בס"ד

הכנס

ה׳ בתמוז תשפ״ה (1.7.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
הביטחון השלם
ראשי » יהדות » ווארטים » מאיר עיניים » הביטחון השלם

הביטחון השלם

הרב מאיר אסטריק כ״ז בסיון תשע״ז (21.6.17) 14:48
לעילוי נשמת נירה בת אברהם ת.נ.צ.ב.ה

"וכי תאמרו מה נאכל בשנה השביעית הן לא נזרע ולא נאסף את תבואתנו; וציויתי את ברכתי לכם בשנה השישית ועשת את התבואה לשלוש השנים" (פרק כה פס' כ – כא). משמע מהכתוב שרק כאשר עם ישראל ישאל "מה נאכל" אזי תבוא הברכה "וצויתי את ברכתי". וצ"ע, וכי בלא השאלה "מה נאכל" לא היו צריכים לברכה, והיאך יתקיימו עם שלם בלא לזרוע תבואה בלא שתבואת השנה השישית תתברך. ועוד, שברכה כעין זו מצינו במן שירד ביום שישי אף לשבת ושם לא זו בלבד שלא הוצרכו עם ישראל לשאול "מה נאכל ביום השביעי" על מנת שירד להם לחם כפול, אלא עוד מצינו שנתבע משה רבינו על שלא הודיעם על כך מראש (רש"י שמות טז כב).

וברש"י פירש שעם ישראל ישאל שאלה זו בשנה השישית ועל כך מבטיחה התורה "ועשת את התבואה לשלש השנים" – סוף שנה שישית, כל שנה שביעית, ורובה של שנה שמינית. והקשה הרמב"ן מה מקום לקושיא זו בשנה השישית, והלא בשנה זו יש להם יבול רגיל כבכל שנה ושנה ורק בשנה השביעית, שמסתיים יבול השנה השישית, יש להקשות מה נאכל. עוד יש להבין לפרש"י מהו שאמר הכתוב "ועשת את התבואה לשלש השנים" והלא אין ניזונים מהתבואה אלא ב' שנים בלבד מסוף שנה שישית עד סוף שנה שמינית.

והביאור בזה, שהנה בפרשת בחוקותי כותבת התורה (כו ה) "והשיג לכם דיש את בציר ובציר ישיג את זרע ואכלתם לחמכם לשובע", ופירש רש"י ששתי ברכות נאמרו כאן, האחת בכמות שיהיה שפע של יבול, והשנית באיכות שיאכלו מעט וישבעו, וכעין מה שמצינו באליהו שבכח אכילת עוגת רצפים אחת התקיים והלך ארבעים יום (מלכים א יט) ומעלת האיכות עולה על מעלת הכמות, שמלבד שאינה מצריכה התעסקות רבה סביב התבואה והכנת המאכל, עוד היא מוסיפה בריאות ואריכות ימים כפי שכותב הרמב"ם (דעות ד טו) "ואכילה גסה לגוף כל אדם כמו סם המות והוא עיקר לכל החלאים".

ועל פי זה ביאר הספורנו שאילולא עם ישראל היה שואל "מה נאכל" אכן לא היו נצרכים לברכה בכמות אלא שהיו אוכלים קמעא והאוכל מתברך במעיהם, ורמזה לכך התורה במה שכתבה קודם שאלת "מה נאכל" – "ונתנה הארץ פריה ואכלתם לשובע" (פס' יט) שהאכילה תתברך במעיהם ויהיה במעט תבואה כדי שביעה, וברכה זו עדיפה מברכה בכמות כפי שנתבאר, אך ממשיכה התורה ואומרת שאם יהיו ישראל קטני אמונה ולא יסמכו על כך שהתבואה תתברך במעיהם [לפי שאין ברכה זו נראית אלא בזמן האכילה ולא נחזית מראש] אזי חלף הברכה באיכות ישלח ה' ברכה בכמות, ויצטרכו ישראל להתייגע באסיפת התבואה ובהכנתה.

ומעתה מתבאר היטב החילוק בין ברכת השמיטה שאין הקב"ה חפץ להראותם הברכה מראש, לבין ברכת המן שנתבע משה רבינו שלא הודיעם מראש. לפי שמעלת השביעית היא בחיזוק הביטחון בבורא הזן ומפרנס לכל, וכדברי חז"ל (ויקרא א א) על שומרי שביעית שהם גיבורי כח המובירים שדותיהם ותולים ביטחונם בבורא עולם, וכיון שעניינה של השמיטה היא בחיזוק הביטחון אין הקב"ה חפץ להראותם מראש על הברכה, שבכך מתמעט כח הביטחון. אך עניין השביתה בשבת אינו ממידת הביטחון כי בקלות יוכל האדם להכין מראש מזון ליום אחד ולא יחשוש למה יאכל, אלא עניין השבת להראות על ידי שביתה ממלאכה עדות לכך שהקב"ה שבת ממלאכתו, ובמדבר שלא ידעו שיכולים להכין מראש לפי שכל מה שהותירו מהמן היה מבאיש, היה לו למשה רבנו להודיעם שביום שישי שונה הדבר מכל יום אחר, שניתנה בו כמו כפולה על מנת שיותירו לשבת.

ועל פי זה יתבארו דברי רש"י. דהקשה הרמב"ן מדוע בשנה השישית מקשים העם "מה נאכל" והרי יש בידם את התבואה של אותה שנה, ולמתבאר מיושב היטב שפסוק זה עוסק בקטני אמונה, שאף שיש בידם עתה כדי שביעה מכל מקום כיון שלפי חשבונם לא תספיק להם תבואה זו לשנה השביעית, חוששים כבר מעתה מה יאכלו בשנה השביעית. ואפשר שזהו שאמרה התורה "ועשת את התבואה לשלש השנים" שאף שלא צריכים תבואה אלא לב' שנים, מכל מקום דרכם של קטני אמונה לחשוש מן העתיד ולקמץ מה שבידם שמא לא תספיק להם התבואה, ורק על ידי שיהיה בידם תבואה של ג' שנים יאכלו לשבוע באותם ב' שנים מבלי לחשוש מחיסרון עתידי.

 

מאיר אסטריק מאיר עיניים פרשת בהר בחוקותיי רב מאיר אסטריק
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס