בס"ד

הכנס

כ״ג באייר תשפ״ה (21.5.25)
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
יהודי
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
  • דף הבית
  • פורומים
  • פעילויות בהליכות חיים
  • מניינים ברחובות
  • צור קשר
איסור נטירה
ראשי » יהדות » ווארטים » ויאמר אליהו » איסור נטירה

איסור נטירה

הרב אליהו פורטנוי כ״ח בסיון תשע״ז (22.6.17) 20:26

הקדשה: שלום בן גילה לרפואה שלימה

כתוב בפסוק "לא תקום ולא תטור את בני עמך" [י"ט, י"ח], ומפרש רש"י: "אמר לו השאילני מגלך, אמר לו לאו. למחר אמר לו השאילני קרדומך, א"ל איני משאילך כדרך שלא השאלתני, זו היא נקימה. ואיזו היא נטירה? א"ל השאילני קרדומך, א"ל לאו. למחר א"ל השאילני מגלך, א"ל הא לך ואיני כמותך שלא השאלתני, זו היא נטירה. שנוטר האיבה בלבו אע"פ שאינו נוקם". ומבואר, שהנקימה היא הימנעות מעשיית חסד עם השני, ונטירה היא שמירת הדבר בלב.

ולכאורה צריך להבין, דבשלמא איסור "לא תקום" הוא דבר שאפשר לדרוש מן האדם. כי אמנם ההימנעות מנקימה היא ניסיון קשה לאדם, כפי שמבאר המסילת ישרים [פרק י"א], שקשה לאדם שלא לנקום אם עשו לו עוול, "כי האדם מרגיש מאד בעלבונותיו, ומצטער צער גדול, והנקמה לו מתוקה מדבש". אבל זהו דבר אפשרי שלא לנקום. ואם הקב"ה ציוה שלא לנקום, ניתן להתחזק ולקיים את הציווי.

אבל לגבי איסור "לא תטור" קשה, הרי הנטירה היא שמירת הדבר בלב, כמש"כ רש"י, והאריך בזה החפץ חיים [פתיחה, לאוין, סעיף ח' – ט' ובבאר מים חיים] שכן משמע בראשונים, שהאיסור הוא בנטירת הלב, אפילו אינו אומר לו כלום. וא"כ צ"ב, כיצד אפשר לצוות על האדם שלא לנטור?

וביותר, בשלמא כשהתורה מצווה אותנו לזכור דברים מסוימים, שייך לעשות כן ע"י שמעמידים לנו ציונים ומזכירים. וכגון, צווינו לזכור את יציאת מצרים, ואפשר לעשות זאת ע"י הזכרת העניין בכל ערב ובכל בוקר, וע"י שמאריכים בסיפור יציאת מצרים בליל פסח. וכשנצטווינו בזכירת השבת, עושים זאת ע"י אמירת קידוש על הכוס, שעניינו הוא להזכיר את השבת, וכן מזכירים אותה בשאר ימות השבוע, כשאומרים "היום כך וכך בשבת" [רמב"ן שמות פרק כ' פסוק ח'). וכשנצטווינו בזכירת עמלק, אפשר לעשות זאת ע"י שקוראים בתורה פעם בשנה את עניין עמלק, או ע"י שמזכירים זאת בכל יום באמירת שש זכירות. והיינו, שכדי לזכור דבר מה, ישנם אמצעים המסייעים לכך. אבל כדי לשכוח איזה דבר, הרי אין ביד האדם שום אמצעי שיוכל באמצעותו לשכוח את הידוע לו. וא"כ צ"ב, איך אפשר לצוות על אדם שלא ינטור בלבו את העוול שעשה לו חברו? וכי מה יש בידו לעשות כדי לקיים ציווי כזה?

עוד יש להבין, כתוב בירמיהו [פרק ג' פסוק י"ב] "כי חסיד אני נאם ה', לא אטור לעולם" (את העובדה שעם ישראל חטאו נגדו). ואם נגיד שנטירה היא זכירת הדבר בלב, איך יתכן שהקב"ה לא יזכור את חטאינו, הרי "אין שכחה לפני כסא כבודך"?

ושמעתי לבאר, החינוך כותב [מצוה רמ"א] בטעם איסור נקימה ונטירה, שזהו "כדי שידע האדם ויתן אל לבו, כי כל אשר יקרהו מטוב עד רע הוא סיבה שתבוא אליו מאת ה' ברוך הוא, ומיד האדם מיד איש אחיו לא יהיה דבר בלתי רצון ה' ברוך הוא. על כן, כשיצערהו או יכאיבהו אדם, ידע בנפשו כי עוונותיו גרמו, והשם יתעלה גזר עליו בכך, ולא ישית מחשבותיו לנקום ממנו, כי הוא אינו סיבת רעתו, כי העוון הוא המסבב".

ומבואר, ש"לא תטור" אין משמעותו "לא תזכור", שהרי ודאי מותר לאדם לזכור את מה שעשו לו, ויתכן שזהו דבר בלתי נמנע. אך כוונת ציווי התורה היא, לא לזכור את הדבר לרעה. שלא יאמר האדם לעצמו, "פלוני עשה לי רעה". והטעם הוא, שבמבט נכון של אמונה, קביעה זו אינה נכונה. אין כאן "פלוני עשה לי", וגם אין כאן "רעה" כלל, אלא רק טובה, וכפי שיתבאר.

וזהו כוונת הקב"ה, במה שאומר "לא אטור לעולם". לאמור, שהקב"ה מבטיח שלא יחשיב להם, לעם ישראל, לרעה את מה שעשו. אמנם חטאנו והקב"ה זוכר זאת, אבל אם נעשה תשובה, הקב"ה לא יטור לעולם, ולא יחשיב זאת לרעה, ובמיוחד שהקב"ה מודד עם האדם כמו שהוא מודד עם חבירו, אז אם האדם לא יזכור את מעשי חבירו לרעה, הקב"ה לא יזכור את מעשיו לרעה.

 

ויאמר אליהו רב אליהו פורטנוי
« פוסט קודם
פוסט הבא »

השארת תגובה

ביטול

ה' חָפֵץ לְמַעַן צִדְקוֹ יַגְדִּיל תּוֹרָה וְיַאְדִּיר

קישורים לתוכן יהודי

  • אתר רציו
  • קול הלשון
  • ארגון ערכים
  • אמונה – ישיבת אשרי האיש
  • הידברות
  • ישיבת נתיבות עולם
אודות אתר

תוכן יהודי כשר למהדרין – מאמרים, פרשת שבוע, השקפה, יהדות, היסטוריה יהודית ועוד

כל הזכויות שמורות לאתר
נבנה ע"י Alefbt | קרדיט תמונות Pixabay
אתר זה משתמש בקובצי cookie כדי לשפר את החוויה שלך. אנו מניחים שאתה בסדר עם זה, אבל אתה יכול לבטל את הצטרפותך אם אתה רוצה.מאשר קרא עוד
מדיניות הפרטיות

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן
פתח סרגל נגישות כלי נגישות

כלי נגישות

  • הגדל טקסטהגדל טקסט
  • הקטן טקסטהקטן טקסט
  • גווני אפורגווני אפור
  • ניגודיות גבוההניגודיות גבוהה
  • ניגודיות הפוכהניגודיות הפוכה
  • רקע בהיררקע בהיר
  • הדגשת קישוריםהדגשת קישורים
  • פונט קריאפונט קריא
  • איפוס איפוס