא במנין מכוון, וכן אין מקום לעשיית הסתברויות שונות לעניין מנין הבכורות הזכרים שאפשר שברוב המשפחות היו בכורות נקבות לפי שאין דבר זה תלוי ביד המקרה, ומבוארים דברי הרמב"ן היאך השלימו ישראל במניין השני את חסרון הלויים במדוקדק, ומיושבת קושית רבינו תם מדוע אין מוספים לעניין רשות הרבים את מספר הנשים והטף שהיו במדבר, לפי שהנשים והטף היו מניין מקרי בעם ישראל באותו זמן ואין להתחשב בו, ורק השישים ריבוא שהיו מניין מכוון, הוא המניין המוכיח שמספר זה הוא ההופך את עם ישראל לעם, וממילא שיעור זה חשוב גם לעניין רשות הרבים.

 

מאיר אסטריק מאיר עיניים רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס